arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

مردم ایران در دوران کرونا بیشتر نگران چه موضوعی هستند؟

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به تازگی یک نظرسنجی ملی انجام داده تا مشخص کند مردم ایران در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر نگران چه موضوعات جامعه‌شناختی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به تازگی یک نظرسنجی ملی انجام داده تا مشخص کند مردم ایران در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر نگران چه موضوعات جامعه‌شناختی هستند.

 

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بررسی جامعه‌شناختی آسیبهای روانی کرونا یک نظر سنجی ملی به راه انداخته تا مشخص کند در این دوران مردم ایران بیشتر نگران چه موضوعاتی هستند؟ این نظر سنجی با عنوان «بررسی دیدگاه شهروندان در خصوص کرونا» در سطح کشور و به صورت تلفنی در هفته آخر فروردین 1399 انجام شده است.

 

بیشترین آمار نگرانی مردم ایران بر اساس این نظرسنجی نگرانی ابتلا به ویروس است. در واقع 61.3 درصد از مردم نگران ابتلای خود یا یکی از افراد خانواده خود به ویروس کرونا هستند.

 

اما در کمال تعجب در این نظرسنجی 19.7 درصد از مردم از ابتلای خود یا افراد خانواده به این ویروس نگران نبوده‌اند و 18.1 درصد هم این نگرانی را تا حدودی عنوان کرده‌اند.

 

شیوع این ویروس در کشور به جز تبعات جانی تبعات اقتصادی هم به همراه داشته است که با طرح این سوال که اصلی‌ترین مشکل مردم در این دوران چه بوده درصد پاسخگویی به این شرح اعلام شده است: ترس و نگرانی از بیماری (با فراوانی 56.9 درصد) و کاهش درآمد (با فراوانی 54.3 درصد)
با این پاسخها مشکلات اصلی شهروندان به 6 دسته کلی تقسیم شده و بیشترین مشکلاتی که آنها به آن دچار شده‌اند به این شرح اعلام شده است: مشکل در پرداخت قسط (با فراوانی 43.4 درصد)، وسواسی‌شدن (با فراوانی 38.4 درصد)، از دست‌دادن شغل (با فراوانی 27 درصد)، افسردگی (با فراوانی 22.6 درصد)، تأخیر در پرداخت اجاره‌خانه (با فراوانی 22.2 درصد) و دعوا و اختلاف بین اعضای خانواده (با فراوانی 16 درصد)
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان، بیشتر دچار نگرانی ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا هستند.

 

تحصیل‌کرده‌ها بیشتر می‌ترسند!
پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی نیز در قیاس با افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بیشتر ترس ابتلاء به این ویروس را دارند. همچنین همه گروه‌های سنی گرفتار ترس و استرس ابتلاء به ویروس کرونا شده‌اند.

 

نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره کرونا نشان می‌دهد مردان در مقایسه با زنان بیشتر دچار کاهش درآمد شده‌اند. پاسخگویان بدون تحصیلات دانشگاهی نیز نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر با مشکل کاهش درآمد مواجه شده‌اند.

 

یافته‌های این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد مردان نسبت به زنان بیشتر در پرداخت قسط به مشکل برخورده‌اند. گروه سنی 30 تا 44 سال نیز بیشتر از سایر گروه‌ها در بازپرداخت اقساط دچار مشکل شده است. پاسخگویان بدون تحصیلات دانشگاهی نیز نسبت به افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر اظهار کرده‌اند که در پرداخت باقی‌مانده اقساط خود دچار مشکل شده‌اند.

 

بر اساس این نظرسنجی، 28.8 درصد از پاسخگویان بر این باور هستند که بین 6 ماه تا یکسال همچنان درگیر کرونا به شکل فعلی خواهیم بود. از سوی دیگر 46.1 درصد، مدت زمانی کمتر از 3 ماه را به عنوان میزان استمرار بحران کرونا پیش‌بینی کرده‌اند.

 

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان