arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۱۲۹
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹

استقبال سنگین از لایو تتلو و شاخ‌های اینستاگرامی؛ چرا؟!

«امیر حسین تتلو» رکورد اینستاگرام را شکست! بیش از 600 هزار نفر پخش زنده‌ی (لایو) او را تماشا کردند. حیرت و افسوس، اصلی‌ترین واکنش شنوندگانِ این خبر بود. حیرتی همراه با ملال و بی‌اعتنایی و «هرچه باداباد» در مواجهه با تکرار پرسشی بی‌پاسخ؛ پرسش این است: تتلوها بوده‌اند و هستند، قبول! اما  این همه اقبال و هوادار چرا؟!... آیا  آن‌ها واقعاً قهرمانان این نسل یا عصر هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا این همه اقبال و هوادار بر لایو تتلو ؟ / آیا واقعا تتلو و تتلوها قهرمانان این نسل و عصر هستند؟

محمدرضا بیاتی: «امیر حسین تتلو» رکورد اینستاگرام را شکست! بیش از 600 هزار نفر پخش زنده‌ی (لایو) او را تماشا کردند. حیرت و افسوس، اصلی‌ترین واکنش شنوندگانِ این خبر بود. حیرتی همراه با ملال و بی‌اعتنایی و «هرچه باداباد» در مواجهه با تکرار پرسشی بی‌پاسخ؛ پرسش این است: تتلوها بوده‌اند و هستند، قبول! اما  این همه اقبال و هوادار چرا؟!... آیا  آن‌ها واقعاً قهرمانان این نسل یا عصر هستند؟ این نوشته درباره‌ی تتلو نیست و او را - با هر رفتار و شخصیتی- یکی از فرزندان ایران می‌داند که باید با آن‌ها به گفتگو نشست، بلکه یادداشت حاضر صرفاً می‌کوشد این پرسش را فهم‌پذیر کند که چرا و چگونه  تتلوها قهرمان یا ضدقهرمان‌های این دوران تلقی می‌شوند.

از میان رویکردها و چارچوب‌های نظری گوناگون،  بگمان نگارنده،  «پوپولیسم» (populism) یکی از گویاترین چارچوب‌های تحلیلی را برای تبیین این پرسش فراهم می‌کند.

پوپولیسم و سلبریتی‌های قهرمان

پوپولیسم یکی از وِرد-زبان‌ترین واژه‌های چنددهه‌ی اخیر است. برخی آن را یک «جهان‌نگری» یا «گفتمان» می‌دانند ولی به‌نظر می‌رسد  بیش از همه در شمایل یک «ایدئولوژی» ظهور می‌کند؛ ایدئولوژی یعنی نوعی جهان‌نگری که با تقسیم جهان و انسان به خیر  و شرّ مطلق، با دوگانه‌سازی‌ها تقلیل‌گرا و درآمیختن حقیقت و ناحقیقت، کاذب و صادق، خیر و شرّ را  ساده‌سازی می‌کند تا به سؤال‌های پیچیده و  سخت اما درست، جواب‌های آسان اما نادرست بدهد. با این توصیف، پوپولیسم در عمل اغلب یک ایدئولوژی است که جامعه را به دو دسته‌ی «مردمان صالح» (the pure people) و «نخبگان فاسد» (the corrupt elite)  تقسیم می‌کند؛ یکی قهرمان (protagonist) و دیگری ضدقهرمان (antagonist). پوپولیسم بر یک بنیان اخلاقی بنا می‌شود که در آن حاکمان و سردمداران سیاسی نفی می‌شوند و  مردم عادی پاک و سزاوار تحسین و تمجید هستند. 

گفته می‌شود این جهان‌نگری بیش از همه ریشه در آیین «مانی» دارد و مانی‌گرایانه است. او باور داشت که انسان دارای دو ساحت الهی و اهریمنی است که در پایان تقابل و تنازع  این دو ساحت، روح به رهایی می‌رسد و رستگاری تحقق پیدا خواهد کرد. در واقع پوپولیسم با این هستی‌شناسی، تقابل مردمان صالح و نخبگان فاسد را مظهری از  نبرد رهایی‌بخش ِ روشنایی و تاریکی می‌پندارد، شاید  به همین دلیل است که «ارنستو لاکلو» (Ernesto Laclau )- نظریه‌پرداز پُرنفوذ در فلسفه‌ی سیاسی معاصر -پوپولیسم را یک «نیروی رهایی‌بخش» (emancipatory force) توصیف می‌کند. 

از دیدگاه پوپولیسم مقصود از نخبگان کسانی هستند که موقعیتی ویژه و برجسته در سیاست، اقتصاد و فرهنگ دارند و با همدستی و تبانی رسمی یا غیررسمی باهم، منافع خاص یک اقلیت را به منافع عمومی ترجیح می‌دهند. این نخبگان فاسد، به اعتقاد پوپولیسم، با مسلم‌فرض‌کردن ِ برتری خود در اخلاق و تفکر  آن را  دلیل سروری بر مردم عادی می‌دانند و فرهنگی را مسلط می‌کنند که به ارزش‌ها، عقاید و سلایقِ مردم عادی با سوءظن و تحقیر نگاه می‌کند  و آن‌ها  را  فرومایه و  ناصادق و حتی خطرناک نشان می‌دهد.

بنابراین نخستین ویژگی سلبریتی‌های قهرمان، یا رهبران پوپولیسم فرهنگی، این است که قادر باشند در قامت کسی ظاهر شوند که دوگانه‌ی مردم عادی/ نخبگان را بازنمایی کنند. در چنین شرایطی در برابر فرهنگ برترِ نخبه‌گرا،  ناشی‌گری و خام‌دستی (آماتوریسم)  از نظر مردم عادی، یا هواداران سلبریتی‌های قهرمان، یکی از شاخص‌های اساسی برای در جبهه‌ی مردم‌پاک‌‌بودن است و  توجه توده‌ی مردم را بیشتر جلب می‌کند. این نوع رفتار سلبریتی‌ها در حالت بهنجار، نوعی رفتار فولکلوریک برای قهرمان پوپولیست تلقی می‌شود که تجسم فرهنگ عامه است و در حالت نابهنجار، در شرایط اجتماعی -سیاسی خاص، وقتی تقابل خصمانه یا رقابت بین قدرت نخبگان  و مردم عادی شدت پیدا می‌کند، بی‌نزاکتی، بی‌ادبی و بی‌احترامی نسبت به سنت‌ها و باورهای رسمی در فرهنگ مسلط، قهرمان پوپولیست را  کنار مردم عادی و پاک می‌نشاند تنها به این دلیل که این رفتارهای غیراخلاقی، نشانگر شدیدترین تضاد با ارزش‌های رسمی هستند.

ارزش‌هایی که از دیدگاه پوپولیستی چیزی جز ریاکاری و نقابی برای ویژه‌خواری و بهره‌مندی از منابع نیست؛ سلبریتی پوپولیست در واقع با هنجارستیزی، با اعلام جنگ آگاهانه یا ناآگاهانه، در چشم هواداران‌اش شمایل  رهبری شجاع و بی‌پروا پیدا می کند. جالب آن‌که هرقدر سلبریتی‌های پوپولیست در جایگاه قهرمان مردم عادی می‌نشینند از آن سو سلبریتی‌های نخبه‌گرا از آن‌جا که فاقد افکار، رفتار و سبک زندگی فولکوریک هستند از نظر نمادین در جبهه‌ی نخبگان فاسد قرار می‌گیرند حتی اگر همدست آن‌ها نباشند! در نتیجه، ایدئولوژی پوپولیسم در کنار قهرمان‌سازی از سلبریتی‌های فولکور،  یک جنبه‌ی سلبریتی‌ستیزی را نیز همزمان رواج می‌دهد.  

اما  رسانه‌های مجازی و جمعی در این مبارزه‌ی رهایی‌بخش موهبتی بزرگ‌اند چرا که یکی از ویژگی‌های اصلی  سلبریتی پوپولیست، یا قهرمان مردم عادی و پاک، رابطه‌ی مستقیم و بی‌واسطه‌ی او با پیروان و هواداران است که از سلطه‌ی رسانه‌های رسمی در امان باشد و از صافی معیارهای رسمی نگذشته باشد؛ درغیراین‌صورت،  بازتاب صدای مردم حقیقی نیست.  

 پوپولیسم علاوه بر مردم و نخبگان یک مولفه‌ی کلیدی دیگر هم دارد و آن مفهوم اراده‌ی عمومی است. این مفهوم  که برگرفته از کار فیلسوف معروف ژان ژاک روسو است  بین اراده‌ی عمومِ مردم (the will of all)  با اراده‌ی عمومی (general will)  تمایز قائل می‌شود. روسو معتقد بود که اراده عموم به معنای مجموع ساده‌ی منافع افراد در یک مختصات زمانی است درحالی‌که اراده‌ی عمومی به نیروی همبسته‌سازِ جامعه برای دستیابی به منافع مشترک اشاره دارد.

در حقیقت، پوپولیسم با تمایز اخلاقی بین نخبگان فاسد و مردمان صالح، وجود یک اراده‌ی عمومی را مفروض می‌گیرد و تقویت می‌کند. این دیدگاه روسویی که حکومت‌ها را نماینده‌ی اشراف (نوعی از نخبگان) می‌داند و مردم را موجوداتی منفعل نشان می‌دهد در تقابل با آرمان‌شهری قرار می‌گیرد  که پوپولیست‌ها وعده‌اش را می‌دهند؛ آرمان‌شهری که در آن، مردم هم در وضع قوانین دخالت دارند و هم در اجرای آن، بنابراین مظهر تام و تمام اراده‌ی عمومی است. از این دیدگاه سلبریتی‌های پوپولیست در جایگاه قهرمانانی می ایستند که، بویژه عملاً در جهان مجازی،  تحقق اراده‌ی عمومی با رهبری آن‌ها ممکن بنظر می‌رسد پس اقبال عمومی به این قهرمانان واکنشی طبیعی است. اقبال توده‌ای و انبوه به سلبریتی‌های پوپولیست گاهی به شکل متفاوتی ابراز می‌شود و مظهر سلبیِ اراده‌ی عمومی است.

هواداران انبوه این قهرمانان، گاهی - حتی ناخودآگاه- با  انجام کنش‌های جمعی ِ ضد فرهنگ رسمی و مسلط، و در نفی و پسندِ نخبگان،  استقالال وجودی خود را فریاد می‌زنند. بعبارتی، وقتی مردم عادی احساس می‌کنند از سوی نخبگان در فرهنگ رسمی بخوبی نمایندگی نمی‌شوند علیه سردمداران فرهنگی شورش می‌کنند و پرچم این عصیان را به دستان با کفایت سلبریتی‌های پوپولیست می‌دهند. قهرمانانی که نقش ضد-قهرمان‌های محبوب را بازی می‌کنند.  

سلبریتی‌های پوپولیست همیشه از میان مردم عادی و پاک ظهور نمی‌کنند بلکه گاهی خود بخشی از جامعه‌ی نخبگان هستند ولی با نقد بنیادی نخبگان فاسد و دمیدن در دوگانه‌ی مردم و نخبگان، خود را بُریده از، یا بیگانه با، آنان نشان می‌دهند.

(این یادداشت بخش اول از مجموعه یادداشتی پیرامون تتلویسم است و ادامه خواهد داشت)

چرا این همه اقبال و هوادار بر لایو تتلو ؟ / آیا واقعا تتلو و تتلوها قهرمانان این نسل و عصر هستند؟

محمد رضا بیاتی: کارشناس ارشد زبان‌شناسی و پژوهشگر مسائل سیاسی

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
11
33
نمی دانید یا نمی خواهید بدانید
علت اصلی آن قطع کردن شادی مردمه
محدود کردن انتخاب مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
برو کارتو بکن سرت تو کارخودت باشه الان شادی تورو ازت گرفته‌؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
20
18
سریعا عکس این هارو بردارین. توهین به ملت نکنید. برید رفتارهای آنهارو دنبال کنید و از کرده خود شرم کنید.
مجتبی چراغی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
22
9
از دلایل این مساله خود این خبرگزاری هم هستش. چرا باید تصویر ایشون در وبسایت خبری انتخاب وجود داشته باشه. بنده مدت‌ها هست که انتخاب رو دنبال می کنم. سال‌های گذشته مطالب تحلیلی بسیار جالب توجهی رو می شد هر روز مطالعه کرد. مساله ای که اخیرا به شدت با ضعف رو به رو شده و خبرها و مطالب مبتذلی مثل متن حاضر روی وبسایت بارگذاری میشه که باعث تاسفه.
Amjd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
18
43
چون سایتای شما بازدید نداره دارید اینا رو میزارید تو سایتتون بازدید بگیرید

چرا نمیخواید قبول کنید اینا هم طرفدار دارن به اونا احترام بزارید
مگه پیامبر نگفتن کسی رو قضاوت نکنید تا قضاوت نشید .
خواهش میکنم سرتون تو کار خودتون باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
واقعا راست میگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
7
25
قرنطینه هستند میخواهند سرگرم باشند
بهزاد دهنایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
5
20
سلام و عرض ادب
باتوجه به اقبال گسترده ی لایو اینستاگرام ندایاسی و تتلو و توجه همگانی مردم مخصوصا داخلی های عزیز باید بگردید و ببینید مردم و جوانان دنبال چه چیزی هستند که البته با این روش هیچ غیر از آزادی بدون شرط نیست پس با صحبت‌های فرهنگی و فرهیخته گری ادای همه چی دانی نکنیم و گردن به خواست مردم بگذاریم. همه که قرارنیست پروفسور و دانشمند جامعه شناس و وکیل و وزیر و.... باشند کمی بیشتر بیندیشیم.....
باکمال تشکروامتنان
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
7
24
نتیجه اینهمه سال بودجه دولتی برای بخش فرهنگ! کلاه تان را بالاتر بگذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
39
20
واقعا،متاسف،باید بود برای این فرد ومتاسف تر برای مادری که چنین ادم بیخودی تربیت کرده متاسفم انقدر بی ازرشست که نمیشود گفت اون ریختشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
زندگی هرکی به خودش مربوطه جوجه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
اخه باعدددددب با اون عدبت منو کشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
اول تو اینه خودتو ببین بگو مگه خودم کی هستم که واسه بقیه نظرمیدم یکم با منطق باشید هرکسی هرجور دوست داره میتونه باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
9
20
وقتی آزادی سلب شود، می شود همین وضعی که الان در مورد تتلو مشمئز کننده می بینم .
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
تعریف شما از آزادی چیه؟
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
9
29
میدونی چرا چون ازشماهای قلم بدست نوکر خسته شدیم چون دیگه امیدی نه به ایران داریم نه به شماها کاشکی کرونا شمارو بگیره حداقل دلمون خنک بشه که چسم خودتون رو بستین کورکورانه داستان سرایی میکنید اگه راست میگین چاپ کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
واقعا درسته عالی گقتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
3
12
بخاطر اینکه همین سایت مطبوع شما جرات نداره بخش کامنت ها رو باز کنه....
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
4
28
ربطی به پوپولیسم نداره آقای نویسنده(بیاتی)
.
هر وقت نمیخواهیم مشکلات را گردن بگیریم توپ را درون زمین استکبارجهانی میندازیم.....کدوم سلبریتی؟
کدوم پوپولیسم؟

قطعا فشار فرهنگی باعث ظهور این اشخاص شدند
و واقعیت جامعه ما همینه.... قطعا بیش از بیست میلیون تتلو در کشور بطور نامحسوس داریم
.
دلم بحال بودجه های میلیاردی که از بیت المال هزینه شده و میشه میسوزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
بابااین آقای بیاتی میخوادنون بخوره ازجایی دیگه مجبوره چرت وپرت بنویسه
تتلو بنده خداچیزی نگفته که. اختلاس کرده. آقازادس. موسسه مالی داره. نمیدونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
5
8
صورتش چرا همه رنگه
پاسخ ها
Tataliti
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
من از طرف تتلو از شما عذر خواهی میکنم باید از شما اجازه میگرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
اقاجان به توچه؟ جواب منو بده واقعا به توچه ؟چی کارداری؟ ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
8
41
سگ تتلو شرف دارد به کسانی که اموال مردم را غارت میکنند و امروز فرزندانشان در کشورهای اروپایی با پول اختلاس مشغول تحصیل و عیش و نوش هستند من از تتلو خوشم نمیاد ولی علت اقبال را باید در فساد اقتصادی گسترده در کشور را جستجو کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
5
16
این مقاله س یا آسمون ریسمون مانی چه ارتباطی به پوپولیسم داره بعد ارتباط اینا با تتلو چیه؟ تولید شبه علم نکنید و مزخرف تحویل ملت ندید
D2315
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
6
12
پوپولیسم یا نخبه عاسد نویسنده عزیز شما هستی نه تتلو و امثال ان مقاله چه میدونم متنی چرت و پرت نوشتی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
8
12
چند بار گفتی پوپولیسم؟ وای چقدر pvt زدی سرم رفت. حاجی هیچ محبوبیتی بی دلیل نیست. طرف طغیان گره! رد داده...مثل نیچه.... فکر نکنم مخت بکشه درک کنی چی میگم.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
2
8
کم اصلا از تتلو تا 2ماه پیش خوشم نیومد. چون فحاشی می‌کرد. ولی گفتم خدایا دلیلش چیه
دلیلش را فهمیدم. چون واسه مردم نمیخونه
واسه طرف داراش میخونه
وفحاش و... عامیانه دختر پسر این زمون هست. به شدت از این دولت متنفر هست. برای هنرمندی که 1000تا رفت مجوز بگیره ولی بهش ندادن. اون میگه من مهره سوختم.و چیزی واسه از دست دادن نداره. وزارت فرهنگ و ارشاد مقصره. بره اینو درست کنه. سید حسن آقا میری حرفای قشنگی رده در مورد تتلو. برید نگاه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
واااااالا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
8
6
محبوبیت؟
زندگی کردن مثل تتلو و امثال او بدبختیه،
دارن در حق خودشون ظلم میکنن و نمی فهمن متأسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
3
3
یکم باید چشمها رو بازتر کرد . در مورد تعداد بازدید یا فالوئر باید بگم فالوئر بودن حتما دلیل بر طرفدار بودن نیست هر زمان همین فالوئرها اگر همین تتلی بهشون گفت نفری ۲۰ هزار تومن کمک کنن جمع بشه برای نیازمند ها انجام دادن و از جیبشون گذاشتن مشخص میشه واقعی هستن .در صورتی که اینطوری نیست و مردم فقط به خاطر کسل بودن تکراری بودن و مذهبی صرف بودن تمام برنامه های رسانه ای داخل خسته شدن و اینقدر همه چیز سانسور شده که شاید بعضی ها با اینکه صحبتای این طرف واقعا فجیع هستن فقط صرف خنده دار بودن و رک و بی سانسور بودن دنبال میکنن و برای چند لحظه هم شده به کارهای عجیب و ... میخندن همین البته شاید یه درصدی باشن که طرفدارش باشن ولی کم هستن . ولی تو بحث طرفدار و همفکر واقعی شما مقایسه کن اگه مثلا همین مهدوی کیای عزیز کوچکترین خاسته رو بخاد همه از جون دل انجام میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
6
اینو دیگه گردن تتلو نندازید که طرفدار داره میخواید بخاطر اینکه هواداراش زیادن سرزنشش کنید واقعا که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
6
2
معروفیت این افراد از همین بزرگنمایی در همین سایت هاست بقیه فکر میکنم چه خبره و پیگیری میکنن و یکی مثل تتلو معروف میشه.واقعا جای تاسفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
هیس بابا
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
3
5
همه مردم ایران مثل تتلو و ندا هستند
دیگه نسل امام علی و حضرت فاطمه کم پیدا میشه
تو این دوره زمونه نه کسی حجب و حیا داره نه کسی حرف دهنشو میفهمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
حالا میشه بگی حجب یعنی چی
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
6
چقد پوپولیسم میکنی..آقا این آقای تتلو هرکسی هست با هر عقایدی محترمه و شرافت داره ب شماهایی ک جانماز آب میکشین.مگه نمیگین نباید کسی رو قضاوت کنیم.فقط واسه بقیه بالا منبر میرین؟حرفایی ک میزنن ایشون حقیقته جامعست...حرف حقم ک تلخه.....حالا هی بسوزین شماها....همین متنتون اصن خودتون متوجه شدین چی نوشتتین؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
2
باسلام ایینه گر نقش تو بنمود راست خود شکن ایینه شکستن خطاست
بی طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
3
خودمون زندگی کنیم و بگذاریم بقیه هم زندگی کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
4
چرا واقعا نمیخواید سرتون تو کار خودتون باشه چیکار به مردم دارید ما طرفدار بودیم تتلیتی بودیم و هستیم به کسی ربطی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
2
5
من طرف دار پرو پاقرص تتلو هستم
و همه حرف هایی رو که میگه وهر آلبومی که ارائه میده براساس حقیقت است با ید به حرفاش فک کنی
لایک داری تتلو
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
4
تتلو چی کارت کرده مگه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
والا همه فضولی مبکنن‌
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
6
3
آخه تتلو تو هم خودتو آدم می‌دونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
توکه هیچی نیستی خودتو ادم میدونی اون که خاننده ست چراخودشو ادم ندونه
Pouya
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
4
2
بقول خواننده عزیز و باشخصیت مان پویا پور جلیلی اینستاگرام سر پول شهرت عمل زیبایی و پورن میچرخه و فالوئر میبره بالا مگر غیر این هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
اره غیر این هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
4
2
پوپولیسم چیز بدی نیست.در مقابل حاکمیت قدرتمندان.اگر ازش سو استفاده نشه و مردم رکن اصلی باقی بمونن
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
5
5
دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش اید،،عقده +کمبودای عاطفی دوران بچگی+مصرف گل و...میشودیک عدد..چتلو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
سرت توکارت باشه ممنون خودت دیوانه تری که ازش خوشت نمیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
5
5
تتلو بهترین خواننده استعدادی که داره هیچ کدوم از خواننده ها نداره امثالی مثل شما کاری کردن که اینجوری بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
بالاخره یکی رو دیدم مثل من طرفدارتتلو باشه منم خیلی دوسش درم هم خودشو هم صداشو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
5
برو بابا چرا این قد چرت و پرت می نویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
خخخخخخخخخ
کمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
3
5
به نظر من تتلواصلا یک آدم هذب باده من خودم قبلا از طرفداراش بودم اما الان خیلی تغییر کرده به مادرش فحش میده به تمام ملت و حتی طرفداراشم فحش میده و مادربدبختشم هیچ گناهی نداره و خودش این راهو انتخاب کرده نه به اینکه بر میگرده میگه من واسم وطن مرد یا اینکه میگه من یه آدم خیلی غیرتی ام و اصلا اینجوری نیس از لایو هاش کاملا مشخصه وبعد میاد میگه من میخوام برگردم ایران از یه طرف یه مدت با آقای رٸیسی گرم گرفت الان به تمام اینا توهین میکنه برا مادرش بغلم کن رو خونده اما الان فحشش میده تو آهنگ هاش به ناموس وغیرت اهمیت نمیده بعد از یه طرف تو آهنگ هایی که تو ایران خونده همش از محرم و نامحرم حرف میزنه واقعا به قول خودش صفر تا صد نداره و این دیگه کارش از این حرفا گذشته و میشه گفت هذب بادیه و نمیشه گفت ۰تا۱۰۰نداره صد بلانسبت ۰تا۱۰۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
4
9
تتلو خیلی شعر آهنگ هاش چرت و بی معنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
هه اگه خوشت نمیادگوش نکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
2
4
این یعنی بدا به حال ما .....تقصیر آدم های دست به کار است که مثل تتلو کم‌نداریم....نمیدانم باید گریه کنم ویا ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
2
4
مردم دوست دارن خلاف جریان اب حرکت کنند
A
|
United States of America
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
3
8
این آدم بیخود را از صفحه سایت پاک کنید حالم بهم خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
تو خبراش نیاین از حسودی داری میترکی
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
2
4
مانی و پوپولیسم رو نفهمیدم چه جوری ربط دادید به تتلو فکر کنم خودتونم نفهمیدید ولی من ساده تر میگم امیر تتلو یک فرد نیست امیر تتلو نماینده یک نسلی هست که برای هر چیز کوچکی که دلش میخواست یا حقش بود جنگید و هی سر راهش سنگ گذاشتن و دیوار کشیدن اون صدای همه ی ماهایی هست که ابتدایی ترین حقوقمون یعنی ازادی و انتخاب سالهای سال پایمال شده و امیدی به گرفتنش نیست اره اون قهرمان چون واقعا قهرمانه چون برای هدفش جنگید حتی طرفدارهاشو از دست داد اما پای راهش موند انقدر صداقت داره که راحت بگه معتاده چرا نباید این ادم قهرمان باشه؟؟ ادمی که برای هدفش اینهمه جنگید و فحش خورد سزاوار قهرمان شدنه شماها چون خودتون هوش اونو ندارید که با اینهمه بودجه و دفتر و دستک چهار نفر بازدیدکننده ندارید اونو تخریب نکنین هیچ ادمی الکی گنده نمیشه
پاسخ ها
دلارام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
فکر می کنیم اینا قهرمانن چون هنوز خودمونو نشناختیم به قول شما اینکه پای هدفش وایساد خوبه ولی هدفش خوب نیست ما هدفی در زندگیمون نداریم نمی گیم دوروز دیگه می خوایم بمیریم چقدر خوشی دیگه از اینکه یه روز می خوآیم‌ نابود بشیم خسته نشدید ؟ خیلی به خاطر هدف اصلیشون که رسیدن به خدا بوده از خیلی چیز ها گذشتن حتی صد برابر این سختی کشیدن و نتیجه هم گرفتن .
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
دلیلش سانسوره سانسور... همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
2
1
من تتلورودوست دارم اهنگاشم دوست دارم اونایی که باعدبن توی خبراش نیان
forza tataloo
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
اصلاً به شما چه؟
آریانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
بابا یه فیلم پایتخت ساختن بخاطر یه سکانس چه کار ها که نکردین معلومه مردم میرن ترف جاهایی که آذاد باشن
Mohammad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
1
2
نه مثل اینکه ملت ما دوست دارن بهشون توهیین شه کامنت هارو بخونید ببینید چقدر دارن از تتلو دفاع میکنن بی غیرتین بخدا توی هر استوری که میزاره همرو فوش میده باز طرفداری میکنید؟
نظرات بینندگان