arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

روایت «نفس‌گیر» از شایعات کرونایی/ مستندسازان وارد میدان شوند

علی کرمی کارگردان مستند «نفس‌گیر» که با موضوع کرونا، از شبکه مستند سیما پخش شد، به ارایه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی کرمی کارگردان مستند «نفس‌گیر» که با موضوع کرونا، از شبکه مستند سیما پخش شد، به ارایه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.

علی کرمی کارگردان مستند «نفس‌گیر» که با محوریت کرونا ساخته شده است، درباره این اثر گفت: فارغ از تبعات بیولوژیک این بیماری، یک سری درگیری‌های فرهنگی اجتماعی نیز با بروز کرونا در جهان شکل گرفت و شرایط خاص قرنطینه موجب شد که به شکل جامع‌تری سراغ این سوژه بروم.

وی ادامه داد: بررسی این جریان فارغ از تحقیقات اینترنتی شکل گرفت و با توجه به نوپدید بودن این بیماری و اینکه اطلاعات خاصی از آن وجود نداشت، تصمیم گرفتم از طریق دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین، پیگیری‌های خود را انجام دهم.

کرمی درباره لزوم آسیب‌شناسی شایعات پیرامون بیماری کرونا در مستند «نفس‌گیر» گفت: با بررسی شرایط آن روزهای ووهان به شکل مستقیم در جریان شیوع این بیماری قرار گرفتم و پیش از اعلام رسمی وزارت بهداشت درباره انتقال این ویروس به ایران، اطلاعاتی از این بیماری به دست آورده بودم، اما چیزی که برایم جالب توجه بود، حجم شایعات درباره کرونا بود که خیلی سریع‌تر از ورود این بیماری به ایران انجام شد.

وی افزود: در مستند «نفس‌گیر» بررسی این شایعات بخش پُررنگی دارد و سعی کردیم این اتفاق را با وضعیت کشور چین مقایسه کنیم تا ببینیم مردم ووهان هم به این شدت و با این سرعت وارد این حواشی و شایعات می‌شوند که با بررسی‌های انجام شده دریافتیم که نه تنها این‌طور نیست بلکه آن‌ها یک خودمراقبتی در فضای مجازی هم دارند و اجازه نمی‌دهند شایعات تلخ وارد زندگی مردم شود.

این مستندساز درباره نحوه همکاری خود با مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی گفت: بعد از انجام تحقیقات اولیه با توجه به شناختی که از گذشته با مؤسسه داشتم، طرح خود را ارائه دادم و با نظر مثبت مدیرعامل مؤسسه مبنی بر تولید مستند «نفس‌گیر» مواجه شدم و خوشبختانه هم‌فکری خیلی خوبی برای ساخت مستند صورت گرفت.

کرمی درباره لزوم واکنش سریع مستندسازان نسبت به اتفاقات جاری گفت: مستندها با حیات اجتماعی روز جامعه درگیر هستند، پس باید به موقع سراغ سوژه‌ها رفت و مستندساز باید خیلی سریع به اتفاقات ورود پیدا کند. با توجه به همه‌گیر بودن کرونا در جهان و حجم اخباری که پیرامون این ویروس در فضای جامعه وجود داشت، خیلی زود مؤسسه اندیشه شهید آوینی برای تولید مستند دست به کار شد و تا آخرین روزهای سال گذشته پیگیر شکل‌گیری مستند بود.

کارگردان «نفس‌گیر» درباره حمایت از مستندسازان گفت: لازم است که از مستندساز در شرایط بحرانی حمایت شود و فارغ از تعارفات باید گفت که هر مؤسسه یا سازمانی، زیرساخت این حمایت را ندارد یا اینکه آنقدر فرآیند بوروکراتیک طولانی است که عملاً یا سوژه منقضی می‌شود و یا اینکه فیلمساز حوصله رجوع به موضوع را ندارد ولی مؤسسه اندیشه شهید آوینی با توجه به سبقه مستندسازی آقای نقویان خیلی خوب و با سرعت ورود پیدا کرد و با حمایتی که از من به عمل آمد، تولید مستند خیلی خوب انجام شد که لازم است که از ایشان تشکر داشته باشم.

کرمی در پایان با اشاره به اهمیت تولید مستندهای بحران، توضیح داد: با توجه به اینکه در دوره‌ای هستیم که سرعت بارگذاری اخبار در فضای مجازی خیلی زیاد شده، نیاز است که مستندسازان جدی‌تر وارد موضوعات روز شوند چرا که مخاطب نیاز دارد بازنمایی اتفاقات را در قالب مستند و به شکل کامل‌تر و تحلیلی‌تر مشاهده کند. با توجه به اینکه این روزها مردم به‌شدت با اخبار مواجه هستند، کارکرد مستند هم چند برابر شده است و گاهی مستندها در شبکه‌های اجتماعی با آمار بالایی دیده می‌شوند و این برای فیلمسازان جای خوشحالی دارد. به نظرم این روزها آثار مستند بیشتر از گذشته در جامعه خودنمایی می‌کند.

نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر «نفس‌گیر» علی کرمی است. سهیل عظیمی مشاور پزشکی و محمدرضا شکری هم مدیر تولید این پروژه مستند هستند که در بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان بوعلی و آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری فیلمبرداری شده است. این فیلم محصول مشترک مؤسسه شهید آوینی و شبکه مستند سیما است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان