arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹

ادعای وبسایت چینی: قزاقستان علاقه‌مند است بخشی از چین شود / قزاقستان سفیر چین را احضار کرد

وزارت امور خارجه قزاقستان سفیر جمهوری خلق چین را برای اعتراض به انتشار مقاله ای در یک وبسایت چینی که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی قزاقستان را زیر سوال برده و مدعی شده بود قزاقستان علاقه مند است بخشی از چین شود، احضار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه قزاقستان سفیر جمهوری خلق چین را برای اعتراض به انتشار مقاله ای در یک وبسایت چینی که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی قزاقستان را زیر سوال برده و مدعی شده بود قزاقستان علاقه مند است بخشی از چین شود، احضار کرد.

به گزارش رویترز از آلماتی ، وزارت خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه ای تاکید کرد انتشار مقاله ای با عنوان "چرا قزاقستان مشتاق بازگشت به دامان چین است" در یک وبسایت خصوصی در چین "مغایر با روح مشارکت راهبردی فراگیر دو کشور است" .

بر اساس این گزارش، احضار سفیر چین در قزاقستان اقدام نامعمولی است زیرا دو کشور همسایه معمولا از انتقاد آشکار از یکدیگر خودداری می کنند. وزارت خارجه چین تا زمان انتشار این خبر به این مساله واکنشی نشان نداده است.

مقاله یاد شده با اشاره به تاریخ قزاقستان می گوید که رهبران بسیاری از قبایل در قزاقستان به امپراتور چین ابراز وفاداری کرده بودند. این مقاله همچنین ادعا کرده که قزاقستان بطور تاریخی بخشی از قلمرو چین بوده و قزاقها "درباره اشغال شدن توسط چین شکایت زیادی نکرده اند" .

چین از سرمایه گذاران اصلی در کشور غنی از نفت و فلزات قزاقستان است و یکی از بازارهای اصلی صادرات این کشور به شمار می آید. قزاقستان همچنین از محل ترانزیت کالاهای چینی به سمت اروپا درآمد کسب می کند. اما کارزار دولت چین برای مقابله با افراط گرایی در استان مسلمان سین کیانگ در غرب این کشور موجب برخی تنشها در روابط دو کشور بوده است. سازمان ملل برآورد کرده که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در این استان چین در اردوگاههایی نگهداری می شوند.

چین میگوید که این اردوگاهها حقوق اقلیتها را نقض نمی کنند و تاکید دارد این اماکن برای آموزش مهارتهای شغلی و از میان برداشتن تروریسم ایجاد شده است. سیاست های چین بر قزاق تبارهای ساکن استان سین کیانگ چین هم تاثیر داشته است اما دولت قزاقستان از این کارزار دولت چین انتقاد نکرده و در عوض تلاش کرده تا موجب آزادی کسانی شود که تابعیت قزاقستان را داشته یا درصدد کسب تابعیت قزاقستان هستند.

نظرات بینندگان