arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

«خلیفه حفتر» خود را حاکم لیبی اعلام کرد

«خلیفه حفتر» پس از یک سال حمله و عملیات نظامی ناکام برای اشغال پایتخت، با ادعای اینکه توافق «الصخیرات» با «دولت وفاق ملی» لیبی منسوخ شده، خود را حاکم این کشور اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» شب گذشته (دوشنبه) در یک نطق تلویزیونی، خود را حاکم لیبی اعلام کرد و توافق «الصخیرات» در سال ۲۰۱۵ را منسوخ شده دانست.

به نوشته اسکای نیوز، او در این سخنرانی گفت: «درخواست مردم لیبی برای به دست گرفتن رهبری کشور در مرحله کنونی را با افتخار و مباهات می‌پذیرم».

حفتر در حالی این ادعا را مطرح کرده که از فروردین سال گذشته با حمایت برخی کشورهای منطقه و غربی (مصر، عربستان، امارات و آمریکا) حمله به طرابلس را با هدف اشغال آن آغاز کرده اما تاکنون نتوانسته این هدف را محقق کند.

خلیفه حفتر توافق الصخیرات را موجب نابودی لیبی دانست و ادعا کرد که این توافق دیگر به گذشته پیوسته است و تلاش خواهد کرد تا شرایط را برای تشکیل نهادهای ملی برای اداره کشور و تدوین قانون اساسی برای تشکیل یک دولت «غیر نظامی» فراهم آورد.

او مدعی شد: «ما چشممان به دستور مردم است و تمامی توان خود را برای رفع مشکلاتشان به کار خواهیم گرفت».

منظور «خلیفه حفتر» از درخواست مردم برای به دست گرفتن رهبری لیبی، بیانیه شورای شهر «الزنتان» در جنوب غرب لیبی است که روز شنبه در آن بیانیه از خلیفه حفتر خواسته شده تا اداره کشور را به دست گیرد.

دولت وفاق ملی لیبی اعلامیه شامگاه دوشنبه حفتر در لغو توافقنامه سیاسی الصخیرات این کشور را کودتا علیه دولت (غرب) لیبی خوانده است.

توافقنامه الصخیرات در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر «الصخیرات» مغرب بین دو طرف‌ درگیر در لیبی و در حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت. اما مدتی پس از آن «خلیفه حفتر» اعلام کرد که این شورا و دولت فائز السراج غیر قانونی است.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر (پایتخت) نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان