arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

طی پاندمی کرونا میوه‌ها و سبزی‌ها را چگونه بشویید؟

بحران کرونا، فشار زیادی از جهت معیارها و رعایت‌های بهداشتی و سلامتی بر دوش همه‌ی ما گذاشته که هرچند سخت اما برای پیشگیری از انتشار بیماری ضروری‌اند. در مورد چگونه شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها همچنان توصیه‌های جورواجور و تردیدهایی وجود دارد. در این مطلب سعی داریم نکات مفید و لازم را به شما ارائه بدهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحران کرونا، فشار زیادی از جهت معیارها و رعایت‌های بهداشتی و سلامتی بر دوش همه‌ی ما گذاشته که هرچند سخت اما برای پیشگیری از انتشار بیماری ضروری‌اند. در مورد چگونه شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها همچنان توصیه‌های جورواجور و تردیدهایی وجود دارد. در این مطلب سعی داریم نکات مفید و لازم را به شما ارائه بدهیم.

 درست شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، فاکتور مهمی در حذف آلودگی‌های احتمالی است که می‌توانند ما را به بیماری دچار کنند. بنابراین مهم است که بدانیم برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا به عفونت، چه باید بکنیم.
با شیوع ویروس کرونا، ترس و نگرانی این روزها زیاد شده است اما دستورالعمل‌هایی که به شما خواهیم گفت، چیزهایی هستند که باید هر زمان که میوه و سبزی می‌خرید رعایت کنید. همچنین زمانی که می‌خواهید میوه‌ای را بدون پوست بخورید باید این نکات را رعایت کنید.


وقتی ما میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌شوییم، هرگونه آلودگی و میکروبی را که ممکن است داشته باشند پاک می‌کنیم. ضمناً لازم است هرگونه سم و باکتری و سایر پاتوژن‌های احتمالی را که می‌توانند سبب مسمومیت و مشکلاتی برای سلامتی شوند از میوه و سبزی پاک کنیم.

آیا ویروس کرونا از طریق غذا نیز منتقل می‌شود؟
از زمان شروع پاندمی کرونا، متصدیان سلامت و بهداشت مواد غذایی، پیوسته و به طور جدی در حال پیگیری و بررسی موقعیت بوده‌اند. طبق گزارش‌هایی که تاکنون ارائه شده، شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد غذا می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال ویروس کرونا باشد.


به عبارتی دیگر، محققان و کارشناسان طبق تجربیات به دست آمده از شیوع ویروس‌های قبلی کرونا به نتیجه‌ای که گفتیم رسیده‌اند. تجربیات و شواهد قبلی شامل ویروس‌هایی مشابه COVID-19 می‌شوند مانند SARS-CoV یا MERS-CoV. تاکنون این ویروس از انسان به انسان منتقل شده است؛ یعنی وقتی که فرد سالم، ترشحات تنفسی را که فرد آلوده با عطسه یا سرفه پخش کرده، تنفس می‌کند.

اگر اصرار دارید از ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن میوه و سبزی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که این محصولات، مناسب استفاده برای مواد غذایی هستند. ضمناً دقیقاً طبق دستورالعمل درج‌ شده روی محصول آن را به کار ببرید

چگونه میوه‌ها و سبزی‌ها را به درستی بشوییم؟
همان‌طور که گفتیم احتمال اینکه ویروس کرونا از طرق غذا منتقل شود بسیار بسیار کم است. اما رعایت برخی از اصول بهداشتی روزمره کمک می‌کند هرگونه خطری از جهت بیماری و عفونت نیز به حداقل ممکن برسد. شما باید پیش از شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، دست‌های خود را به مدت دست‌کم 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. همچنین نیازی نیست برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها از صابون یا شوینده استفاده کنید چون ممکن است روی میوه و سبزی باقی بمانند.

پس چطور باید میوه و سبزی را درست بشویید؟
ما دستورالعمل‌هایی برایتان داریم:
. در مورد سبزیجات برگی مانند کاهو و کلم برگ، اولین لایه‌ی برگ‌ها که معمولا پژمرده و آلوده هستند را دور بریزید. سپس برگ‌ها را از هم جدا کرده و یکی‌یکی آن‌ها را بشویید. به این صورت شما می‌توانید هرگونه آلودگی و سم و کود باقیمانده را از روی سبزی پاک کنید.


. در مورد سبزی‌هایی که بافت سفت‌تری دارند (مانند خیار، فلفل دلمه‌ای، کدو و ...) می‌توانید از یک برس مخصوص شستن سبزیجات استفاده کنید. به‌آرامی تمام سطح سبزی را زیر شیر آب برس بکشید.
. در مورد گل‌کلم و بروکلی توصیه می‌کنیم ابتدا آن‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید. سپس آن‌ها را در آبکش گذاشته و در آب سرد غوطه‌ور کنید. بدین ترتیب می‌توانید قسمت‌های داخلی گیاه را که در حالت معمول دسترسی به آن‌ها ندارید به‌خوبی تمیز کنید.
. برای شستن سبزی‌های ریشه‌ای مانند سیب‌زمینی و چغندر و هویج، می‌توانید آن‌ها را برای مدت کوتاهی در آب قرار دهید تا آلودگی روی آن‌ها نرم و جدا شود. سپس با برس یا اسفنج سطح‌شان را بسابید، بدون هیچ شوینده‌ای و فقط زیر شیر آب. این نوع سبزی‌ها را حتماً قبل از پوست گرفتن بشویید.

میوه‌ها را چگونه بشوییم؟
. توت‌فرنگی، تمشک و ... همگی بسیار ظریف هستند، بنابراین باید آن‌ها را در آبکش گذاشته و برای مدت کوتاهی در آب سرد غوطه‌ور کنید. سپس به‌آرامی با دست‌هایتان کمی بسابید و آب بکشید.


. میوه‌هایی که قرار است با پوست بخورید را خوب بشویید. این میوه‌ها را زیر شیر آب بگیرید و به آرامی با دست‌هایتان بسابید. هلو، گلابی، گوجه‌سبز، زردآلو و ... نمونه‌هایی از این میوه‌ها هستند.


. در مورد میوه‌هایی مانند لیمو، کیوی و ... که پوستشان قابل خوردن نیست، باز هم شستن قبل از پوست کندن لازم است. اگر این میوه‌ها را خوب شستشو ندهید این احتمال وجود دارد که آلودگی‌های روی پوست، از طریق چاقویی که برای پوست کندن استفاده می‌کنید به داخل میوه انتقال داده شود.


. برای نگهداری بهتر میوه‌ها و سبزی‌هایی که شسته‌اید باید آن‌ها را با یک حوله یا دستمال تمیز خشک کنید.

آیا استفاده از ضدعفونی‌کننده برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها ضروری است؟
باز هم می‌گوییم که احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق غذا بسیار بسیار کم است. بنابراین کارشناسان توصیه نمی‌کنند که برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کنید. اما اگر اصرار دارید از ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن میوه و سبزی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که این محصولات، مناسب استفاده برای مواد غذایی هستند. ضمناً دقیقاً طبق دستورالعمل درج‌ شده روی محصول آن را به کار ببرید.


چیزی که کارشناسان روی آن تأکید دارند این است که ما باید به دقت طبق اصول بهداشتی عمل کنیم. علاوه بر شستن میوه‌ها و سبزی‌ها طبق دستورالعمل‌های گفته شده، نکات زیر را فراموش نکنید:
. دست‌هایتان را قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی بشویید. ضمناً وسایل و سطوح آشپزخانه را بعد از شستن میوه و سبزی، تمیز کنید.
. میوه‌ها و سبزی‌ها را از گوشت و مرغ و ماهی خام جدا کنید. هر بار از تخته و کارد فقط برای یک ماده غذایی استفاده کنید.
. سبزیجات را قبل از مصرف حرارت بدهید و بپزید. اگر می‌خواهید سالاد بخورید، حتماً قبل از تهیه‌ی سالاد، تمام مواد آن را به دقت و به درستی بشویید.
. از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و باکیفیت استفاده کنید.
. نکات و اصول لازم برای نگهداری مواد غذایی را رعایت کنید تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنید.

شستن میوه‌ها و سبزی‌ها یک معیار اساسی بهداشتی است
هرچند احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق غذا بسیار بسیار کم است اما این دستورالعمل‌ها اصولی هستند که ما باید همیشه قبل از آماده کردن مواد غذایی، تهیه‌ی غذا و خوردن غذا رعایت کنیم تا از خودمان و عزیزانمان در برابر ویروس کرونا محافظت نماییم. ضمناً با رعایت این اصول، هرگونه آلودگی و سم و کود شیمیایی و سایر پاتوژن‌هایی که ممکن است روی سطوح میوه و سبزی باشند، حذف خواهند شد.

 

 تبیان

نظرات بینندگان