arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۷/

۱۳۵۸؛ اطلاعات «رفیق کیانوری» در مورد تحولات انقلاب ایران / به نظر حزب توده، مرحله دوم انقلاب در حال آغاز است / مهندس بازرگان نماینده بورژوا‌های لیبرال است / حزب توده توانسته بصورت مداوم نفوذ خود را گسترش دهد

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است.

در ادامه ترجمه ی ششمین سند مربوط به وزارت امنیت آلمان شرقی، آمده است:

اطلاعات درباره گفتگوی رفیق هرمان آکسن، عضو دفترسیاسی و دبیر کمیته مرکزی با رفیق نورالدین کیانوری، دبیراول کمیته مرکزی حزب توده ایران

تاریخ: 8/11/1979(پنج شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۵۸)

رفیق هرمان آکسن، سلام گرم رفیق اریک هونکر دبیرکل کمیته مرکزی حزب اتحاد سوسیالیست آلمان و رییس شورای حکومتی آلمان شرقی را به رفیق کیانوری رساند که او هم به گرمی پاسخ داد.

رفیق کیانوری اطلاعاتی را درباره تحولات کنونی انقلاب ایران و سیاست های حزب توده ارایه کرد. تحولات انقلاب ایران، در اصل یک انقلاب توده ای و ملی علیه امپریالیسم است. او احتمال برگزاری آخرین جلسه کمیته مرکزی حزب توده را تایید کرد. مرحله اول انقلاب با موفقیت تکمیل شده است، به معنی سقوط شاه، که گروه‌های گسترده مردمی از جمله بورژوای لیبرال هم در آن حضور داشتند.

به نظر حزب توده، حالا مرحله دوم انقلاب در حال آغاز است زیرا انقلاب مردمی و ملی ضدامپریالیستی اکنون دارد رویکردهای ضدانحصارگرایی و تا حدی ضدکاپیتالیستی به خود می گیرد. از نظر سیاسی، تناقض اصلی میان قدرتهای حول [امام] خمینی است که در آن رفیق کیانوری بعنوان نماینده پوپولیسم ایرانی (نارودنیکی) تصویر می شود و (بازرگان نماینده) بورژواهای لیبرال .

حزب توده تقریبا به سرعت رویکرد..... را به عنوان پیشرو تشخیص داده و لذا با تحولات ایران همسو بوده است. این رویکرد اصلی صحیح بوده است، و در مدت زمان کنونی پاسخ داده است. هرچند نیروهای چپ افراطی به کمپ‌های ضدانقلاب فرستاده شده و اکنون در کنار بختیار، نخست وزیر سابق (در تبعید) ایستاده اند، که توسط شاه به عنوان حافظ منافع او منصوب شده بود. اما حزب توده توانسته است ارتباطات خود را با نیروهای پیشرو در میان وفاداران به.... تقویت کرده و بصورت مداوم نفوذ خود را گسترش دهد.

نیروهای امپریالیسم و ماموران آنها در ایران تلاش می کنند روی.... نفوذ پیدا کرده و او را مجبور به مواضع ضدکمونیستی و ضدشوروی بکشانند. این نیروها با تحرکات هوشمندانه و فریبکارانه در کردستان در واقع توانسته اند ..... را وادار به نمایندگی کردن منافع شان برای یک هفته کنند. اما حتی بعد از دو هفته آشکار شد که اشغال یک ساختمان و ممنوع کردن روزنامه «مردم» حزب توده رفتارهای سوء سیاسی و موقت بوده اند و.... اقدام جدی علیه حزب توده نخواهد کرد. او خوب می داند که ممکن است در نهایت برای مقابله با تهدیدات فزاینده آمریکا مجبور به اتکا به شوروی و کشورهای سوسیالیستی شود. به همین دلیل (متن نامشخص) ... برای برای رسیدن به تولید 89% در مقایسه با پیش از انقلاب بوده. دولت ایران سرمایه گذاری قابل توجهی روی اقتصاد کشور کرده است. آنها شروع به «بازخرید» تاسیسات تولیدی بخشی خصوصی کرده و مشارکت خود در تجارت صنعتی خصوصی را افزایش داده است. در حالیکه در حکومت شاه، بخش خصوصی اعتبار بسیاری زیادی داشت، زیرا دولتی که توان مالی زیادی داشت تلاش داشت فرصت های توسعه ای را برای بخش خصوصی ایجاد کند، اما اکنون این اقدامات پایان پیدا کرده است.

در زمینه اقتصاد خارجی، موضع ضدامپریالیستی... دستاوردهای خود را داشته است. بعد از پیروزی انقلاب مردمی، دو قرارداد بزرگ بسته شده که هردوی آنها با شوروی بوده است. بعد از آنکه تاسیسات ترکیبات متالورژی در اصفهان نشان دهنده {متن نامشخص} بالاتر بود.

*توضیح: برخی اسامی در ترجمه حذف شده است.

نظرات بینندگان