اواخر اسفند سال گذشته بود که اعلام شد مراکز تجاری نظیر پاساژها، مراکز خرید مسقف و بازارهای بزرگ باید تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند. دلیل این تصمیم، ازدحام مردم در این مراکز، عدم امکان کنترل فاصلههای فیزیکی و در نتیجه بالا بودن احتمال ابتلای افراد به ویروس کرونا اعلام شده بود؛ دلیلی که گویا این روزها جایگاه خود در اولویتبندیهای سیاستگذاران و تصمیمگیران کشور را به مسائل معیشتی داده است؛ نتیجه، بازگشایی این مراکز از نخستین روز اردیبهشت بود. با وجود تاکید و هشدار مسئولان مبنی بر اینکه بازگشایی تدریجی کسب و کارها به معنای عادی شدن شرایط نیست، اما تا وقتی دکان باز باشد، مشتری هم هست و تا وقتی مشتری هست، تردد هم خواهد بود. این گزارش، گوشههایی از نتایج بازگشایی مراکز تجاری و بازار بزرگ تهران در روزهای اول و دوم اردیبهشت را به نمایش میگذارد.