arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

آمریکا موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره نظامی ایران را تایید کرد / فرماندهی فضایی ارتش آمریکا: ماهواره نور ۱ و بدنه موشک قاصد را در فضا رصد کردیم

فرماندهی فضایی ارتش آمریکا با تایید ردیابی ماهواره نور ۱ و موشک ماهواره‌بر آن در فضا، به موفقیت‌آمیز بودن این پرتاب اذعان کرد. «اسکادران هجدهم کنترل فضا» در فرماندهی فضای نیروی هوایی ارتش آمریکا بامداد پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشت که این اسکادران ۲ شیء، شامل ماهواره نور ۱ و بدنه موشک قاصد که آن را حمل کرده بود، را در فضا رصد کرده که مبدا پرتاب آن ایران بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرماندهی فضایی ارتش آمریکا با تایید ردیابی ماهواره نور ۱ و موشک ماهواره‌بر آن در فضا، به موفقیت‌آمیز بودن این پرتاب اذعان کرد.

«اسکادران هجدهم کنترل فضا» در فرماندهی فضای نیروی هوایی ارتش آمریکا بامداد پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشت که این اسکادران ۲ شیء، شامل ماهواره نور ۱ و بدنه موشک قاصد که آن را حمل کرده بود، را در فضا رصد کرده که مبدا پرتاب آن ایران بوده است.

اذعان این واحد فرماندهی فضای ارتش آمریکا به موفقیت آمیز بودن پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران با نام نور ۱ در حالی است که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر ادعای مقام‌های آمریکایی درباره عدم موفقیت این پرتاب مطرح کرده بودند که حاکی از عصبانیت آن‌ها از موفقیت ایران است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از دو مقام وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که ارزیابی پنتاگون حاکی از موفقیت پرتاب روز چهارشنبه ماهواره از سوی ایران است و این اقدامی چشمگیر به شمار می‌رود.

پرتاب ماهواره نظامی نور ۱ واکنش‌های گسترده‌ای داشت و مقام‌های مختلفی در آمریکا اظهاراتی درباره آن مطرح کردند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری، پرتاب ماهواره نور را تاییدی بر ادعای پشین آمریکا مبنی بر مقاصد نظامی ماهواره‌های ایرانی دانست و گفت ایران باید در این زمینه پاسخگو نگهداشته شود.

وی گفت: ایران به طور مداوم تکرار می کرد که برنامه ماهواره ای آن ارتباطی با مقاصد نظامی ندارد و متعلق به شرکت‌های تجاری است. موشک پرتاب شده امروز نشان داد آنچه را که مدت‌ها آمریکا مطرح می کرد.

وزیر خارجه آمریکا که این روزها به وزیر نفرت شهرت یافته است، ادامه داد: سپاه پاسداران که از نظر آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، یک موشک را شلیک کرد. من صحبت درباره جزئیات آن را به وزارت دفاع واگذار می کنم.

پمپئو ادامه داد: اما وقتی درباره سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صحبت می شود هر کشوری وظیفه دارد به سازمان ملل برود و ارزیابی کند که آیا این پرتاب موشک مطابق قطعنامه شورای امنیت بوده است یا خیر. من فکر می کنم ایران باید در این زمینه پاسخگو نگهداشته شود.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با یک شبکه فارسی زبان خارجی مدعی شد که واشنگتن قصد دارد پرونده پرتاب ماهواره نظامی توسط ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کند.

براساس ادعای این شبکه، پرتاب ماهواره نظامی از سوی ایران از نظر آمریکا نقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و واشنگتن از شورای امنیت خواهد خواست که در این باره تحقیق کند.

اورتاگوس همچنین مدعی شد که شورای امنیت باید اطمینان حاصل کند که اگر کشورها قطعنامه‌های آن را نقض می‌کنند، با پیامدهایی روبه رو خواهند شد.

ادعای آمریکا پیرامون نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در حالی است که این قطعنامه اساسا برای تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در راستای اجرای آن صادر شده است و واشنگتن خود با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها اولین و تنها نقض‌کننده جدی این قطعنامه است.

سپاه‌نیوز صبح چهارشنبه گزارش داد که ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان