arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

سازمان بهداشت جهانی: اقدامات دولت نیوزیلند در مقابله با ویروس کرونا از موثرترین روش‌ها در جهان بوده است

به گزارش رادیو نیوزیلند، سازمان جهانی بهداشت از اقدامات دولت نیوزیلند در کنترل شیوع ویروس کووید-۱۹ در این کشور قاره اقیانوسیه، تمجید و تشکر کرد. مدیر امور کشور‌های اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت گفت: به عقیده ما، اقدامات دولت نیوزیلند در مقابله با ویروس کرونا از موثرترین روش‌ها در جهان بوده است و موارد زیادی وجود دارد که جامعه جهانی می‌تواند از آن یاد بگیرد. برخی اقدامات انجام شده در کشور می‌تواند به راحتی در همه کشورها، صرف نظر از جغرافیا و منابع موجود نیز تکرار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس این گزارش، "عبدی محمود" مدیر امور کشور‌های اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت که این سازمان از نحوه ارتباط با دولت نیوزیلند و همچنین چگونگی رعایت محدودیت‌های اجتماعی توسط شهروندان این کشور تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی در این خصوص افزود: "به عقیده ما، اقدامات دولت نیوزیلند در مقابله با ویروس کرونا از موثرترین روش‌ها در جهان بوده است و موارد زیادی وجود دارد که جامعه جهانی می‌تواند از آن یاد بگیرد. برخی اقدامات انجام شده در کشور می‌تواند به راحتی در همه کشورها، صرف نظر از جغرافیا و منابع موجود نیز تکرار شود."

عبدی محمود همچنین در واکنش به اظهارات اخیر جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند مبنی بر ریشه کن کردن ویروس کرونا در این کشور هشدار داد: "نیوزیلند نباید مغرور شود. هر کشوری دید خود را نسبت به مقوله ریشه کن کردن دارد و برداشت ما از سخنان نخست وزیر این است که نیوزیلند در زنجیره انتقال این ویروس کاهش داشته است".

کشور کم جمعیت نیوزیلند به عنوان مجموعه‌ای از جزایر منزوی در قعر اقیانوسیه جنوبی هرچند از مزیتی طبیعی در برخورد با شیوع جهانی کرونا برخوردار بوده، اما اقدامات به موقع و همکاری مردم در موفقیت این کشور در مهار همه‌گیری جهانی کرونا نقش مهمی داشته است.

شیوع جهانی ویروس کرونا ممکن است بزرگترین آزمایش برای رهبران سیاسی باشد که جهان تاکنون شاهد آن بوده است. در این میان، برخی رهبران جهان مانند جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند با رویکردی مبنی بر همدردی در بحران مردم را به مراقبت از خود ترغیب می‌کنند.

هلن کلارک نخست وزیر سابق نیوزیلند در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ درباره رویکرد دولت این کشور می‌گوید: مردم احساس می‌کنند که آردرن "به آن‌ها موعظه نمی‌کند بلکه در کنار آن‌ها ایستاده است و به علت این همدردی سطح بالایی از اعتماد به دولت وجود دارد".

یک نظرسنجی در اوایل ماه آوریل نشان داد که ۸۸ درصد مردم نیوزیلند برای اتخاذ تصمیمات درست به دولت اعتماد دارند و ۸۴ درصد نیز واکنش دولت به شیوع کرونا را تایید می‌کنند.

یکی از نوآوری‌های نخست وزیر نیوزیلند انجام منظم چت‌های زنده در فیسبوک است که هم غیررسمی است و هم جنبه اطلاع‌رسانی دارد. او مفاهیم مفیدی ارائه کرد مانند فکر کردن به اینکه شما و افرادی که در این دوره زمانی همراه شما زندگی می‌کنند در یک "حباب" قرار دارید و طوری رفتار کنید که گویی بقیه افراد خارج از این حباب مبتلا به کووید-۱۹ هستند. او در یکی از گفتگو‌های زنده در حالی که اسباب بازی پشت میز کارش دیده می‌شد توضیح داد که در "حباب کاری" است. این صحنه بیانگر دورانی است که کار و زندگی به طور مداوم با هم تلاقی دارند.

آنچه این رویکرد ارتباطی جالب نیوزیلند را بااهمیت می‌سازد این است که او در کنار این رویکرد همچنین سیاست‌هایی در پیش گرفته که نتایج واقعی در پی داشته است.

نیوزیلند از ماه مارس هدف ملی خود را بر افقی کردن منحنی تعداد مبتلایان به کرونا – همانند بسیاری دیگر از کشور‌ها – و همچنین از بین بردن کامل ویروس قرار داده و در مسیر تحقق این هدف‌ها است. تست‌های کووید-۱۹ بطور گسترده انجام می‌شود و نظام درمانی در کشوری با جمعیت نزدیک به ۵ میلیون نفر با ازدحام و فشار بیش از حد رو به رو نشده است. نیوزیلند با توجه به موقعیت جغرافیایی هم شرایط مناسبی برای از بین بردن ویروس داشته است.

البته همه این موفقیت‌ها هم مرهون اقدامات نخست وزیر نیست بلکه محصول تلاش جمعی همه موسسات بهداشت و درمان عمومی و در کل تمام مردم نیوزیلند است که تا حد زیادی از مقررات فاصله گذاری اجتماعی تبعیت کرده‌اند. کارشناسان امور بهداشتی معتقد هستند در حالی که جهان هنوز درگیر مبارزه با شیوع کرونا است و بسیاری از کشور‌ها صنایع خود را متوقف کرده و اقدامات محدود کننده‌ای را اعمال می‌کنند، مردم نیوزیلند به تدریج به زندگی قبلی خود بازمی‌گردند تا شاهد بازگشایی اقتصاد کشور خود باشند.

«کتی لیان» کارشناس امور ارزی روز گذشته به شبکه سی ان بی سی آمریکا گفت: "نیوزیلند و استرالیا در کنترل کووید-۱۹ بسیار موثر و کارا بوده و برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد خود آماده هستند".

در واقع، آمادگی این کشور‌ها برای از سرگیری فعالیت‌های خود به مفهوم آن است که آن‌ها از نظر بهبود اقتصادی یک گام از دیگر کشور‌ها از جمله آمریکا جلوتر هستند و این به نوبه خود تاثیر بسیار مثبتی بر ارز آن‌ها می‌گذارد.»

کارشناسان بر این باور هستند که اوضاع نیوزیلند با سایر نقاط جهان تفاوت قابل‌توجهی دارد و بازگشت تدریجی چین به فعالیت‌های اقتصادی خود در تقویت اقتصاد این کشور نیز بسیار موثر خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان