arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

کرونا و آلودگی هوا؛ آیا نیتروژن دی اکسید روی مرگ و میر کووید-۱۹ اثر دارد؟

آیا نیتروژن دی اکسید بر میزان مرگ و میر کروناویروس اثر می گذارد؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افزایش سطح نیتروژن دی اکسید در هوا ممکن است با تعداد بالای مرگ و میر ناشی از این ویروس مرتبط باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه مارتین لوتر هال-ویتنبرگ(MLU) انجام شده، داده‌های مشخصی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد افزایش سطح نیتروژن دی اکسید در هوا می‌تواند با تعداد بالای مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ مرتبط باشد و این فرض را برای اولین بار مطرح می‌کند.

در این مقاله اطلاعات ماهواره‌های رصد آلودگی هوا و جریان‌های هوایی با مرگ و میرهای تایید شده بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ ترکیب شده و نشان می‌دهد که مناطقی که میزان آلودگی آنها به طور دائمی زیاد است، نسبت به سایر مناطق، میزان مرگ و میر بیشتری دارند.

نیتروژن دی اکسید یک آلاینده هوا است که به دستگاه تنفسی انسان آسیب می‌رساند. سالهاست که این آلاینده به عنوان آلاینده‌ای که باعث ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی و قلبی-عروقی در انسان می‌شود، شناخته شده است.

دکتر "یارون اوگن" از انستیتوی علوم زمین و جغرافیا در MLU می‌گوید: از آنجا که کروناویروس جدید بر دستگاه تنفسی نیز تأثیر می‌گذارد، فرض را بر این گذاشتیم که ممکن است بین آلودگی هوا و تعداد مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ ارتباط وجود داشته باشد. با این حال تاکنون فقدان داده‌های معتبر برای بررسی بیشتر این موضوع این امکان را از ما گرفته بود.

محققان در جدیدترین مطالعه خود، سه مجموعه از داده‌ها را با هم ترکیب کردند. این داده‌ها شامل سطح منطقه‌ای آلودگی به نیتروژن دی اکسید است که توسط ماهواره آژانس فضایی اروپا موسوم به "Sentinel ۵P" که به طور مداوم بر آلودگی هوای زمین نظارت می‌کند، اندازه گیری می‌شود.

"اوگن" بر اساس این داده‌ها یک مرور کلی جهانی برای مناطقی با مقادیر زیاد و مداوم آلودگی به نیتروژن دی اکسید ایجاد کرد و توضیح می‌دهد: من قبل از شروع شیوع کروناویروس جدید در اروپا به داده‌های ژانویه و فوریه سال جاری نگاه کردم. این داده‌ها را با داده‌های "آژانس هوایی آمریکا"(NOAA) در مورد جریان‌های هوایی عمودی ترکیب کردم.

وی افزود: وقتی هوا در حال حرکت است، آلاینده‌های نزدیک زمین نیز بیشتر پخش می‌شوند. اما اگر هوا تمایل به ماندن در نزدیکی زمین داشته باشد، این امر در مورد آلاینده‌های موجود در هوا نیز صدق می‌کند و باعث می‌شود آلاینده‌ها در مقادیر بیشتری توسط انسان استنشاق شوند و در نتیجه منجر به مشکلات سلامتی می‌شوند.

محققان با استفاده از این داده‌ها قادر به شناسایی نقاط مهم آلودگی هوا در سراسر جهان شدند.

وی سپس این داده‌ها را با داده‌های مربوط به تلفات و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ و به طور خاص داده‌های کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان مقایسه کرد و معلوم شد که مناطقی که تعداد بسیار زیادی تلفات دارند، دارای سطح زیادی از نیتروژن دی اکسید و تبادل و جریان هوای بسیار کمی هستند.

"اوگن" گفت: وقتی ما به شمال ایتالیا، ناحیه اطراف مادرید و استان هوبی در چین نگاه می‌کنیم، همه آنها یک چیز مشترک دارند؛ آنها توسط کوهها احاطه شده‌اند. این باعث می‌شود هوای این مناطق ایستا و میزان آلودگی در آنها بالاتر باشد.

این دانشمند می‌گوید این آلودگی مداوم هوا در مناطق آسیب دیده می‌تواند منجر به سلامت عمومی ضعیف‌تر در افراد ساکن آنجا شود و آنها را به طور ویژه در معرض خطر ابتلا به کروناویروس جدید قرار دهد.
نتایج این مطالعه در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان