arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

نقش آرایش ژنتیکی در احتمال ابتلا به کروناویروس

محققان انگلیسی می‌گویند آرایش ژنتیکی افراد می‌تواند نشان دهنده میزان آسیب پذیری آنها در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان انگلیسی می‌گویند آرایش ژنتیکی افراد می‌تواند نشان دهنده میزان آسیب پذیری آنها در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد.

 به نقل از دیلی میل، داده‌های جمع آوری شده از یک برنامه ردیابی علائم کروناویروس نشان می‌دهد، آرایش ژنتیکی، برخی از افراد را نسبت به دیگران مستعد ابتلا به کروناویروس جدید می‌کند.

این یافته‌ها بر اساس اطلاعات ارسالی به برنامه "Covid Symptom Tracker" به دست آمده است که ماه گذشته توسط محققان کالج کینگ لندن راه اندازی شد.

محققان ضمن تشویق عموم مردم به ردیابی علائم خود از طریق این برنامه، از هزاران دوقلو در انگلیس که قبلاً جزئی از یک پروژه تحقیقاتی دیگر بودند، خواستند تا از این برنامه استفاده کنند.

آنها سپس از این داده‌ها استفاده کردند تا ثابت کنند که آیا علائم تجربه شده توسط افراد مبتلا به کووید-۱۹ با آرایش ژنتیکی آنها مرتبط است یا خیر؟

نتایج نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی حدود ۵۰ درصد تفاوت بین علائم افراد مبتلا به کوید-۱۹ را توضیح می‌دهد. این علائم شامل هذیان، تب، خستگی و کوفتگی، تنگی نفس، اسهال و از بین رفتن حس چشایی و بویایی در افراد است.

تصور می‌شد علائم دیگری مانند صدای زمخت، سرفه، احساس درد در قفسه سینه و شکم نتیجه محیط اطراف باشد و نه آرایش ژنتیکی.

تحقیق روی دوقلوهای همسان و غیر همسان به محققان این امکان را می‌دهد تا درک کنند که سلامت و بیماری افراد تا چه اندازه توسط ژن‌ها یا طبیعت افراد و محیط زیست آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

پروفسور "تیم اسپکتور" اپیدمیولوژیست ژنتیکی در کالج کینگ لندن و یکی از توسعه دهندگان اصلی این برنامه به گاردین گفت: ایده این بود که اساساً به شباهت‌ها و تفاوت‌ها در علائم دوقلوهای یکسان که ۱۰۰ درصد ژن‌های یکسان دارند و دوقلوهای غیر همسان که فقط نیمی از ژن‌های آنها مشترک است، نگاه کنیم. اگر یک عامل ژنتیکی در بروز علائم وجود داشته باشد، می‌بینیم که در دوقلوی همسان شباهت بیشتری نسبت به غیر همسان دارد.

وی افزود: این بیماری بسیار عجیب است، به گونه‌ای که ظهور آن در افراد مختلف بسیار متفاوت است و اکنون ما دریافته‌ایم که این موضوع کاملا به خاطر جایی که شما زندگی می‌کنید یا افرادی که با آنها تماس داشته‌اید، نیست، بلکه بسیاری از آنها یک چیز ذاتی در درون شماست. من فکر می‌کنم احتمال عدم ابتلا به کووید-۱۹ یا ابتلای شدید به آن، تحت کنترل ژنتیک بدن است.

امید است که این یافته‌ها بتواند دانشمندان را در مورد چگونگی پیشرفت در توسعه درمان‌ها و همچنین کمک به شناسایی گروه‌های پرخطر کمک کند.

برنامه "Covid Symptom Tracker" که داده‌های علائم را از دوقلوها جمع آوری کرده، یک برنامه رایگان برای اندروید و iOS است که به محققان اجازه می‌دهد گزارش وضعیت سلامتی افراد را مشاهده کنند.

این برنامه با همکاری محققان در کالج کینگ لندن، بیمارستان‌های "گای" و "سنت توماس" و شرکت اطلاعات داده‌های بهداشتی "ZOE" برای ردیابی علائم کووید-۱۹ توسعه یافته است.

اطلاعات علائم جمع آوری شده با هدف شناسایی سریع سرایت ویروس در یک منطقه و همچنین مناطق پرخطر کشور، به کاهش سرعت شیوع کووید-۱۹ در انگلیس کمک می‌کند.

حدود دو میلیون نفر در انگلستان این برنامه را نصب کرده‌اند که این امر به آگاه سازی دانشمندان درباره پیشرفت شیوع ویروس کمک می‌کند.

این برنامه با استفاده از شرکت کنندگان در مطالعه دوقلوها مورد آزمایش قرار گرفت که یک مطالعه علمی شامل ۱۵ هزار دوقلوی همسان و غیر همسان تقریبا ۳۰ ساله برای اهداف تحقیقاتی در زمینه سلامت است.

پروفسور "اسپکتور" گفت: دوقلوهای مشارکت کننده در این تحقیقات، ما را در موقعیتی بی نظیر قرار می‌دهند تا به پاسخ‌های اساسی برای مبارزه جهانی علیه کووید-۱۹ برسیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان