arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

ادامه اعمال محدودیت های سخت کرونایی در پکن

به رغم آنکه پکن پایتخت چین موارد ابتلا به کرونای بسیار کمتری نسبت به بسیاری از مناطق و شهرهای دیگر در چین دارد اما هنوز بیشترین و سخت ترین محدودیت ها در این شهر اعمال می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به رغم آنکه پکن پایتخت چین موارد ابتلا به کرونای بسیار کمتری نسبت به بسیاری از مناطق و شهرهای دیگر در چین دارد اما هنوز بیشترین و سخت ترین محدودیت ها در این شهر اعمال می شود.

به گزارش ایرنا فاصله گذاری اجتماعی و تدابیر قرنطینه در پکن همچنان برقرار است و در منطقه "چائویانگ" که محل استقرار سفارتخانه ها، مراکز دیپلماتیک و تجاری است بالاترین سطح محدودیت ها اعمال می شود.

اگرچه در این شهر در چند مدت اخیر فقط ۶۵ نفر به عنوان مشکوک به کرونا به بیمارستان ها مراجعه کرده اند و این رقم به نسبت شهرهای دیگری نظیر شانگهای و گوانگ جو در شرق و جنوب کمتر است، اما سختگیری های پایتخت در مقایسه با آنها بسیار شدیدتر است.

نزدیک به ۴ ماه از زمانی که اولین موارد شیوع کرونا در چین مخابره شد می گذرد ولی تدابیر قرنطینه و محدود کننده در پکن برقرار است و به همه ساکنان شهر تاکید شده است که باید مقررات را مراعات کنند.

رشد تولید ناخالص داخلی شهر ۶/۶ درصد در سه ماه اول سال جاری میلادی کاهش یافته و دولت محلی پکن با باز شدن برخی از ادارات و مراکز تجاری موافقت کرده است که البته باید نیروها محدود و به صورت شیفتی کار کنند.

مراکز دیگری چون موزه ها، سینماها، کتابخانه ها و سالن های نمایش تعطیل است رستوران ها و قهوه فروشی ها اگرچه باز است ولی صاحبان آنها برای مشتریان زمان بندی در نظر گرفته اند.

مغازه ها، مراکز فروش و فروشگاه ها باز است اما در ورودی آنها تب افراد سنجیده می شود از میان ۲ هزار و ۵۰۰ بخش و منطقه در چین بالاترین سطح هشدار مربوط به ناحیه چائویانگ است که بیشترین خارجی ها هم در آن زندگی می کنند منطقه ای در پکن که نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند و به فرودگاه بین المللی پایتخت نزدیک است.

"چن شایو" یک بازرگان چینی می گوید برای برخی از فعالیت های تجاری به استانی دیگر سفر کرده بود ولی وقتی به پکن بازگشت بشدت از این همه تدابیر محدود کننده تعجب کرد.

او می گوید: من تنها زندگی می کنم و وقتی به شهر بازگشتم برایم ۱۴ روز قرنطینه در نظر گرفته شد روزهای بسیار سختی بود ولی این همه محدودیت برای من قابل درک نیست احساس می کنم مثل یک زندانی دایما زیر نظر هستم.

اوایل آوریل وقتی مواردی در میان مسافران خارجی که به چین باز می گشتند از کرونا ثبت شد وزارت خارجه چین اعلام کرد که پروازها متوقف می شود پس از آن حتی کسانی که دارای اقامت بودند حق بازگشت نداشتند ولی همچنان مسافران چینی از کشورهای دیگر بر می گردند و شمار زیادی هم به کرونا مبتلا هستند اما عمدتا از طریق فرودگاه هایی غیر از پایتخت به کشور بازگشته اند.

وانگ جیان یکی دیگر از شهروندان چینی می گوید: در پکن یک مغازه دارم کار من چاپ و لوازم تحریر است اما بسته شدن مدارس در پایتخت درامد را به شکل نگران کننده ای پایین آورده است.

او که یک فرزند ۱۲ ساله دارد می افزاید: وقتی هم به منزل بر می گردم باید با او سر و کله بزنم همه درس ها اینترنتی و از فضای مجازی و یا تلویزیون است فرزندم سوالات ریاضی می پرسد ولی من که از آنها سر در نمی آورم.

وی می گوید: روزی نیست که آرزوی باز شدن مدارس را نداشته باشم این وضعیت برای من و فرزندم و همه خانواده های دیگر کلافه کننده است.

مدارس پکن همچنان بسته است به رغم باز شدن برخی از مدارس در شهرهای دورتر در چین هنوز اعلامی برای بازگشایی مدارس در شهر پکن نشده است و خانواده ها سردرگم هستند و به آنها گفته شده است فعلا دروس آنلاین دنبال می شود.

وانگ می گوید موارد ابتلا به کرونا در پکن بسیار پایین اما محدودیت ها و تدابیر قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی بسیار شدید است شاید برای اینکه مقام های چین عمدتا در پایتخت زندگی می کنند و این شهر در موقعیت حساسی قرار دارد.

"شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین بارها اعلام کرده است به هیچ وجه نباید اجازه داد تا بار دیگر موجی از شیوع کرونا در پکن شکل بگیرد.

در حالی که چین هر روز از محدودیت های دیگر مناطق در سطح کشور می کاهد و آزادی های بیشتری برای تردد و فعالیت های اجتماعی و تحصیلی داده می شود پکن کماکان شهری در نقطه فراموشی است و دستور خاصی برای کاستن از محدودیت هایش اعلام نشده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان