arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / هشدار جدی ایران نسبت به طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران / کلنگ‌زنی مسکن ملی فرهنگیان ار چه زمانی آغاز می‌شود؟/ روایت نماینده مجلس از کسری ۴۰ درصدی بودجه / پایان خودمختاری حاج منصور ارضی در تهران / وعده آلمان برای اهدای واکسن کرونای اروپا به جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / هشدار جدی ایران نسبت به طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران / کلنگ‌زنی مسکن ملی فرهنگیان ار چه زمانی آغاز می‌شود؟/ روایت نماینده مجلس از کسری ۴۰ درصدی بودجه / تعطیلی تنها مجلس مناجات خوانی دایر در تهران / وعده آلمان برای اهدای واکسن کرونای اروپا به جهان

زیر پوست اخبار: دیروز -شنبه- همانند چند ماه اخیر، آخرین اخبار مربوط به ویروس کووید-19همچنان در صدر تیتر و گزارش رسانه‌ها قرار داشت. در میانه اخبار کرونایی، مهم‌ترین مساله را می‌توان در ارتباط با واکنش ایران به طرح آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران دانست. به نظر می‌رسد در صورت موفقیت آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، به طور حتم تهران واکنشی جدی به این واقعه نشان می‌دهد. اولین گام قابل پیش‌بینی خروج ایران از برجام و نیز در گام بعدی، حتی خروج از «ان‌پی‌تی» قابل پیش بینی است. قدر مسلم این است که در صورت موفق شدن آمریکا به تمدید تحریم تسلیحاتی، برجام را برای همیشه می‌توان تمام شده مورد ارزیابی قرار داد. در ارتباط با کرونا نیز همانند چند وقت اخیر شمار جان باختگان کرونا در کشور دو رقمی باقی ماند و به تعداد 65 نفر رسید. اما در سطح جهانی به نظر می‌رسد نوعی وحدت برای ارائه آخرین دستاوردهای به تمام کشورها شکل گرفته است. با وجود تاکید بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت، بر زمان 9 ماهه برای ساخت واکسن کرونا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به جهان وعده داد واکسن ساخت اروپا برای مقابله با کرونا را در اختیار همه جهان قرار خواهند داد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

هشدار جدی ایران نسبت به طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران: علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به طرح اخیر آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: این پیام روشن را به آمریکا و بقیه انتقال دادیم که این اتفاق واکنش سخت جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت. وی درخصوص طرح مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران گفت: من فکر می‌کنم که روز به روز که جلوتر می‌رویم چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی با عدم تعادل و عدم نظم فکری و رفتاری آمریکا روبرو می‌شویم و این خصوصیات حاکمان کاخ سفید بیشتر نمایان می شود.

پیش‌بینی کسری ۴۰ درصدی بودجه: محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در مراسم تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان کرمان گفت: پورابراهیمی بیان کرد: برآورد می شود از بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور، ۴۰ درصد کسری بودجه است و باید راهکارهای جبران کسری بودجه را امسال ببینیم لذا برای اینکه واحدها در رکود کنونی دار مشکل نشود، باید راهکار بدهیم.  وی افزود: باید امسال اولویت‌هایی در دستور کار قرار داده و تلاش کنیم درصد بیمه بیکاری به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و کمک کنیم کارفرما و کارگر به تعهدات خود عمل نمایند.

کلنگ‌زنی مسکن ملی فرهنگیان تا ۲ روز دیگر: محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح اولین گروه از واحدهای مسکن ملی در خرداد ماه سال جاری در استان کرمان خبر داد و گفت: مسکن ملی در حوزه فرهنگیان روز دوشنبه کلنگ‌زنی می‌شود و تا کنون 70 هزار نفر در واجد شرایط در این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند.

پایان خودمختاری منصور ارضی در تهران: مجلس مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی در مسجد ارک تهران که از پنجشنبه هفته قبل دایر بود، دیشب و با اعلام موسسه قدیم‌الاحسان تعطیل شد. به گفته موسسه قدیم‌الاحسان، این مجلس با رعایت تب‌سنجی، ضدعفونی و رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شد. با این حال، برخی اخبار حکایت از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی دارد

وعده آلمان برای اهدای واکسن کرونای اروپا به جهان: «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان دیروز -شنبه- گفت: واکسنی که اتحادیه اروپا برای مقابله با ویروس کرونا در حال ساخت آن است در اختیار همه جهان قرار خواهد گرفت. مرکل طی بیانیه‌ای گفت: «در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه به توسعه واکسن‌ها، دارو‌ها و تست‌های تشخیص برای تمام مردم در سرتاسر جهان بپردازیم و آلمان این مسئولیت را می‌پذیرد.» صدر اعظم آلمان اضافه کرد که بودجه ۸ میلیارد یورویی برای توسعه یک واکسن هنوز کافی نبوده و آلمان مشارکت مالی چشمگیری در این زمینه خواهد داشت.

اعلام هشدار نسبت به آغاز موج دوم و سوم کرونا: دکتر محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو، درباره بروز موج دوم وسوم ویروس کرونا، گفت: در رخداد این موضوع هیچ شکی نداریم و قطعا رخ می‌دهد. با توجه به پیشگیری و اقدامات وهمکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌هایمان درباره ادامه اردیبهشت ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد.

محاکمه «محمدعلی نجفی» برای بار سوم: برای سومین بار امروز (یکشنبه) ۱۴ اردیبهشت ماه به پرونده «محمدعلی نجفی» شهردار سابق تهران به اتهام قتل میترا استاد (همسر دومش) در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ رسیدگی خواهد شد.

تکذیب شایعه شهادت فرمانده نیروی هوافضای سپاه: رسانه‌های معاند وابسته به استکبار جهانی و ارتجاع منطقه‌ای و دنباله‌های آنها در فضای مجازی طی سناریویی تکراری و نخ‌نما شده برای چندمین بار متوالی نسبت به طرح شایعات و اخبار کذب درباره شهادت فرمانده نیروی هوافضای سپاه اقدام نموده و آرزوهای باطل خود را در قالب شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب پیگیری می‌کنند. در پاسخ به این شایعات، پایگاه اطلاع‌رسانی سردار حاجی‌زاده خبر داد: سردار حاجی زاده در سلامتی کامل و در حال انجام ماموریت‌های جاری نیروی هوافضای سپاه هستند.

بیل گیتس: واکسن کرونا زودتر از ۹ ماه آینده آماده نخواهد شد:  بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا که خود را وقف فعالیت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه کرده و تلاش بی‌وقفه‌ای برای جمع‌آوری کمک به منظور ساخت واکسن کووید-۱۹ دارد، در جدیدترین اظهارنظر خود زودترین موعد برای ساخت این واکسن را ۹ ماه اعلام کرد.

بهبودی ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آخرین وضعیت بروز و فوتی ناشی از کروناویروس جدید در کشور، با اشاره به کاهش واضح موارد ابتلا به این بیماری در کشور، گفت: از دیروز تا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۶۴۴۸ نفر رسید. جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱۵۶ نفر رسید.

نظرات بینندگان