arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

میزبانی ایران در جام ملت‌ها؛ بیشتر شبیه یک شوخی است

فدراسیون فوتبال در حالی درخواست میزبانی جام ملت‌ها را به AFC داد که با شرایط و الزامات لازم آن فاصله زیادی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته فدراسیون فوتبال خبر درخواست رسمی برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2027 را منتشر کرد و نامه این درخواست از سوی مهدی محمد نبی، دبیرکل فدراسیون برای AFC ارسال شد. اگرچه این مورد به عنوان یک خبر خوب برای فوتبال ایران از سوی فدارسیون نشین‌ها مخابره شده ولی رسانه‌های ورزشی بیشتر این موضوع را به چشم یک شوخی نگاه کردند چرا که شرایط فوتبال ایران حتی نزدیک به الزاماتی که برای اعطای میزبانی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر دارد هم نیست و مشخص نیست با این شرایط اصلاً چرا چنین درخواستی از سوی فدراسیون فوتبال مطرح شده است. اینجا به برخی از مشکلات موجود در این مورد می‌پردازیم:

 

9 استادیوم استاندارد و مدرن

وقتی صحبت از استانداردهای ساختاری ورزشگاه‌ها می‌شود منظور سطحی فراتر از استانداردهای لازم برای برگزاری رقابت‌های داخلی یا میزبانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است. به خاطر بیاورید که فصل گذشته لیگ برتر با تاخیر 2 ماهه آغاز شد و دلیلش تجهیز ورزشگاه‌ها به گیت‌های الکترونیک و شماره‌گذاری صندلی‌ها و بر اساس آن بلیت فروشی و مواردی از این دست بود که استاندارد پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود ولی با وجود تاخیر 2 ماهه در شروع رقابت‌ها بازهم به شکل کامل انجام نشد و اشکالاتی داشت که حتی قربانی هم گرفت.

طی اعلام AFC برای میزبانی جام ملت‌ها حداقل 9 ورزشگاه استاندارد احتیاج است که در ایران این تعداد ورزشگاه در حال حاضر در اختیار نداریم. حتی اگر ورزشگاه‌هایی که اوضاع نسبتاً مناسب‌تری از سایرین دارند و ورزشگاه‌های مدرن و استاندارد فوتبال ایران محسوب می‌شوند را هم در نظر بگیریم تنها می‌توان از آزادی تهران، امام رضا (ع) مشهد، یادگار امام (ره) تبریز، شهدای فولاد اهواز و در نهایت نقش جهان اصفهان نام برد که همین 5 ورزشگاه هم خالی از اشکالات جدی نیستند ولی حتی در صورت تجهیز آنها بازهم حداقل 4 ورزشگاه دیگر برای برگزاری رقابت‌ها لازم است که این تعداد ورزشگاه باید طی 7 سال آینده ساخته شوند و به نظر شما با توجه به آنچه در بحث‌های زیرساختی در فوتبال تا کنون شاهد آن بودیم می‌شوند چنین انتظاری از مسئولان فدراسیون داشت؟

 

24 کمپ تمرینی مجهز

جام ملت‌های آسیا شامل 24 تیم می‌شود و این تعداد تیم اگر برای میزبانی ایران به کشورمان بیایند نیاز به کمپ و زمین تمرینی برای اردو زدن دارند. کمپ‌های تمرینی مجهزی که امکانات و شرایط لازم را برای اردوی حدود یک ماهه برای آنها فراهم کند. اگر کمپی که برای تیم ملی آنهم به اصرار و پافشاری کی‌روش احداث شده و رسیدگی مناسب به شکل سابق هم از آن نمی‌شود را کنار بگذاریم چند کمپ مجهز و با امکانات لازم در ایران سراغ دارید؟

 

ورود بانوان به ورزشگاه‌ها

ماجرایی که فوتبال ایران سال‌ها با آن درگیر است مساله ورود بانوان به ورزشگاه‌هاست که در نهایت با فشار‌های فیفا تنها در یک بازی مقابل کامبوج با شرایط خاصی صورت گرفت و اگرچه در این مسیر شاهد پیشرفت‌هایی بودیم ولی با سرعت خیلی کم صورت گرفته است و تا کنون پس از فشارهای فیفا و نهادهای بین المللی در نهات تنها در بازی ایران - کامبوج شاهد حضور بانوان آن هم در شرایط خاص بودیم.

این در حالیست که میزبانی رقابتی در سطح لیگ قهرمانان آسیا با توجه به حضور کشورهای مختلف با چنین شرایطی امکان پذیر نیست و نمی‌شود محدودیت‌هایی که برای تماشاگران ایرانی قائل هستیم را برای تماشاگران سایر کشورها هم لحاظ کنیم و این به خودی خود مشکل بزرگی در این مسیر است.

 

* مناقشات سیاسی

مسائل سیاسی هم جای خودش را در سال‌های اخیر در فوتبال ملی ما باز کرده و چند سالی است که عربستان در پی اختلافاتی که با ما داشت، از حضور در ایران برای برگزاری مسابقات فوتبال امتناع می‌کند و با نفوذ و لابی در AFC توانسته میزبانی در کشور بی طرف را برای رویارویی با نمایندگان ایران بگیرد و در لیگ قهرمانان آسیا در چند فصل اخیر شاهد چنین موضوعی بودیم.

در این میان اماراتی‌ها هم چند وقتی است که رویکرد مشابهی در پیش گرفته و اعلام کردند حاضر به بازی در ایران نیستند و به دنبال برگزاری بازی در کشور ثالث بودند. حالا با توجه به اینکه AFC در میزبانی رقابت‌های رفت و برگشت با عربستان و امارات در پیشبرد چنین تصمیمی تعامل داشته است، در صورتی که این مناقشات پایان نیابد و این دو کشور به حضور در ایران رضایت ندهند بازهم ما میزبانی جام ملت‌ها را در اختیار می‌گیریم؟

 

* کرسی و لابی‌ در AFC

طی آنچه در طول این سال‌ها دیده‌ایم یا کرسی قابل توجهی در AFC در اختیار ایران نبوده یا اگر هم نماینده‌ای مثل مهدی تاج به عنوان معاون در این نهاد حضور داشته باشند عملاً عایدی مثبت چندانی برای فوتبال ایران نداشته است و حتی نتوانستیم حق میزبانی خودمان را در رقابت با عربستان و امارت پس بگیریم.

در این شرایط گرفتن امتیاز میزبانی با وجود رقبای گردن کلفت و ذی نفود در AFC کار خیلی سخت و دشواری به نظر می‌رسد و لابی‌های فدراسیون ما در آسیا آنقدر قوی به نظر نمی‌رسد که منجر به پیروزی ایران در چنین رقابتی شود.

 

* فدراسیون بدون رئیس

فدراسیون فوتبال در حال حاضر رئیس ندارد و پس از استعفای مهدی تاج با سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌شود. در حال حاضر اساسنامه فدراسیون فوتبال مورد تایید فیفا نیست و نیاز به تغییر دارد و پس از آن طی 6 ماه آینده انتخابات برگزار می‌شود و رئیس جدید معرفی خواهد شد.

حالا فدراسیونِ بدون رئیس چطور و به چه اساسی درخواست میزبانی لیگ قهرمانان را داده است و از کجا معلوم رئیس بعدی فدراسیون با توجه به مشکلات مالی و... در نظر داشته باشد برای چنین موضوعی مبارزه کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان