برنامه شب گرد به تهیه کنندگی و اجرای محمد سلوکی شب گذشته چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نرگس آبیار بود.
در این برنامه نرگس آبیار در ابتدا با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً میگویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم میشود، ندارم. ولی درباره عدالت جنسیتی برخی مفاهیم آن قدر روشن هستند که نیاز به توضیح ندارند، ولی همچنان گاهی مورد بحث قرار میگیرند.
وی گفت: طبیعی است که شرایط جسمانی زنان با مردان متفاوت است، ولی این هیچگاه به معنای ضعیف بودن زنان نیست. این که یک زن میتواند مادری کند و نه ماه زندگی خود را وقف کودک در رحم خود میکند این اتفاق فوق العاده بزرگی است. واقعا زنی که چنین مرحلهای را میگذراند بهترین گواه است بر قدرت زنان. از این موضوع بگیرید تا نقش آفرینیهای جدی زنان در جامعه امروز. البته این نگاه منفی به زنان ریشه در اعصار گذشته دارد و همچنان هم رگههایی از این نگاه در جامعه جهانی امروز وجود دارد. در واقع زنان باید چند برابر مردان تلاش کنند که بتوانند خود را اثبات کنند و امیدوارم این نگاه روزی اصلاح شود.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: من در کودکی بچه عاصی خانواده بودم و همیشه مقابل سختگیریهای سنتی خانواده میایستادم. دلم میخواست فضاهای جدیدی را تجربه کنم و بزرگترین حامی من هم در این فضا پدرم بود که خودش قصه گو و اهل سینما بود و همیشه پشت و پناه من بود و رفتار او با من کمکم کرد که وارد دنیای قصهها بشوم و جرات قصه نویسی کنم. او با خلق داستانهای مختلف در کودکی دنیای بسیار زیبایی را برای ما ترسیم میکرد و هنوز هم آن داستانها از خاطرات خوش دوران کودکیم است.
آبیار در گفتگو با محمد سلوکی خصوص فیلم تازه اش گفت: کار تازه ام یک فیلم اجتماعی است و برخلاف فیلمهای قبلیام لوکیشنهای زیاد و متعدد ندارد. البته کرونا کار جدید سینمایی من را هم مانند سایر همکارانم دو ماه عقب انداخته و امیدوارم با پایان این بحران بتوانیم کارمان را ادامه دهیم؛ و امیدوارم تاثیرات اجتماعیای که این بیماری در دنیا به وجود آورد باعث شود جهانِ پساکرونا دنیای بهتری باشد. همان طور که در سینمای کشورمان داریم پدیده تازه اکران انلاین را تجربه میکنیم که یکی از ثمرات این بیماری همه گیر است.
کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد ادامه داد: خیلی از زنان امروز هستند که نان آور خانواده هستند و شرایط جامعه تغییر پیدا کرده است. ولی برخی نگاههای سنتی هنوز هم تمام کارهای داخل منزل را صرفاً از زن طلب میکند، در حالی که این نگاه واقعا دور از شرایط امروز جامعه است و حالا همان طور که زن و مرد در بیرون از منزل با هم کار میکنند، داخل منزل هم باید به کمک بیایند.
او همچنین افزود: بخشی از احکام فقهی ما مربوط به زمانهای است که زنان سرسپرده مرد خانواده بوده اند و اساساً چنین نقش آفرینی اجتماعی را نداشته اند. ولی تغییرات و شرایط امروز جامعه میطلبد که فقه ما هم پویایی خود را نشان دهد و بتواند نسبت به این شرایط جدید تجدیدنظرهایی بکند. به طور مثال ماجرای دیه زن و مرد و... از این دست هستند که به نظرم نیاز به بررسی مجدد فقهی دارد.
آبیار در بخشی از برنامه شبگرد درباره همکاری اقتصادی با همسرش که تهیه کننده آثارش نیز هست، گفت: همکاری من و اقای قاسمی هم شرایط خاصی دارد. مثلاً سر فیلم شبی که ماه کامل شد چند ماه از تولید کار گذشته بود و من هنوز قراردادی امضا نکرده بودم. یک بار از اقای قاسمی خواستم که قرارداد با من هم بسته شود و او هم کاغذی به من داد، ولی آن کاغذ خراب شد و بعدش هم دیگر خبری از قرارداد نشد تا اینکه پروژه تمام شد و من هنوز قرارداد امضا نکرده بودم.
وی افزود:خلاصه با کلی تاخیر توانستیم در چند قسط دستمزدمان را بگیریم و البته قرار است در کار جدید، تاخیرهای کارهای قبلی را جبران کند. ولی میخواهم بگویم آقای قاسمی از خوبانِ روزگار است و کمکهای بسیاری به من کرده است.