arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

میدل‌ایست‌آی: تحریم نمی‌تواند نقش کلیدی ایران در خاورمیانه را حذف کند

یک رسانه مستقر در انگلیس گزارش داده تحریم نمی‌تواند نقش کلیدی ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) را از بین ببرد. میدل ایست آی نوشت: با آنکه پول به طور موقت در افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران نقش داشته است، پیوند‌های ایدئولوژیک و قومی، درگیری‌های حل‌نشده و اشتباهات سایز بازیگران هم نقش مهمی در گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه میدل‌ایست‌آی به شرح دلایلی پرداخته که تحریم‌ها نمی‌توانند «نقش کلیدی» ایران در خاورمیانه را حذف کنند.

این پایگاه نوشت یکی از اهداف اعلام‌شده تحریم‌های آمریکا پایان دادن به آن چیزی که بوده که «فعالیت‌های مخرب» ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) توصیف کرده است.

از منظر آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی بهترین روش برای متوقف کردن ایران در خاورمیانه تغییر حکومت این کشور یا دست‌کم ایجاد تغییرات اساسی در ماهیت و اهداف سیاست خارجی این کشور است.

میدل‌ایست‌آی نوشته واشنگتن بعد از ناکام ماندن در تحقق این اهداف امیدوار است که از طریق کاهش منابع مالی ایران بتواند کمک‌های مالی یا دیگر انواع کمک ایران به متحدانش در منطقه را قطع کند. آمریکا معتقد است که این باعث خواهد شد متحدان ایران روابطشان را با تهران قطع کنند.

آمریکا حساب ویژه‌ای هم روی قدرت مالی کشور‌های عربی منطقه غرب آسیا به خصوص عربستان سعودی و امارات باز کرده است.

میدل‌ایست‌آی در ادامه پرسیده است: «اما این راهبرد چقدر موفق خواهد بود؟ برای ارزیابی این موضوع، باید ابتدا منبع نفود منطقه‌ای ایران و نقش منابع مالی را در ارتباط با آن ارزیابی کرد.»

میدل‌ایست‌آی در ادامه نوشته آمریکا و متحدان غربی‌اش معمولاً در میزان حمایت مالی ایران از متحدانش در منطقه اغراق کرده و ادعا می‌کنند که ایران ده‌ها میلیارد دلار پول در اینجا صرف کرده است.

رسانه انگلیسی در بخش دیگری از این تحلیل به اشتباهات سایر بازیگران منطقه‌ای اشاره کرده و نوشته سیاست‌های تفرقه‌افکنانه بازیگرانی مانند عربستان سعودی به نفع ایران تمام شده است.

به نوشته این رسانه، حمله اسرائیل در سال ۱۹۸۲ به لبنان به ایران برای تثبیت نفوذ خود در این کشور کمک کرد.

میدل‌ایست‌آی مدعی شده در عراق، پیوند‌های قومی به یاری ایران آمده است، زیرا بسیاری از عراقی‌ها اصالت ایرانی دارند.

این رسانه در پایان تحلیل خود نوشته است: «با آنکه پول به طور موقت در افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران نقش داشته است، پیوند‌های ایدئولوژیک و قومی، درگیری‌های حل‌نشده و اشتباهات سایز بازیگران هم نقش مهمی در گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران داشته‌اند. بنابراین، تحریم‌های اقتصادی علی‌رغم نقشی که می‌توانند در کاهش نفوذ ایران داشته باشند نمی‌توانند نقش کلیدی این کشور در خاورمیانه را از بین ببرند.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان