arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

دولت مستعفی یمن، امارات را به کودتا علیه خود متهم کرد

دولت "عبدربه منصورهادی" رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن روز یکشنبه شورای انتقالی جنوب و دولت امارات به عنوان حامی اصلی این گروه را متهم کرد که با اعلام حکومت خودمختاری در جنوب یمن، دست به یک کودتای کامل زده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری "المیادین" روز یکشنبه به نقل از دولت منصورهادی گزارش داد: اقدام به اصطلاح "شورای انتقالی جنوب" برای اعلام خودمختاری در این منطقه، سرکشی علیه دولت یمن و یک کودتای صریح علیه توافق ریاض و نهاد‌های دولتی است.

دولت منصورهادی شورای انتقالی جنوب و فرماندهان اماراتی آنان را مسؤول اجرا نشدن توافق‌نامه ریاض و نیز کودتای کامل (در جنوب یمن) دانسته است.

۱۴ آبان ماه توافقی میان دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات با میانجیگری سعودی‌ها در ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بند‌های توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیرو‌های نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

دولت مستعفی یمن در پایان اعلام کرد: بار دیگر از کشور‌های ائتلاف عربی دعوت می‌کنیم که در خصوص یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری یمن مسؤولیت‌پذیر باشند.

شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات متحده عربی برخوردار است، بامداد یکشنبه در استان‌های جنوبی یمن حکومت خودمختاری اعلام کرد.

این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استان‌های جنوبی یمن، خاطرنشان کرد که وضعیت فوقالعاده از شنبه شب به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می‌شود.

شورای انتقالی جنوب یمن پیش از این به مقامات دولت مستعفی اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نداده بود، مسأله‌ای که دولت منصور هادی آن را تلاش امارات برای به شکست کشاندن توافق ریاض تفسیر کرد.

این شورا هفته گذشته نیز اعلام کرد، وقوع جنگ با نیرو‌های مورد حمایت سعودی بسیار نزدیک شده و ما در حال دور شدن از رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار هستیم.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

ائتلاف کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان از ۲۶ مارس۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت یمن را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پس از گذشت بیش از پنج سال از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان