arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

معاون کل وزارت بهداشت: تهران؛ پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور است / تعداد موارد بستری در ICU همچنان هشداردهنده است / تعجیلی در بازگشایی‌ها نیست

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گدرباره برخی اظهارات ضد و نقیض در زمینه وضعیت کرونا در کشور و به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران، گفت: در اظهاراتی که گفته و بیان می‌شود از نظر من هیچ تناقضی وجود ندارد. روند نزولی در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، ‌اما نکته مهم این است که وقتی روزانه ۳۰۰ بیمار جدید در استان تهران بستری می‌شود، گرچه نسبت به هفته‌های اخیر کمتر است، اما باز هم هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو ما هنوز هشدار دهنده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون کل وزارت بهداشت: تهران؛ پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور است / تعداد موارد بستری در ICU همچنان هشداردهنده است / تعجیلی در بازگشایی‌ها نیستایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گدرباره برخی اظهارات ضد و نقیض در زمینه وضعیت کرونا در کشور و به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران، گفت: در اظهاراتی که گفته و بیان می‌شود از نظر من هیچ تناقضی وجود ندارد. روند نزولی در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، ‌اما نکته مهم این است که وقتی روزانه ۳۰۰ بیمار جدید در استان تهران بستری می‌شود، گرچه نسبت به هفته‌های اخیر کمتر است، اما باز هم هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو ما هنوز هشدار دهنده است.

۹۰ مورد مرگ در کشور یا ۳۰۰ مورد بستری در تهران یا ۱۰۰۰مورد بستری جدید در کشور فقط عدد و رقم نیست، بلکه هر یک از این افراد عزیزان یک خانواده هستند. ما باید هشدار ‌دهیم و در عین حال مردم را هم باید از روند نزولی و موفقیت‌های مردم و نظام در این حوزه مطلع کنیم. بیماری در کل کشورها و شهرها با یک مورد ایجاد شده و گسترش یافته است. بنابراین موارد جدید هم به تنهایی می‌توانند نگران‌کننده باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره وضعیت تخت‌های آی‌سی‌یو، گفت: باید توجه کرد که هر بیماری که در آی‌سی یو پذیرش شده، بدحال محسوب نمی‌شود. بلکه تعدادی از بیماران‌مان در آی‌سی‌یو هستند که مراقبت بیشتری نیاز دارند. در عین حال باید توجه کرد که ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو ما نسبت به اواخر اسفند و اوایل فروردین که در مضیقه قرار داشتیم و کار طاقت‌فرسایی داشتیم، در حال حاضر از نظر تعداد تخت خالی آی‌سی‌یو و ذخیره آی‌سی‌یو وضعیت‌مان بهتر است و با توجه به تجربه‌ای که حاصل شده، ارجاع به تخت‌ها و بخش آی‌سی‌یو به موازات کاهش بار بیماران بیمارستانی، مقداری کاهش یافته است.

سرو حضوری در رستوران‌ها همچنان ممنوع

حریرچی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره نحوه فعالیت‌های رستوران‌ها در ماه رمضان، گفت: در حال حاضر فرقی از نظر ماه رمضان و غیر رمضان وجود ندارد، فعلا سِرو حضوری به طور کلی در رستوران‌ها ممنوع است و به صورت بیرون‌بر می‌توانند اقدام کنند که قواعدی دارد که جزییات آن را صنف مربوطه ارائه خواهد کرد.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی اظهارات مبنی بر وجود اختلافاتی میان مسئولان ستادی وزارت بهداشت با مسئولان استانی در زمینه وضعیت کرونا در کشور، گفت: ما و مجموعه دانشگاه‌هایمان مانند ید واحد عمل می‌کنیم و هیچگونه اختلافی حتی جزئی بین وزارت بهداشت و مدیران محیطی وجود ندارد و وزارت بهداشت نقش حمایتی خودش را از استان‌های مختلف کشور انجام می‌دهد. در عین حال ما ملاحظات اقتصادی و معیشتی مردم و جامعه را در نظر می‌گیریم،‌ اما سلامت مردم اولویت اصلی ماست.

تهران؛ پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور

وی افزود: در عین حال پیش از این هم اعلام کردم که تهران می‌تواند پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور باشد؛ چراکه مرکزیت و محل رفت‌وآمد است،‌ اما هرگونه تصمیم‌گیری برای کل کشور و تهران در ستاد ملی کرونا اتخاذ می‌شود. بر همین اساس بازگشایی کسب و کارها در تهران با یک هفته تاخیر آغاز شد. در حال حاضر طرحی مطرح است که اگر مراحل تصویبش انجام شود، احتمالا برای مناطق سفید و مناطقی که شیوع کمتر دارند، تصمیم گیری خاص شوند و به تدریج به سایر مناطق توسعه یابد. باید توجه کرد که گاهی ممکن است تعریفی که از وضعیت قرمز، سفید و... می‌کنیم، متفاوت باشد، اما آیا نسبت به قبل کسی هست که شک داشته باشد که وضعیت ابتلا، بستری و مرگ و میر نسبت به قبل کاهش یافته است؟. در حال حاضر این اتفاق افتاده و روند نزولی داشتیم، اما همین موارد کم هم می‌تواند نگران‌کننده باشد تا زمانیکه هیچ بیمار کرونایی نداشته باشیم و کاملا بیماری را کنترل کنیم، هنوز نگرانی وجود دارد، اما نباید کتمان کرد که وضعیت‌مان نسبت به قبل بهتر شده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان