arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

چین: آمریکا از انرژی هسته‌ای به عنوان ابزار ژئوپلتیکی استفاده می‌کند

وزارت خارجه چین از راهبرد جدید آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای انتقاد و اعلام کرد که واشنگتن از انرژی هسته‌ای به عنوان ابزار ژئوپلتیکی استفاده می‌کند. وی گفت: «ما از گزارشی مطلع شده‌ایم که در آن آمده است، بر خلاف آمریکا، روسیه و چین ضرورت‌های عدم اشاعه را رعایت نکرده‌اند که این ادعا کاملا ناصحیح است. آمریکا دستاویز‌های متفاوتی را برای برهم زدن همکاری عادی میان کشور‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جنگ شائونگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در واکنش به راهبرد وزارت انرژی آمریکا درباره ضرورت خارج کردن روسیه و چین از بازار بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت که آمریکا تلاش می‌کند تا از همکاری بین‌المللی در زمینه انرژی هسته‌ای به عنوان ابزاری ژئوپلتیکی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در ادامه سخنانش گفت: «ما از این گزارش مطلع شده‌ایم. در این گزارش آمده است که بر خلاف آمریکا، روسیه و چین ضرورت‌های عدم اشاعه را رعایت نکرده‌اند که این ادعا کاملا ناصحیح است. آمریکا دستاویز‌های متفاوتی را برای برهم زدن همکاری عادی میان کشور‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند.»

وی افزود: «مقامات آمریکایی آشکارا گفته‌اند که آن‌ها از همکاری در انرژی هسته‌ای به عنوان ابزار ژئوپلتیک استفاده خواهند کرد.»

شائونگ در ادامه گفت: «چین به صورت رسمی چنین سیاسی کاری (در خصوص همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای) را رد می‌کند و هرگز با چنین اتهاماتی موافق نیست. چین با آگاهی داشتن از مسئولیت‌های خود به توسعه انرژی هسته‌ای پرداخته و در همکاری بین‌المللی پایدار در این زمینه مشارکت خواهد کرد.»

چندی پیش، وزارت انرژی آمریکا راهبرد خود را منتشر کرده که طی آن مدعی شده یکی از اصلی‌ترین وظایفش اخراج روسیه و چین از بازار‌های بین‌المللی انرژی و فناوری هسته‌ای است.

همچنین، واشنگتن از قصد خود برای ایجاد مانع در همکاری مسکو و پکن با کشور‌های شرق اروپا و آفریقایی در این زمینه خبر داده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان