arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

مقام پیشین کاخ سفید: کاهش تحریم‌ها برای کمک به مقابله با کرونا در ایران کافی نیست

ریچارد نفیو، یک مقام پیشین کاخ سفید با بیان اینکه کاهش تحریم‌ها برای مقابله ایران با ویروس کرونا کافی نیست، خواستار یک "رویکرد مدون" به منظور تضمین تراکنش‌های مورد نیاز شرکت‌ها برای دادوستد با ایران شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا، ریچارد نفیو مقام پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید که از او به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود در گفت‌وگو با موسسه کیتو (CATO) که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد که کاهش تحریم ها برای کمک به ایران تا بتواند اقلام مورد نیازش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را وارد کند، کافی نیست.

وی افزود: اگر شما به شکلی ساده، تنها تحریم ها را در طول دوره بحران تعلیق کنید، شما به طور بالقوه فقط انواع سردردها و موانع قبلی را که پیشتر نیز وجود داشت، ایجاد می کنید. وضعیتی که در آن شرکت‌ها نمی دانند تکلیف آنها چیست.

نفیو در ادامه خواستار یک "رویکرد مدون" شد که طبق آن، آمریکا با شرکت‌ها و ایران برای تسهیل تراکنش های خاص و الگوهای معاملاتی ویژه از طریق "نامه‌های اعطای مجوز" و دیگر تضمین ها همکاری کند.

در هفته‌های گذشته تعداد زیادی از اعضای کنگره آمریکا به علاوه نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، شامل جو باید معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا از دولت ترامپ خواسته اند تا دست از کارزار فشار حداکثری علیه ایران بردارد و به این کشور اجازه دهد که با اپیدمی ویروس کرونا به درستی مقابله کند.

اما دولت آمریکا مدعی است که تحریم های کنونی علیه ایران شامل دستورالعمل های متعددی است که از اجازه فروش دارو، غذا، تجهیزات کشاورزی و پزشکی به تهران می دهد.

این عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اظهار داشت: در یک شرایط نرمال، وقتی شما از زنجیره تامین عادی (کالا)، فعالیت های اقتصادی عادی، بانکداری عادی و تولید عادی و انواع دیگر آن برخوردار باشید، چنین چیزی (مستثنی بودن کالاهای بشردوستانه از تحریم ها) کافی خواهد بود اما در شرایط این اپیدمی حتی وضعیت و مشکلات ناشی از تحریم ها تشدید شده است.

ریچارد نفیو با اشاره به موانع شرکت هایی که خواهان تجارت منظم با ایران هستند، خاطر نشان کرد: انتشار اطلاعیه جدید وزارت امورخارجه که سوءاستفاده از کاهش تحریم های ایران را محکوم می کند، حتی شرکت ها را برای وارد شدن به تجارت با ایران بیش از گذشته ترساند.

وی ادامه داد: تحریم ها در واقع تلاش می کنند که در تجارت عادی مداخله کنند. هدف آنها این است که یک تجارت عادی و فعالیت اقتصادی نرمال را تا حد امکان و هرچه بیشتر سخت و پیچیده کنند. این بخشی از چگونگی موثر بودن تحریم ها است.

مقام پیشین کاخ سفید با اشاره به سازوکار اینستکس بیان کرد: مشکل بزرگ تر احتمال ایجاد خطر برای آمریکا و ظهور سازوکارهای جایگزین برای انجام تراکنش ها و معاملات است. بخشی از دلیل کارساز بودن تحریم این است که مردم خواهان تجارت هستند و اگر آنها راه هایی برای محافظت از خود در برابر خطرات پیش رویشان بیابند، به طور قطع روی استفاده از این ابزارها (تحریم) و توانایی ما برای بهره گیری از موقعیت اقتصادی مان تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان