arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

آغاز مجدد مذاکرات پسا برگزیت بعد از وقفه کرونایی طولانی

نمایندگان اتحادیه اروپا و انگلیس امروز در حالی بعد از یک وقفه طولانی به دلیل شیوع کرونا مذاکرات پسا برگزیت را به صورت ویدئو کنفرانس دوباره به جریان انداختند که این مذاکرات به شدت با کمبود زمان مواجه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان، اتحادیه اروپا و انگلیس از امروز (دوشنبه) مذاکرات خود برای دستیابی به یک توافق تجاری در دوران پسا برگزیت را بعد از یک وقفه طولانی به دلیل شیوع کرونا آغاز کردند.

این مذاکرات بر اساس تصمیمات اتحاذ شده باید تا پایان سال ۲۰۲۰ خاتمه یابد. این مذاکرات تحت فشار بالای زمان قرار دارد. تا ماه اکتبر باید توافقی در این باره انجام شده تا به موقع بتواند تصویب شود و تا پایان ماه ژوئن هم باید مشخص شود که آیا تاریخ مذاکرات پسا برگزیت تمدید می‌شود.

انگلیس در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ماه ۹۸) رسما اتحادیه اروپا را ترک کرد و بر اساس توافق برگزیت سال ۲۰۱۹، وارد یک مرحله گذار شد که در آن همه قواعد اتحادیه اروپا همچنان برای انگلیس اعتبار داشته و لندن همچون سابق باید به این اتحادیه بودجه پرداخت کند.

دوره گذار مورد توافق گرفته در پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام می‌رسد مگر اینکه هر دو طرف حداکثر تا اواسط سال جاری میلادی تصمیم بگیرند این تاریخ را به مدت دو سال دیگر تمدید کنند.

مذاکرات پسا برگزیت چندی پیش بعد از برگزاری اولین دیدار بین نمایندگان طرفین به دلیل ویروس کرونا متوقف شد. مذاکره کنندگان ارشد طرفین مدتی به دلیل کرونا در قرنطینه قرار گرفتند و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم به کرونا مبتلا شد.

مذاکرات فعلی هم با ویدئو کنفرانس انجام شده و وقت گیر‌تر از مذاکرات معمول است و جای تعجب نیست که فشار زمان در این شرایط افزایش پیدا کند.

دولت انگلیس شدیدا مخالف تمدید مذاکرات پسا برگزیت است.

کرونا در اروپا| از درخواست برای تمدید دوران گذار پسابرگزیت تا پیشی گرفتن آمار قربانیان اروپا از آسیا
یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس هفته گذشته اعلام کرد: ما چنین درخواستی از اتحادیه اروپا نخواهیم داشت و اگر اتحادیه اروپا هم این را درخواست کند ما آن را رد می‌کنیم.

وی تاکید کرد که تمدید دوران انتقالی تنها مذاکرات را به درازا می‌کشد. انگلیس به انعطاف پذیری اقتصادی و قانونی و نه قوانین اتحادیه اروپا نیاز دارد.

این اختلاف نظر‌ها نشان می‌دهد که شانس دستیابی به توافق در این دوره زمانی کم بسیار پایین است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان