arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید /«نجف دریابندری» مترجم و نویسنده ایرانی درگذشت / اعلام ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت / آیا وزارت خارجه ارتباط سفیر آلمان با اسرائیل را تایید کرد؟ / تغییر واحد پول ملی به تومان و قران / ارجاع پرونده پذیرش دکتری برادر رئیس‌جمهور به قوه قضائیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید /«نجف دریابندری» مترجم و نویسنده ایرانی درگذشت / اعلام ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت / آیا وزارت خارجه ارتباط سفیر آلمان با اسرائیل را تایید کرد؟ / تغییر واحد پول ملی به تومان و قران / ارجاع پرونده پذیرش دکتری برادر رئیس‌جمهور به قوه قضائیه

زیر پوست اخبار: دیروز -دوشنبه- تصمیمات کرونایی وزارت بهداشت همانند تمامی روزهای دو ماه گذشته، یکی از محورهای اصلی مورد پوشش رسانه‌ها بود. آمار جان‌باختگان این بیماری 76 نفر بود که 30 نفر نسبت به روز قبل افزایش نشان می‌دهد. همچنین، از سوی وزارت بهداشت مفاد و دستورالعمل‌های لازم الاجرا برای نحوه بازگشایی مساجد در مناطق با وضعیت سفید اعلام و استفاده از ماسک و دستکش همچون یک الزام جدی مطرح شد. فارغ از بحث کرونا، جان باختن «نجف دریابندری» یکی از نامی‌ترین مترجمان و نویسندگان کشور، غم و اندوهی بزرگ را بر ملت ایران وارد کرد. دریابندری که آثار گرانبهایی را در حوزه ترجمه ارائه کرده بود، دیروز -15 اردیبهشت- در سن 93 سالگی در گذشت. با تمام این اوصاف، مهم‌ترین خبر دیروز را می‌توان نهایی شدن تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان بود. این مصوبه مجلس در شرایطی ارائه شده که بیش از یک دهه جدل پیرامون اصلاح پول ملی مطرح بوده و اکنون کلیات حذف 4 صفر از پول ملی در دستور کار قرار می‌گیرد. بر اساس این تغییر، هر هزار تومان فعلی، یک «تومان» جدید خواهد بود «ریال» هم کاملا حذف می شود و به جای آن، «قران» خواهد آمد. با این تغییر که هر «تومان»، 100 «قران» خواهد بود. این طرح باید در 4 سال اجرایی شود و ابتدا دولت دو سال  برای ورود به فاز اجرایی طرح وقت دارد. پس از آن هم وارد یک «دوره گذار» 2 ساله خواهیم شد که در این دوره هر دو  واحد پول قدیم و جدید اعتبار دارند.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

«نجف دریابندری» مترجم و نویسنده ایرانی درگذشت: نجف دریابندری نویسنده و مترجم در سن 93 سالگی درگذشت. ترجمه برخی از آثار ارنست همینگوی، نظیر کتاب «وداع با اسلحه» از جمله شاهکارهای او است. دریابندری به مناسبت ترجمه آثار ادبی آمریکایی جایزه «تورنتون وایلدر» را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. از دیگر نیز آثار نجف دریابندری می‌توان به ترجمه‌ «پیامبر و دیوانه» جبران خلیل جبران، «رگتایم» و «بیلی باتگیت» ادگار لورنس دکتروف، «یک گل سرخ برای امیلی» و «گور به گور» ویلیام فاکنر و «تاریخ فلسفه‌ غرب» برتراند راسل و..  اشاره کرد.

اعلام ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت: فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: طبق مصوبه شورایعالی بورس به دلیل ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت تمامی افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند، به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود. دژپسند گفت: مصوبه دومی که امروز در شورای عالی بورس به تصویب رسید، این بود که هرگونه نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت ممنوع است و این مصوبه به سازمان اسناد کشور هم ابلاغ شده تا آن‌ها هم، به تمام شهرستان‌ها و استان‌ها ابلاغ کنند.

اعلام آمادگی چین برای درگیری نظامی با آمریکا: یک نهاد رسمی چین هشدار داده دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا باید برای وقوع بدترین سناریو یعنی درگیری احتمالی با آمریکا آماده باشد. افراد مطلع در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند این گزارش را وزارت امنیت کشور چین تدوین کرده و آن را به رهبران این کشور از جمله «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین ارائه کرده‌اند. گزارش یک نهاد دولتی چین هشدار داده که موج فزاینده لفاظی‌های خصمانه علیه پکن به دلیل شیوع کرونا ممکن است رابطه این کشور با ایالات متحده را به سمت درگیری نظامی سوق دهد.

جایگزینی تومان به جای ریال کلید خورد: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری شده و به تدریج جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند. همتی روز دوشنبه با انتشار یادداشتی در اینستاگرام نوشت: صبح امروز ۱۵ (اردیبهشت‌ماه)، درجلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه پیشنهادی دولت، مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی و تعیین «تومان» به عنوان واحد پول ملی، که توسط بانک مرکزی ارائه شده بود، به تصویب رسید.

پرونده نحوه جذب «حسین فریدون» در مقطع دکترا به قوه قضاییه رفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون آموزش در مورد موضوع پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری را بررسی کرده و در نهایت با اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ارجاع پرونده وی به قوه قضاییه موافقت کردند. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متن گزارش تهیه شده در خصوص پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری را در جریان جلسه علنی امروز مجلس قرائت کرد.

انتقاد شدید دولت از عدم رعایت مراقبت‌های کرونایی توسط تهرانی‌ها: علی ربیعی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با ‎کرونا، آخرین وضعیت گزارش شد. در یک ارزیابی، متوسط همکاری مردم در سطح کشور ۸۳ درصد بوده. تهرانی‌ها نمره خوبی نمی‌گیرند. تنها ۶۲ درصد تهرانی‌ها با پروتکل‌ها همکاری کرده‌اند. همچنین، علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به این موضوع که فقط ۶۲ درصد تهرانی ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می کنند از مردم خواست به رعایت نکات و ملاحظات بهداشتی بیش از گذشته توجه کنند.

ادعای ارتباط سفیر آلمان با اسرائیل: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد ادعاهای منتشر شده در یکی از روزنامه‌های صبح امروز تهران مبنی بر این‌که سفیر آلمان در تهران یک افسر اطلاعاتی است که با تل‌آویو نیز در ارتباط است، گفت: مرجع تشخیص، مسائل امنیتی و مسائل مرتبط با این موضوع وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند بر اساس گزارش‌های خود چیزی را به کسی در این زمینه منتسب کند.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل‌ونقل عمومی در تهران از ابتدای خرداد: محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرد: افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۹ در شهر تهران اعمال خواهد شد. در این میان، نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی که خدمات ویژه به شهروندان ارایه می‌کنند تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و تعیین نرخ در این تاکسی‌ها به وسیله تجهیزات محاسبه کرایه انجام می‌شود.

الزام ماسک و دستکش برای نمازگزاران جهت حضور در مساجد: بنابر اعلام وزارت بهداشت، پس از بازگشایی مساجد در مناطق سفید، برای رفع تهدیدات احتمالی ناشی از شیوع کرونا، کلیه نمازگزاران و مراجعه کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند. همچنین، بر اساس بیانیه این وزارت، رعایت مفاد راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است و مسئول هیات امنا یا نماینده آگاه آن، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه می‌باشد.

احتمال شهادت  سعید مولایی در دادگاه CAS علیه ایران: به نظر می‌رسد نه تنها جودو، بلکه کل ورزش ایران با تهدیدی جدی روبرو شده است. پس از شایعه درخواست سعید مولایی برای ادامه حرفه جودو زیر پرچم IOC، حواشی زیادی پیرامون این ورزشکار شکل گرفت. البته این پایان شایعات و حواشی پیرامون مولایی نبود. بعدتر به خاطر عدم رویارویی وی با نماینده اسرائیل در جام جهانی ۲۰۱۹ توکیوی ژاپن، شاهد تعلیق جودوی ایران از جانب فدراسیون جهانی این ورزش بودیم. اکنون بر اساس اظهارات آرش میراسماعیلی، این احتمال وجود دارد این افراد در دادگاه CAS علیه ایران رای بدهند و رشته جودو ایران را با تعلیق مواجه کنند.

۱۲۲۳ ابتلا و ۷۴ فوتی جدید کرونا در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۸۶۴۷ نفر رسید. به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲۷۷ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تا کنون ۷۹۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

نظرات بینندگان