arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان (ونیز) در میان تردیدها و ابهام ها

قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان در حالی خود را برای هفتاد و هفتمین دوره خود آماده می‌کند که ابهام‌های فراوانی درباره امکان برگزاری جشنواره در هر قالبی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، مسئولان برگزاری جشنواره ونیز در فاصله چهار و نیم ماه به آغاز این رویداد سینمایی به روند آماده‌سازی جشنواره طبق روال معمول سال‌های گذشته با وجود تردیدها ادامه می‌دهند و ایتالیا همچنان با بیش از ۲۲ هزار مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا با بیشترین آسیب از این بحران جهانی در اروپا روبه‌روست.

شرایط قرنطینه در ایتالیا تا تاریخ سوم ماه می تمدید شده است، اما تعداد کمی بر این باورند که سالن‌های سینماها و کنسرت‌ها تا پیش از فصل تابستان بازگشایی می‌شوند. در این میان، برخی از افراد همچون «فرانچسکو روتلی» رئیس انجمن ملی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایتالیا پیشنهاد تماشای فیلم از درون اتومبیل در فضای باز را مطرح کرده‌اند اما این طرح نمی‌تواند گزینه‌ای عملی برای جشنواره ونیز باشد.

تیم برنامه‌ریزی جشنواره ونیز از طریق برگزاری جلسه‌های آنلاین و ویدئوکنفرانس در سراسر جهان در حال ارزیابی آن دسته از فیلم‌هایی است که فرآیند ساخت آن‌ها پیش از شیوع جهانی ویروس کرونا تکمیل شده است.

«آلبرتو باربارا» دبیر جشنواره ونیز که پیش‌تر احتمال برگزاری آنلاین جشنواره را رد کرده این روزها بیش از هر زمان دیگری با «تیری فرمو» دبیر جشنواره رقیب یعنی کن در ارتباط است و به اشتراک‌گذاری پیشنهادات و اطلاعات با او می‌پردازد. با این وجود ایده مطرح‌شده درباره برگزاری یک جشنواره مشترک بین کن و ونیز در فصل پاییز بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

تصمیم نهایی درباره جشنواره ونیز از سوی هیئت‌مدیره جدید بینال ونیز به ریاست «روبرتو سیکوتو» در فاصله زمانی انتهای می تا اوایل ژوئن گرفته خواهد شد. با توجه به اعلام جشنواره کن مبنی بر نبود امکان برگزاری این رویداد در ماه جولای، تردیدها درباره جشنواره ونیز هم قوت گرفته است و صدور مجوز حضور و تجمع در سالن‌های سربسته در فاصله زمانی تا برگزاری ونیز ۲۰۲۰ کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، طبق اعلام پیشین، قرار است از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار شود و امسال «کیت بلانچت» بازیگر برنده اسکار به عنوان رئیس هیئت‌داوران بخش رقابتی انتخاب شده است.

از سوی دیگر، برخی امیدوارند ونیز با توجه به شرایط خاص جغرافیایی خود بتواند یک استثنا باشد، چون جشنواره ونیز در یک جزیره برگزار می‌شود و دولت ایتالیا با الگوبرداری از کره جنوبی در حال توسعه یک نرم‌افزار موبایلی است که بر تردد افراد مبتلا به ویروس کرونا نظارت می‌کند و در صورتی که آمار ابتلا به کرونا در ایتالیا تا ماه ژوئن کاهش یابد، برگزاری جشنواره ونیز تحت نظارت دقیق دور از ذهن نیست.

در واقع می‌توان با بررسی ترددها تنها اجازه ورود افراد غیرمبتلا را به جشنواره داد و در عین حال استفاده از ماسک و دستکش را برای همه شرکت‌کنندگان اجباری کرد.

در صورت برگزاری جشنواره ونیز باید دید چه درصدی از رسانه‌های خبری بین‌المللی در جشنواره شرکت می کنند و همچنین کدام ستاره‌های سینما حاضرند با ماسک روی فرش قرمز ونیز قدم بزنند و چندین و چند پرسش دیگر که در این‌باره مطرح می‌شود.

در حالی که کن برگزاری بخش‌های جنبی امسال جشنواره را به طور کلی لغو کرده و قرار است بازار فیلم را نیز به صورت آنلاین برگزار کند باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در انتظار این دو جشنواره مهم و جریان‌ساز سینمای جهان خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان