arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

وزیر دفاع آمریکا: ایران کشتی های ما را تهدید کند، از خود دفاع می کنیم

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده بامداد امروز (پنجشنبه) مدعی شد در صورتی که ایران مجدداً کشتی های جنگی آمریکا را در منطقه تهدید کند، فرماندهان آمریکایی حق دفاع از خود خواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع آمریکا: ایران کشتی های ما را تهدید کند، از خود دفاع می کنیم

«مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده بامداد امروز (پنجشنبه) مدعی شد در صورتی که ایران مجدداً کشتی‌های جنگی آمریکا را در منطقه تهدید کند، فرماندهان آمریکایی حق دفاع از خود خواهند داشت.

اسپر در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» ضمن «تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای» خواندن واقعه چند روز پیش در خلیج فارس، گفت: «ما حق دفاع از خود را انجام می‌دهیم. پس آنها باید از این به بعد حواسشان باشد که چگونه عمل می‌کنند و لازم است که حرفه‌ای عمل کنند».

وی با بیان اینکه با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره لزوم دور ماندن قایق‌های ایران از کشتی‌های نظامی آمریکا در منطقه صحبت کرده، مدعی شد: «ما رفتارهای تهدیدآمیز علیه کشتی‌های جنگی خود را تحمل نمی‌کنیم».

مجری شبکه فاکس‌نیوز سپس از رئیس پنتاگون پرسید: «پس در آینده اگر مجدداً شاهد چیزی که در ویدئوی اخیر دیدیم باشیم، باید انتظار داشته باشیم که به قایق‌های تهدیدآمیز [ایران] شلیک شده و نابود می‌شوند؟»

وزیر دفاع آمریکا به این سوال اینگونه پاسخ داد: «وارد جزئیات دقیق تاکتیکی نمی‌شوم، اما ایرانی‌ها باید به خوبی هوشیار باشند که ما آنگونه رفتار را تحمل نمی‌کنیم. آن [رفتار] غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز است و کشتی‌های جنگی و ملوان‌های ما را در خطر قرار می‌دهد. پس آنها باید در هر جایی که فعالیت می‌کنند، از کشتی‌های جنگی آمریکا دور بمانند».

سازمان تروریستی سنتکام بامداد پنجشنبه هفته قبل مدعی شده بود که یازده فروند شناور نظامی ایران به شش کشتی نظامی آمریکایی نزدیک شده‌اند و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده‌اند.

در پی بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا در منطقه و متعاقباً اظهارات مقامات سیاسی و نظامی این کشور و ادعای ایجاد مزاحمت ۱۱ قایق سپاه در ۲۷ فروردین ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج فارس و عبور نزدیک و بسیار سریع آنها از مقابل دماغه و انتهای ناوها که درحال عملیات مشترک بودند! روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه، با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، تاکید شده است: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند.

ترامپ نیز روز گذشته در توییتی تهدیدآمیز نوشت: «به نیروی دریایی آمریکا دستور داده‌ام به سمت هر یا همه قایق‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک کرده و آنها را نابود کنند».

ادعای اسپر درباره هماهنگی ترامپ با وزارت دفاع برای شلیک به قایق‌های ایرانی در حالی است که شامگاه گذشته یک مقام پنتاگون تاکید کرد که این وزارتخانه هیچ دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ جهت هدف قرار دادن قایق‌های ایران دریافت نکرده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان