arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۱۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

سپاه پاسداران ۴۱ ساله شد / در نخستین بیانیه این نهاد نظامی چه آمده است؟

به دستور رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت نظارت شورای انقلاب تشکیل شد./ هدف این سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی در ایران و گسترش جهانی آن مبتنی بر ایدئولوژی اسلام اصیل می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سپاه پاسداران ۴۱ ساله شد / در نخستین بیانیه این نهاد نظامی چه آمده است؟

سرویس تاریخ «انتخاب»: شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحت نظارت شورای انقلاب تشکیل شد. متن اطلاعیه شورای انقلاب در این رابطه که در روزنامه آیندگان، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۵۸ منتشر شد به این شرح بود:

بسمه‌تعالی

به دستور رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت نظارت شورای انقلاب تشکیل شد.

شورای فرماندهی این سپاه به تایید و تصویب شورای انقلاب رسیده است. امید است مسئولین منتخب و افراد ذی‌صلاح به یاری خداوند متعال و بر حسب ضوابط مصوبه به پیشبرد امر عظیم انقلاب اسلامی کوشا و در انجام وظایف محوله موفق شوند.

سپاه پاسداران ۴۱ ساله شد؛

اعلامیه سپاه

به دنبال اعلام تشکیل و آغاز فعالیت سپاه پاسداران انقلاب، صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ اطلاعیه‌ای از سوی سپاه به این شرح منتشر شد:

با تعظیم خون‌های توفنده شهدای پاک‌باز راه انقلاب اسلامی، از آن‌جا که انقلاب خلق مسلمان ما با ویژگی‌های خود جهانیان را به حیرت افکنده و [ناخوانا] سازان و سیاست‌بازان اکناف عالم را خیره خود ساخته است.

انقلابی از یک سو حوالت کردار ابراهیم (ع) را در بر داشته و مواضع موسی و عیسی و محمد (ص) را متجمع بود و با خون علی، حسین، ابوذر و دیگر شهیدان راه حق آبیاری گردیده و از سوی دیگر نظارت و هدایت نسل‌های آینده را در همه زمان‌ها و مکان‌ها عهده‌دار است.

انقلابی که همه آحاد و اقشار و اقلیت‌ها اعم از زن و مرد و ترک و فارس، عرب و کرد، بلوچ و ترکمن، شیعه و سنی با شعار عظیم «الله اکبر» و «لا اله الا الله» در تحقق آن جان بر کف داشته به پاسداری از آن موظف‌اند و باید از ثمراتش برخوردار باشند، انقلابی که می‌باید از تعرضات تاکتیکی و استراتژیکی، طاغوت‌ها و شیطان‌ها و یارانش برای همیشه مصون ماند و پویا و بالنده جریان یابد، انقلابی که جوانان مسلمان را به حدی مدهوش شهادت ساخته که در انتظار گلوله‌ای هستند تا در راه خدا، بهار جان‌شان را به لاله‌های خون بیالایند به این امید که نور پرفروغ این انقلاب بنا بر خصلت تحرک دائم بی‌اعتنا به حدود و مرزهای تفرقه، جامعه بشری را روشن سازد و پیوند بایسته آدمی را فقط با آفریدگار تحقق بخشد. به این امید که موج پرخروشش با شتاب هرچه تمام‌تر پیش رفته موانع رشد خلق زیر ستم را در هم شکند، و سبکبالی انسان را در زلال تکامل ممکن سازد. به این امید که حرکت سریع و پرثمر خلق به پا خاسته دچار وقفه نگردد و هرگونه نفاق و انحراف را از ریشه برکند. خطرات و خیانت‌های ضدانقلاب را ماهرانه منکوب نماید. به این امید که تلاش پی‌گیر فرزندان اسلام رهنمودهای ستمدیدگان جهان باشد و مستضعفان تاریخ را از یوغ استضعاف نجات بخشد و توحید الهی را جایگزین شرک امپریالیسم و همه اشکال باطل آن گرداند. به این امید که شور انقلابی خلق مسلمان دستاوردهای گران‌قدر انقلاب اسلامی را پاس دارد و بالمال زمینه حکومت واحد عدل جهانی را با خواسته «انترناسیونالیسم» فراهم آورد. به فرمان پدر امت مسلم رهبر آزادی مجاهد نمونه حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل، شورای فرماندهی آن با نظارت و تایید شورای انقلاب منتخب تعیین و به اذن خداوند فعالیت خود را مبنی بر ضوابط اسلام اصیل مطابق اساسنامه مصوب شورای انقلاب اسلامی آغاز می‌نماید. اکنون بدین وسیله جهت اطلاع عموم به ویژه جوانان مسلمان که شور پاسداری انقلاب داشته، مشتاقانه در آرزوی حراست از دستاوردهای آن می‌باشند ضوابط مدون سپاه را از لحاظ هدف و وظایف مشروحا به اطلاع می‌رساند:

۱- هدف: هدف این سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی در ایران و گسترش جهانی آن مبتنی بر ایدئولوژی اسلام اصیل می‌باشد.

۲- پاره‌ای از وظایف کلی سپاه:

الف- کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل، تعقیب و دستگیری عناصر ضدانقلاب،

ب- مبارزه مسلحانه علیه جریان‌های مسلحانه، ضد انقلاب اسلامی.

ج- دفاع در برابر حملات و اشغال‌گری‌های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور.

د- همکاری و هماهنگی موثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آئین‌نامه‌های مربوطه.

ه- تربیت و آموزش اخلاقی ایدئولوژیکی، سیاسی، و نظامی کادرهای سپاه.

و- کمک در اجرای دستورات دادگاه انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی.

ز- حمایت از نهضت‌های رهایی‌بخش و حق‌طلبانه مستضعفین جهان تحت نظارت رهبری انقلاب و مشورت دولت.

ت- استفاده از نیروی انسانی و تخصصی افراد سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه و کمک به پیشبرد طرح‌های عمرانی دولت جمهوری اسلامی، به منظور استفاده هرچه بیش‌تر از نیروی پاسداران.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کلیه هموطنان عزیز تقاضا دارد که در راه پیش‌برد هدف‌های هرچه تمام‌تر اهداف اصیل اسلامی ما را یاری نموده تا به یاری خداوند بزرگ جامعه‌ای پاک و خالی از وجود بیگانه و بیگانه‌پرستان ساخته و پیوسته در مسیر الهی گام برداریم.

سپاه پاسداران طی چند روز آینده برنامه مشروح و شرایط عضوگیری را از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع هموطنان خواهد رساند. والسلام علیک و رحت‌الله و برکاته – ستاد فرماندهی پاسداران انقلاب اسلامی ۱۶ر۲ر۵۸. (کیهان، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۵۸)

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
4
2
الحمداااه به کوری دشمنان داخل وخارج انشاااه جشن دویست سالگیت رابرپاکنید.خداحافظتان باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
5
0
بسم رب الشهدا وصدیقن.روح همه شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشورایران.درودخداوند ورحمت الهی به بنیانگذار سپاه پاسدارن.که فرمود(اگرسپاه نبود کشورهم نبود) خداوند متعال تا این کره خاکی را موردحمایت خودش قرارداده هست.وجودسربازان اختر آسمانی سپاه پاسداران را از روی این کره خاکی جدا نکند.تا کره خاکی زنده است پرچم سپاه پاسداران بر روی آن برقرار باشد. انشاالله.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
5
0
تولدت مبارک سپاه پاسداران
نظرات بینندگان