arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پمپئو در پی فعال کردن مکانیسم ماشه و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران / چرا رسانه‌های روسی به بشار اسد حمله می‌کنند؟ / ورود به مترو بدون ماسک، ممنوع! / ۴۰۰ میلیارد تومان پول مردم در جیب آژانس‌های مسافرت هوایی و جهانگردی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پمپئو در پی فعال کردن مکانیسم ماشه و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران / چرا رسانه‌های روسی به بشار اسد حمله می‌کنند؟ / ورود به مترو ، بدون ماسک ممنوع! / ۴۰۰ میلیارد تومان پول مردم در جیب آژانس‌های مسافرت هوایی و جهانگردی

زیر پوست اخبار: دیروز -دوشنبه- رخدادها و تحولات در سطح داخلی و بین‌المللی نسبتا وضعیتی کم چالش داشت. در عرصه داخلی هچنان میزان مرگ و میر کرونا با رقم 96 نفر دو رقمی باقی ماند اما وزارت بهداشت همچنان در زمینه هشدار به شهروندان فعال بود. وزارت بهداشت در اقدامی مثبت استفاده از ماسک را در مترو اجباری کرد. همچنین، عدم بازگشایی حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و دیگر اماکن مذهبی در تهران و شیراز توسط این وزارتخانه اعلام شد. در سطحی دیگر، اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه حکومت پهلوی، با دفاع تمام قامت از سردار سلیمانی و خائن خواندن ایرانیانی که در خارج از کشور، از حمله نظامی به کشور حمایت می‌کنند، موج خبری وسیعی به راه انداخت. در عرصه بین‌المللی نیز گزارش نیویورک تایمز مبنی بر طرح دو مرحله‌ای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت) و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران کانون توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی قرار گرفت. البته برخی کارشناسان حقوق بین‌الملل معتقدند که باتوجه به خروج آمریکا از برجام و بیانیه این کشور در این خصوص، چنین موضوعی به لحاظ حقوقی امکان پذیر نیست. همچنین، بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت از انتظار دوساله جهان برای ساخت و تولید انبوه ویروس کرونا خبر داد. 

با نظر این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پمپئو در پی فعال کردن مکانیسم ماشه و تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران: بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حال آماده کردن استدلال حقوقی است که براساس آن، واشنگتن همچنان یکی از اعضای توافق هسته‌ای است که ترامپ از آن بیرون آمده، استراتژی پیچیده ای برای فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران یا افزایش تحریم‌های سخت گیرانه بر این کشور. همچنین، این گزارش از این امر حکایت دارد که پمپئو در پی یافتن سازوکاری حقوقی برای فعالکردن مکانیسم ماشه علیه ایران است.

چرا رسانه‌های روسی به بشار اسد حمله می‌کنند؟: حسين عبد العزيز تحلیل‌گر مسائل جهان عرب، در العربی الجدید رسانه نزدیک به قطر  در یادداشتی دلایل حمله رسانه‌های روسی به بشار اسد را بررسی کرد و نوشت:  اینکه رسانه های روسیه به اسد و نزدیکان او حمله کنند، دربردارنده اشاره های سیاسی است، اما اینکه اینگونه حملات در زمان حاضر افزایش یابد، به معنای ناخشنودی روسیه و چه بسا ترسها و نگرانی های شدید آن در خصوص آینده اوضاع در سوریه است. از دیدگاه عبدالعزیز، روسیه نگران آن است که ادامه سیاست اقتصادی نظام اسد، که فساد نیز در آن رخنه کرده است، موجب وقوع یک انقلاب مردمی شده و نظام حاکم را به طور کلی نابود کند، بدین معنا، تمام امور به نقطه صفر باز می گردد و زمینه برای دخالتهای منطقه ای و بین المللی در سوریه که مسکو برای کنترل ان تلاش کرده بود، مهیا می شود. این سناریو، به معنای زیان استراتژیک بزرگی برای روسیه است، چرا که به این ترتیب قدرت خود برای کنترل اوضاع در سوریه را از دست می دهد.

اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو: ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو خبر داد. وی با بیان اینکه در خصوص استفاده عمومی از ماسک هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد، گفت: بویژه در محیط‌های باز الزام و اجباری برای زدن ماسک نیست اما با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یک موضوع ناگزیر و حتمی است که به دنبال بازگشایی‌ها وجود دارد، مصوبه جدید این است که مردم ملزم به استفاده از ماسک بوده و در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.

۴۰۰ میلیارد تومان مردم در جیب آژانس‌های مسافرت هوایی و جهانگردی: حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم در حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی است؛ مردم سرگردان مانده‌اند و نمی‌توانند پولشان را پس بگیرند. وی حدود یک هفته پیش در نامه‌ای خطاب به تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی هشدار داد اگر بدهی سفرهای کنسل‌شده را تسویه نکنند از آن‌ها شکایت خواهد کرد.

جنجال‌سازی کم‌سابقه اردشیر زاهدی: اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در دوره پهلوی در اظهاراتی جنجالی و کم‌سابقه مسائلی مختلف را مطرح کرد. زاهدی در اظهارات خود تاکید کرد که به "قدرت ارتش ایران افتخار می‌کند" و گفت به قاسم سلیمانی هم که به کشورش "خدمت کرده" و برای آن "جنگیده" و از آن "دفاع کرده" افتخار کرده و می‌کند و خواهد کرد.  همچنین، زاهدی گفت: ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیاندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند.

بیل گیتس: تولید واکسن کرونا ۲ سال زمان می‌برد:«بیل گیتس» بنیانگذار شرکت مایکروسافت درباره تهیه و ساخت انبوه واکسن ویروس کرونا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: نباید انتظار بالایی داشت، تصور نمی‌کنم حتی تا پایان سال جاری میلادی به این مهم دست یافت، حداقل دو سال زمان لازم است.

شناسایی آسیب‌پذیرترین سلول‌های انسان در مقابل کروناویروس: دانشمندان خبر از کشف آسیب‌پذیرترین سلول‌های بدن انسان در برابر کروناویروس جدید می‌دهند که این کشف، راه را برای درمان این بیماری هموار می‌کند. دانشمندان کشف کرده‌اند که چه نوع سلول‌هایی در بدن انسان ممکن است مستعدترین سلولها در برابر ابتلا به عفونت توسط ویروس "SARS-CoV-" باشند. این کشف، اهداف قلمداد شده بیماری زایی را براساس انواع پروتئین‌های تولید شده توسط این سلول‌ها شناسایی می‌کند.

شناسایی ۹۹۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۱۴۷۲ نفر رسید. جهانپور گفت: امروز پس از ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید. وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۰۶ نفر رسید. وی گفت: تا کنون ۴۳۲ هزار و ۳۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تکذیب آلودگی آب شرب تهران به کرونا: محمدرضا احمد نسب، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: اخباری که مبنی بر آلودگی آب تهران به ویروس کرونا منتشر می‌شود صحت ندارد و با اطمینان می‌گویم که آب شرب تهران به هیچ عنوان به ویروس کرونا آلوده نیست.

عدم بازگشایی حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در ماه رمضان: علیرضا رییسی، معاون وزرات بهداشت تاکید کرد: آرزوی همه ماست که بتوانیم اماکن مذهبی مثل حرم امام رضا و حضرت معصومه و اماکن متبرکه در شهر تهران و شیراز بازگشایی شوند و زیارت کنیم، اما فعلا بنابر وضعیتی که اکنون داریم تا پایان ماه رمضان امکان بازگشایی این اماکن وجود ندارد.

لغو اعدام مجرمان زیر سن قانونی در عربستان: بدنبال مرگ یک شخصیت میانه‌رو در زندان‌های عربستانی، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی یکشنبه شب اعدام مجرمان زیر سن قانونی را لغو کرد. سازمان حقوق بشر عربستان که یک نهاد حکومتی است، اعلام کرد: به جای حکم اعدام این افراد، آنها متحمل ۱۰ سال حبس در زندان مخصوص نوجوان خواهند شد.

 

نظرات بینندگان