arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

لایو خبر - ۱۵ اردیبهشت ۹۹

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حریرچی: عادی‌انگاری بیماری کرونا، مهم‌ترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند / یش بینی می‌شود روند نزولی کرونا طی یک تا دو ماه آینده ادامه پیدا کند / در یک بازار ماهی فروشی در بندر عباس، ۱۰۷ مورد جدید کرونا را شناسایی کردیم
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۷
معاون کل وزارت بهداشت گفت: عادی‌انگاری بیماری کرونا، مهم‌ترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند. وی با بیان اینکه بازگشایی هوشمند در تهران از تاریخ ۳۰ فروردین آغاز شده است، تصریح کرد: طی ۱۵ روز گذشته روند ابتلای بیماری در کل کشور نزولی بوده است و پیش بینی می‌شود این روند نزولی طی یک تا دو ماه آینده ادامه پیدا کند.
چین: باید برای درگیری نظامی با آمریکا آماده باشیم
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۶
گزارش یک نهاد رسمی چین هشدار داده دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا باید برای وقوع بدترین سناریو یعنی درگیری احتمالی با آمریکا آماده باشد. افراد مطلع در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند این گزارش را وزارت امنیت کشور چین تدوین کرده و آن را به رهبران این کشور از جمله «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین ارائه کرده‌اند.
وزیر اقتصاد: تمام احراز هویت‌های دریافت کدبورسی از فردا غیرحضوری انجام می‌شود / هرگونه نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت ممنوع است
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۵
وزیر اقتصاد گفت: طبق مصوبه شورایعالی بورس به دلیل ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت تمامی افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند، به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود. دژپسند گفت: مصوبه دومی که امروز در شورای عالی بورس به تصویب رسید، این بود که هرگونه نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت ممنوع است و این مصوبه به سازمان اسناد کشور هم ابلاغ شده تا آن‌ها هم، به تمام شهرستان‌ها و استان‌ها ابلاغ کنند.
خبرگزاری رسمی سوریه: آمریکا زندانیان داعشی را از الحسکه به عراق منتقل کرده است
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۵
همزمان با افزایش حملات تروریستی داعش در مناطقی از عراق، منابع محلی در سوریه اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی شماری از عناصر زندانی این گروه تروریستی در الحسکه را به عراق منتقل کرده است.
تلفات کرونا در جهان از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت / بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مبتلا
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۴
بر اساس آخرین آمار، تعداد تلفات ویروس کرونا در جهان از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت. همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان نیز به بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.
زالی: تهران شرایط بسیار شکننده‌ای دارد / فقط ۶۲ درصد تهرانی‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۴
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران شرط ادامه مسیر برای بازگشایی مشاغل و کسب و کار‌ها را رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برشمرد. وی گفت: همانطور که بار‌ها متذکر شدیم تهران شرایط بسیار شکننده‌ای دارد و هنوز به نقطه مطلوب و شرایطی که بتوانیم یک ثبات قطعی را مطرح کنیم نرسیده ایم. برای این موضوع شرایط باید به شکلی تغییر یابد که بتوانیم میزان کاهش آمار را عملیاتی‌تر مطرح کنیم.
مشاور امنیت ملی آمریکا: دنبال تنبیه چین بابت شیوع کرونا نیستیم
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۴
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته دولت این کشور به دنبال تنبیه چین به دلیل ادعا‌ها درباره نقش این کشور در شیوع ویروس کرونا نیست. مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «کاری که رئیس‌جمهور ترامپ در حال بررسی آن است ادامه سیاستی است که او در پیش گرفته- او می‌خواهد همان سیاستی که تا به حال اجرا کرده را اجرا کند یعنی داشتن یک رابطه منصفانه و دوجانبه با چین.»
حریرچی: گرما تأثیری بر «کرونا» ندارد / تنها راه پیشگیری، رعایت نکات بهداشتی است
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۳
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه گرما تأثیری بر «کرونا» ندارد، گفت: بندرعباس این روز‌ها دمای بالای ۳۸ درجه را دارد، اما شاهد رخ دادن پیک ابتلا در آن هستیم.
علیرضا علوی‌تبار: حزب کارگزاران به سمت ائتلاف با بخشی از قدرت که بیرون از جبهه اصلاحات قرار دارد، حرکت می‌کند / شریک شدن در قدرت از اهمیت راهبردی بیشتری در این حزب برخوردار شده است /حمله مداوم به نواندیشان دینی در نشریات تحت حمایت کارگزاران همگی حکایت از تحول ایدئولوژیک آنها دارد
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۳
علیرضا علوی‌تبار روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: حزب کارگزاران سازندگی به سوی ائتلاف با بخشی از قدرت که بیرون از جبهه اصلاحات قرار دارد، حرکت می‌کند. بخشی که کنترل نهاد‌های اقتصادی عمومی غیردولتی را در اختیار دارد، هدایت سیاست خارجی کشور در منطقه را در اختیار دارد، از اعتماد هسته اصلی قدرت در ایران برخوردار است و برای در اختیار گرفتن قدرت در نهاد‌های انتخابی خیز برداشته است.
۴ میلیون ایتالیایی به کسب‌وکار بازگشتند
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۱
ایتالیا کشوری اروپایی که ضربه سختی را از کرونا متحمل شده است، روز دوشنبه به میلیون‌ها نفر اجازه داد به محل کار خود بازگردند. پس از لغو دو ماه قرنطینه در ایتالیا، حال بیش از ۴ میلیون ایتالیایی امکان بازگشت به کسب و کار را به دست آورده اند. امکان تولید و ساخت و ساز در این کشور فراهم شده و ترافیک در مرکز شهر رم به جریان افتاده است.
سید حسن نصرالله: سال هاست اعلام کرده ایم که ما خارج از کشور گروهی تشکیل نمی دهیم / تصمیم آلمان برای ممنوع کردن فعالیت حزب الله، قابل پیش بینی بود
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۸:۴۸
دبیرکل حزب‌الله لبنان سخنرانی خود درباره تازه‌ترین تحولات سیاسی لبنان و منطقه را با اشاره به اقدام آلمان در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان آغاز کرد.
وزیر بهداشت: یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی چه شد؟
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۸:۴۷
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاخیر در پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا که با موافقت مقام معظم رهبری و ابلاغ رییس جمهوری اعلام شده بود، گلایه کرد. سعید نمکی در حساب توییتر خود نوشت: به لطف خدا و با جان‌فشانی همکارانم درمبارزه با کرونا از قدرتمندترین کشور‌ها جلو افتادیم، اما در مضیقه مالی و در مقایسه با آن‌ها که میلیارد‌ها دلار هزینه کردند، (همکارانم) با حال خراب می‌پرسند حداقل یک میلیارد یورو صندوق (ذخیره ارزی) چه شد؟
پرونده نحوه جذب «حسین فریدون » در مقطع دکترا به قوه قضاییه رفت
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۷

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تایید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر تخلف در نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا، پرونده وی را به قوه قضاییه ارجاع دادند.

معاون پارلمانی رییس جمهور: گزارش مجلس به قوه قضاییه مربوط به تخلفات دستگاه‌های اجرایی است نه حسین فریدون
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۷
معاون پارلمانی رییس جمهور ضمن رد اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های گروهی در مورد گزارش قرائت شده از تریبون مجلس درباره تخلفات حسین فریدون گفت: بند‌های ۱ و ۲ راجع به تخلفات انتسابی به حسین فریدون از سوی هیات رییسه مغایر با ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تشخیص داده شد بنابراین حذف شد. امیری اضافه کرد: در خصوص بند‌های ۳ و ۴ گزارش فوق مبنی بر تخلفات دستگاه‌های اجرایی در مجلس رای گیری به عمل آمد که با تصویب نمایندگان به قوه قضاییه ارجاع شد.
جزئیات جلسه چهارم دادگاه «روح الله زم» مدیر آمدنیوز: روح الله زم: من کار مطبوعاتی می‌کردم / بعضی حرف‌ها در شرایط خاص بوده / یکسری از مطالب کپی بود؛ فردی به من زنگ می زد و می گفت مطلب مرا کار کن / نماینده دادستان: آموزش ساخت کوکتل مولوتوف کار رسانه نیست / رسانه با سرویس جاسوسی خارجی ارتباط نمی‌گیرد
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۰

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا + تصاویر
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۵:۵۲

متخصصان پوست پنج نوع بیماری پوستی را که با ویروس کرونا مرتبط است شناسایی کرده‌اند. مطالعاتی که روی ۳۷۵ بیمار در اسپانیا انجام شده حاکی از آن است که کووید۱۹ می‌تواند خود را در عارضه‌های پوستی نیز نشان دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت: آخرین آمار کرونا در کشور: مجموع مبتلایان به ۹۸۶۴۷ نفر رسید/ تعداد جانباختگان به ۶۲۷۷ نفر افزایش یافت/ ۷۹۳۹۷ نفر بهبود یافتند/ ۲۶۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۴:۵۴

از دیروز تا امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

«نجف دریابندری» مترجم و نویسنده ایرانی درگذشت
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۳:۵۷

نجف دریابندری نویسنده و مترجم در سن ۹۱ سالگی درگذشت. ترجمه برخی از آثار ارنست همینگوی، نظیر کتاب «وداع با اسلحه» از جمله شاهکارهای او است.

شیوه‌نامه بازگشایی مساجد اعلام شد / الزام ماسک و دستکش برای نمازگزاران
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۳:۵۶

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شیوه نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید کرونا آمده است: « با توجه به اهمیت سلامت نمازگزاران و مراجعان به مساجد و از طرفی اهمیت برگزاری برنامه‌های معنوی و دینی در اماکن متبرکه از جمله مساجد در راستای حفظ سلامت روانی و اجتماعی، نیازمند است که با توجه به روند رو به کاهش همه گیری بیماری کرونا در مناطقی که از سوی وزارت بهداشت به عنوان مناطق سفید اعلام می‌گردد نسبت به بازگشایی مرحله‌ای با رعایت الزاماتی اقدام گردد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۵۵

افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۹ در شهر تهران اعمال خواهد شد.

نظام وظیفه: خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از خدمت سربازی معاف می‌شوند
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۴۵

سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی از معافیت سربازی برای خانواده جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد و اظهار کرد: از آنجا که جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با تابعیت ایرانی در حکم شهید محسوب شده‌اند لذا برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، خانواده‌های این عزیزان می‌توانند از تمام امتیازاتی که برای شهدا در قانون خدمت وظیفه عمومی در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

او تصریح کرد: برابر قانون خدمت وظیفه عمومی، تمام فرزندان ذکور شهدا از خدمت سربازی معاف می‌شوند و در صورتی که شهید فاقد فرزند ذکور باشد به ازای هر شهید، یک نفر از برادران وی از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود.

بازگشت بخشی از مبالغ صندوق فرهنگیان
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۴۵

رییس قوه قضاییه با اشاره به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت و قریب به ۲۰ متهم داشت که در دادگاه مجرم شناخته شدند و احکام سنگینی برای آن‌ها صادر شد.

او بیان کرد: مبالغی که به یغما برده شده بود، بخشی از آن با حکم دادگاه برگشته و بخش دیگر آن هم به صندوق ذخیره فرهنگیان با قدرت برگشت داده خواهد شد تا حق این قشر مظلوم ضایع نشود.

خروج چین از لیست ۱۰ کشور اول مبتلایان کرونا
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۴۴

با آغاز هفته‌ای جدید در اکثر نقاط جهان و کاهش محدودیت‌ها در بیشتر کشورها، براساس آمار رسمی تاکنون موارد قطعی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در دنیا از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

۱. ایالات متحده یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۳۸۵ مبتلا، ۶۸ هزار و ۶۰۰ قربانی

۲. اسپانیا ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ مبتلا، ۲۵ هزار و ۲۶۴ قربانی

۳. ایتالیا ۲۱۰ هزار و ۷۱۷ مبتلا، ۲۸ هزار و ۸۸۴ قربانی

۴. انگلیس ۱۸۶ هزار و ۵۹۹ مبتلا، ۲۸ هزار و ۴۴۶ قربانی

۵. فرانسه ۱۶۸ هزار و ۶۹۳ مبتلا، ۲۴ هزار و ۸۹۵ قربانی

۶. آلمان ۱۶۵ هزار و ۶۶۴ مبتلا، ۶۸۶۶ قربانی

۷. روسیه ۱۳۴ هزار و ۶۸۷ مبتلا، ۱۲۸۰ قربانی

۸. ترکیه ۱۲۶ هزار و ۴۵ مبتلا، ۳۳۹۷ قربانی

۹. برزیل ۱۰۱ هزار و ۸۲۶ مبتلا، ۷۰۵۱ قربانی

۱۰. ایران ۹۷ هزار و ۴۲۴ مبتلا، ۶۲۰۳ قربانی

سایر کشورهایی که شمار مبتلایان به این بیماری در آن‌ها از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته است شامل چین با ۸۲ هزار و ۸۸۰ مبتلا، کانادا با ۵۹ هزار و ۴۷۴ مبتلا، بلژیک با ۴۹ هزار و ۹۰۶ مبتلا همچنین کشورهای پرو، هند، هلند، سوئیس، اکوادور، عربستان سعودی، پرتغال، مکزیک، سوئد، ایرلند و پاکستان هستند.

وجود ۸ میلیارد اسکناس در کشور / سالی یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم که هزینه آن ۴۰۰ میلیارد تومان است
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۴۲

رئیس کل بانک مرکزی در مجلس در دفاع از حذف چهار صفر از پول ملی گفت: ما ۸ میلیارد اسکناس در گردش داریم که ۵ میلیارد از آن کمتر از ۲ هزار تومان است و با این تغییر سکه های یک و دو تومانی را به جریان می‌اندازیم؛ در حال حاضر سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم که هزینه سالیانه آن ۴۰۰ میلیارد تومان است.

کلیات «حذف چهار صفر» از پول ملی تصویب شد
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۳۹

کلیات «حذف چهار صفر» از پول ملی در مجلس تصویب شد. با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰٫۰۰۰ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران آن شود.

تنها ۶۲ درصد تهرانی‌ها با پروتکل‌ها همکاری کرده‌اند
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۳۸

سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با ‎کرونا، آخرین وضعیت گزارش شد. در یک ارزیابی، متوسط همکاری مردم در سطح کشور ۸۳ درصد بوده. تهرانی‌ها نمره خوبی نمی‌گیرند. تنها ۶۲ درصد تهرانی‌ها با پروتکل‌ها همکاری کرده‌اند. خطر کرونا را باور کنیم. برای حفاظت از جان و کار، نیازمند همکاری همگانی هستیم. خوشبختانه هنوز پیک خطرناک جدیدی نداشته‌ایم و میزان جان‌باختگان با شیبی ملایم رو به پایین است.»

شکنجه اتباع افغانستانی توسط مرزبانی ما صحت ندارد
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۳۸

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اخبار مبنی بر دستگیری تعدادی از شهروندان افغانستانی در مرزهای دو کشور طی روزهای اخیر اظهار داشت: در تماس نزدیک با مقامات افغانستانی هستیم؛ هم مقامات ارضی و هم مقامات سیاسی و دیپلماتیک. این مسئله از سوی مقامات مرزبانی ایران رد شده و صحت ندارد اما اینکه تعدادی از شهروندان افغانستانی جان خود را از دست دادند، ما هم ناراحت هستیم.

ترامپ: فکر می‌کنم تا پایان سال ۲۰۲۰ واکسن کرونا در اختیارمان خواهد بود
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۲۷

دونالد ترامپ به فاکس‌نیوز گفت: «فکر می‌کنم تا پایان سال ۲۰۲۰ واکسن کرونا در آمریکا در اختیارمان خواهد بود. ما خیلی زودتر به واکسن دست پیدا خواهیم کرد.»

آنچه گذشت
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۱۹

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان