arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

خاطرات علم، یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۹: وضع نظرخواهی در بحرین خلاف اصول بود

امشب راجع به بحرین با یکی از دوستان در منزل خودم صحبت می‌کردیم. باید بگویم وضع نظرخواهی در آن‌جا خلاف اصول بود، یعنی رفراندوم نبود. سوال از جمعیت‌ها و باشگاه‌ها و اشخاص بود. این خلاف اصل است، ولی شیخ هم به غیر از این تن در نمی‌داد، زیرا از عوامل مخالف خودش می‌ترسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضع نظرخواهی در بحرین خلاف اصول بودسرویس تاریخ «انتخاب»؛ امروز به کارهای جاری گذشت. واقعا وقتی شاهنشاه در تهران نیست، مثل این [است] که زنده نیستم. یک روز بی‌بو و بی‌خاصیت. چقدر ناراحت‌کننده و لوس است.

کنفرانس «ازمیر» مطلب مهمی نداشت. حتی راجع به لوله نفت هم اظهار علاقه‌ای از طرفین نشد، یعنی رسما نشد. راجع به تخلیه سرزمین‌های اشغالی اسرائیل باز هم به نفع اعراب تاکید شد. مطلب مهمی که در ازمیر پیش آمد، تلگراف سران سه کشور، به سران دو کشور آمریکا و شوروی بود که قدری به خود بیایید و راجع به خاورمیانه واقعا با تامل قدم بردارید، وگرنه وضع خاورمیانه قابل انفجار خواهد بود. نمی‌دانم آن‌ها چه اهمیتی به این تلگراف خواهند داد...

امشب راجع به بحرین با یکی از دوستان در منزل خودم صحبت می‌کردیم. باید بگویم وضع نظرخواهی در آن‌جا خلاف اصول بود، یعنی رفراندوم نبود. سوال از جمعیت‌ها و باشگاه‌ها و اشخاص بود. این خلاف اصل است، ولی شیخ هم به غیر از این تن در نمی‌داد، زیرا از عوامل مخالف خودش می‌ترسید. حال نمی‌دانم در ازای این گذشت، ما جزایر تنب و ابوموسی را می‌گیریم؟ به هر حال باید بگیریم. راستی وقتی در جنوب بودم از روی این جزایر پرواز کردم، هیچ چیز در آن نیست. تنها اگر به دست دشمن بیفتد، بد است و مزاحم ما خواهد بود.

نظرات بینندگان