arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۶۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در "انتخاب"؛

دکتر بهشتی: من از طرفداران پروپاقرص آزادی‌های اساسی هستم

من از طرفداران پروپاقرص آزادی‌های اساسی هستم، چون معتقدم که این یک اصل اسلامی است. منتهی در هنگام بحران‌ها نمی‌شود، همان آزادی‌هایی را داشت که در مواقع عادی از آن بهره‌مند می‌باشیم. اکنون ما در یک وضع بحرانی قرار گرفته‌ایم، به خاطر مسائل خارجی که مطرح گردیده و از این رو نمی‌توانیم کلیه آزادی‌های مندرج در قانون را رعایت کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر بهشتی: من از طرفداران پروپاقرص آزادی‌های سیاسی هستم

سرویس تاریخ انتخاب: در هفته سوم اردیبهشت ۱۳۵۹، آیت‌الله دکتر بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور و یکی از اعضای شورای انقلاب در جلسه هفتگی مصاحبه مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره رابطه ایران و عراق ، اختلاف نظر بین اعضای شورای انقلاب، اتهام خروج ارز توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران، آزادی‌های سیاسی و... پاسخ داد. اهم صحبت‌های ایشان که در روزنامه اطلاعات، شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹، منتشر شد به این شرح بود:

 

رابطه بین ایران و عراق

در رابطه با مسائل مطروحه بین ایران و عراق با روش ضد مردمی و خصمانه‌ای که دولت عراق پیش گرفته، هیچ نقطه مبهمی بین دولت ایران و دولت عراق وجود ندارد، همچنان‌که نقطه مبهمی میان ملت ایران و ملت عراق باقی نگذارده است. ملت عراق اعم از شیعه و سنی برادران ما هستند. برادرانی که باید کوشش کنند و ما آن‌ها را یاری کنیم تا از شر حکومت تحمیلی عراق آسوده گردند.

 

تشکیل دولت

کوشش همه ما این است که یک دولت نیرومند مورد اعتماد اکثریت مردم داشته باشیم، دولتی که بتواند با رئیس‌جمهور همکاری و هماهنگی داشته باشد و این‌که آیا یک دولت ائتلافی تشکیل بدهیم چندان با فرهنگ سیاسی جامعه اسلامی ما سازگار نیست. من تصور می‌کنم اگر چهره‌های مطلوب گروه‌های اکثریت یک کابینه تشکیل دهند، مورد قبول قرار خواهد گرفت و آن وقت است که می‌توان گفت دولت مطلوب تشکیل شده است.

 

اختلاف نظر بین اعضای شورای انقلاب

اصولا یک شورای متحرک نمی‌تواند بدون اختلاف نظر باشد و همه یک نوع نظر بدهند. آن‌چه مهم است باید اعضای شورای انقلاب یک هدف داشته باشند و آن خدمت به ملت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است. در مواردی مشاهده گردیده که در شورای انقلاب بر سر برخی مسائل نظرات همه یکسان نبوده اما پس از مذاکره و استماع نظرات مختلف رای‌گیری به عمل آمده و رای اکثریت مورد قبول کلیه اعضای شورای قرار گرفته است.

 

آزادی‌های سیاسی

من از طرفداران پروپاقرص آزادی‌های اساسی هستم، چون معتقدم که این یک اصل اسلامی است. منتهی در هنگام بحران‌ها نمی‌شود، همان آزادی‌هایی را داشت که در مواقع عادی از آن بهره‌مند می‌باشیم. اکنون ما در یک وضع بحرانی قرار گرفته‌ایم، به خاطر مسائل خارجی که مطرح گردیده و از این رو نمی‌توانیم کلیه آزادی‌های مندرج در قانون را رعایت کنیم.

 

اتهام خروج ارز توسط مقامات

لیستی را آوردند که اسم من و آقایان خامنه‌ای و رفسنجانی در آن بود و این بخشی است از همان جنگ‌های روانی و دروغ‌پردازی‌هایی که دشمن برای آشوب جامعه برپا می‌سازد و می‌خواهند از این طریق انقلاب ما را تضعیف نمایند. ملت ما در مقابل این دروغ‌پردازی‌ها مصونیت پیدا کرده و عمل شایعه‌سازان دیگر در میان مردم بی‌اثر شده است. اما گاهی در میان این دروغ‌ها حرف راست هم پیدا می‌شود. مثلا یک مورد در لیست منتشره راست بود و آن ده میلیون لیره لبنانی بود که برای آسیب‌دیدگان جنوب لبنان فرستاده‌ایم و این مسئله‌ای نبود که ما از ملت مخفی کرده باشیم. این‌ها می‌گویند، ما ارزها را فرستاده‌ایم تا بعدا در اروپا زندگی آسوده پیشه سازیم، دیگر نمی‌دانند که زندگی و مرگ ما در همین آب و خاک خواهد بود. این دروغ‌ها دیگر فایده ندارد ما که شاه و بختیار نیستیم که از این سرزمین فرار کنیم. گذشته‌ها نشان داده که ما در سخت‌ترین شرایط و در مواقع بسیار بحرانی و خطر در میان مردم بوده‌ایم و هرگونه خطری را تحمل کرده‌ایم، بنابراین دروغ بزرگی است که در صورت ایجاد خطر از این کشور بگریزیم و در آن سوی مرزها به زندگی ادامه دهیم،‌ اگر می‌خواستیم چنین رفتار کنیم، در گذشته‌ها خود را کنار می‌کشیدیم و در آن شرایط بحرانی قبل از انقلاب خود را در خطر مستقیم که هر روز امکان مرگ ما وجود داشت قرار نمی‌دادیم.

 

کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش

بر حسب طبیعت اسلامی انقلاب ما، باید به این نهضت‌ها کمک مالی شود. من از میزان کمک‌ها اطلاع دقیقی ندارم، اما ما یک بار تصویب کرده‌ایم که معادل صد میلیون تومان به این نهضت‌ها کمک شود.

 

تشکیل شورای عالی قضایی

ما آئین‌نامه انتخابات شورا را تهیه کرده‌ایم و به تصویب شورای انقلاب هم رسیده است و به زودی برای برگزاری انتخابات آن اقدام به عمل خواهد آمد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
2
5
از کجا حرفهای شما خدعه نبوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
1
6
چه کسی است که این حرف را باور کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
4
" برادرانی که باید کوشش کنند و ما آن‌ها را یاری کنیم تا از شر حکومت تحمیلی عراق آسوده گردند. "

جمله فوق ازمرحوم بهشتی است ....
درحالیکه ایران انقلاب کرده بود و باید کشور را می ساختیم که جنگ نگذاشت.
نظرات بینندگان