arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

رکوردزنی افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹؛ آمریکا در صدر

سال ۲۰۱۹ بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی کشورهای جهان در طول یک‌دهه اخیر رخ داده‌ است و در این‌ میان آمریکا همراه با دو کشور آسیایی در بین سه کشور نخست از این نظر قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفته‌نامه آمریکایی بارونز در نوشتاری با عنوان «یک مطالعه نشان می‌دهد بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی در یک دهه اخیر در سال ۲۰۱۹ رخ داده‌ است» افزود: محققان امروز دوشنبه اعلام کردند که هزینه های نظامی جهانی سال ۲۰۱۹ شاهد بزرگترین رشد خود در طول یک دهه اخیر بوده است و در این میان دو کشور آسیایی در میان سه کشور نخست این رده‌بندی قرار دارند.

براساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری SIPRI)، کشورها در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۱.۹ تریلیون دلار (۱.۷۸ تریلیون یورو) را صرف بخش نظامی کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد، جهشی که بزرگترین رشد از سال ۲۰۱۰ است.

«نان تیان» Nan Tian، یکی از پژوهشگران موسسه سیپری به خبرگزاری فرانسه گفت: هزینه‌های نظامی از زمان پایان جنگ سرد (۱۹۹۱) به بالاترین حد رسیده است.

در این میان رتبه نخست بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی در جهان، از آن آمریکا بوده که در سال ۲۰۱۹، ۷۳۲ میلیارد دلار در این بخش هزینه کرده است، یعنی ۵.۳ درصد افزایش که به تنهایی ۳۸ درصد هزینه‌های نظامی جهان را شامل می‌شود.

در واقع سال ۲۰۱۹ دومین سال پیاپی رشد هزینه‌های نظامی آمریکا پس از هفت سال کاهش مداوم است.

در گزارش این موسسه، برای نخستین بار دو کشور آسیایی چین و هند جزو سه کشور برتری بودند که به ترتیب ۲۶۱ میلیارد دلار (۵.۱ درصد افزایش) و ۷۱.۱ میلیارد دلار (۶.۸ درصد افزایش) رشد هزینه‌های نظامی داشتند.

در حالی که هزینه‌های چین در ۲۵ سال گذشته، پیرو رشد سریع اقتصادی این کشور بوده است، سرمایه‌گذاری‌های آن در بخش نظامی، نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌های پکن برای برتری نظامی در سطح جهانی است.

تیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «چین آشکارا اظهار داشته که خواهان رقابت با آمریکا به عنوان یک ابرقدرت نظامی است و به همین دلیل، رشد هزینه‌های نظامی چین می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری هند در بخش نظامی را توجیه کند.

«سیمون ویزمن» از دیگر محققان موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در این گزارش تاکید کرده است: تنش ها و رقابت هند با پاکستان و چین یکی از اصلی ترین عوامل افزایش هزینه های نظامی توسط دولت دهلی است.

۲ کشور دیگر پس از چین و هند، روسیه و عربستان سعودی هستند که بیش از ۶۰ درصد کل هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این گزارش، سایر تحولات قابل توجه در هزینه های نظامی از آن آلمان است که در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱۰ درصدی به ۴۹.۳ میلیارد دلار رسانده که بیشترین درصد افزایش در میان ۱۵ کشور برتر از نظر صرف هزینه های نظامی است. به گفته نویسندگان این گزارش، افزایش هزینه‌های آلمان تا حدودی می تواند با افزایش درک تهدید از سوی روسیه توجیه شود.

در حالی که تیان خاطرنشان می کند رشد هزینه‌های نظامی در سال های اخیر سرعت بیشتری یافته، اما این روند می تواند در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن معکوس شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان