arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / انتقاد شدید مطهری از احمد جنتی / ارثیه سازمان لیگ برای فرزندان کفاشیان، تاج، عزیزمحمدی و نبی / هشدار «پرفسور پرویز کردوانی» در ارتباط با قطعی بودن وقوع زلزله در تهران / تدوین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو / آیا گرمای آب و هوا علت از بین رفتن کرونا می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / هشدار «پرفسور پرویز کردوانی» در ارتباط با قطعی بودن وقوع زلزله در تهران / تدوین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو / ابتلای اکثریت تهرانی‌ها به کرونا تا آخر سال جاری / آیا گرمای آب و هوا علت از بین رفتن کرونا می‌شود؟

زیر پوست اخبار: دیروز -شنبه- همچنان موجی از التهاب عمومی در ارتباط با زلزله بامداد روز جمعه بر جامعه و فضای رسانه‌ها حاکم بود. در وضعیت کنونی اکثر متخصصان زمین‌شناسی و زلزله‌نگاری معتقد هستند که وقوع زلزله در تهران قطعی و حتمی است لذا باید اقدامات جدی در زمینه مقابله و آمادگی با بحران احتمالی اندیشیده شود. همچنین، به نظر می‌رسد موج التهاب و گرانی افسار گسیخته بر بازار خودرو، دولت را وادار به اتخاذ تدابیر جدید برای ورود به موضوع کرده است. در همین راستا، دستورالعملی جدید برای قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت تنظیم شده که البته به نظر نمی‌رسد چندان تاثیری بر بازار داشته باشد. در سطحی دیگر با وجود دو رقمی باقی ماندن آمار جان‌باختگان کرونایی در کشور و ثبت عدد 48 نفر جان‌باخته در یک روز، وزارت بهداشت و متخصصان به شدت نسبت به وضعیت این بیماری ویروسی در کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند. در واقع، به نظر می‌رسد تهران می‌تواند پاشنه آشیل بزرگ کشور در مقابله با بیماری کرونا باشد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نامه سرگشاده علی مطهری به احمد جنتی: گفته اید اصلاح قانون انتخابات باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود. اینها را مجلسی ها بهتر از شما می دانند و عمل می کنند، نیازی به رهنمود حضرت عالی نیست. اما آن هیجانات را شما و آقای کدخدایی و افرادی که پشت صحنه شورای نگهبان هستند ایجاد کرده اند. شما پاسخ دهید که چه کرده اید که هم اصول گرا و هم اصلاح طلب، هم رد صلاحیت شده و هم رد صلاحیت نشده در جریان بررسی این طرح در مجلس فریادش از ظلم شورای نگهبان بلند بود و نگران کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب و نظام بودند. نمایندگان به دستور قرآن عمل کردند که خداوند فریاد به بدگویی را دوست ندارد مگر از سوی کسی که مظلوم واقع شده باشد.

ارثیه سازمان لیگ برای فرزندان کفاشیان، تاج، عزیزمحمدی و نبی: روزنامه ایران ورزشی فاش کرد زمانی که سازمان لیگ ثبت شد به هر یک از ۵ عضو موسس ۲۰ درصد سهام تعلق گرفته است. بر اساس بندهای قانونی، به این ترتیب با فوت هر کدام از این ۵ نفر ۲۰ درصد کل دارایی های لیگ به ورثه آنها می رسد. یعنی اگر هر یک از این ۵ نفر فوت کنند قانون به فرزندان آنها اجازه می دهد تا بر اساس بند ۲۲، مدعی املاک و دارایی هایی سازمان لیگ و تیم های ورزشی شوند.

 

هشدار «پرفسور پرویز کردوانی» در ارتباط با قطعی بودن وقوع زلزله در تهران: پرفسور پرویز کردوانی در اظهارتی پیرامون زمین‌لرزه اخیر تهران گفت: وقوع زلزله در تهران قطعی است و نباید تصورات خوش‌بینانه از این ماجرا داشت و بلکه باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت. به همین دلیل از همین امروز باید تدابیر و اقدامات لازم در این باره اندیشیده شود. کسانی که فکر می‌کنند در صورت وقوع زلزله در تهران مردم می‌توانند در پارک‌ها زندگی کنند سخت در اشتباه‌اند. باید از این امروز به این موضوع فکر کرد که ساخت و ساز‌های تهران را کجا و چگونه بسازند که زلزله آن‌ها را خراب نکند.

تدوین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو: رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه دیروز این شورا گفت: دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو با اعمال دو تغییر تدوین شد. وی با تشریح جزئیات جلسه عصر دیروز -شنبه- شورای رقابت در مورد بررسی بازار خودرو و تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که هفته پیش با وزیر صنعت داشتیم مقرر شد، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت تدوین شود که امروز این کار انجام شد و دستورالعمل قبلی قیمت‌گذاری خودرو با انجام تغییراتی جهت ارائه به ستاد تنظیم بازار مصوب شد.

ابتلای اکثریت افراد به کرونا تا آخر سال جاری: دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی با تاکید بر اینکه کرونا هنوز تمام نشده‌ است، گفت: اکثر افراد تا آخر سال بعد به بیماری کووید۱۹ مبتلا خواهند شد، اما اگر بیماری به طور ناگهان در نقطه‌ای اپیدمی شود، ممکن است سیستم بهداشت و درمان و ارائه خدمات را دچار مشکل کند؛ این در حالی است که هنوز برای دارو، تجهیزات حفاظتی و تخت ICU دچار اشکال هستیم و نباید خودمان را از چاله به چاه بیندازیم.

آیا گرمای آب و هوا علت از بین رفتن کرونا می‌شود؟: ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از روند افزایشی بروز کرونا در خوزستان، گفت: تاکید می‌کنم که گرمای آب و هوای یک منطقه دلیل از بین رفتن کرونا نیست و مثال بارز آن هم استان خوزستان و درجاتی از استان بوشهر است. بنابراین باید در همه استان‌ها اقدامات بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم و آماده باشیم تا بعد از فصل گرما هم با این ویروس مواجه خواهیم شد.

پیش‌بینی پاییز سخت با بروز آنفلوآنزا و کرونا: سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان اینکه عاجلانه‌ترین و کم خردترین نوع برخورد با کرونا، این است که تصور کنیم این ویروس تمام شده است، تاکید کرد: باید در مورد کرونا در حالت آماده باش باشیم. زیرا اگر ویروس تغییر رفتار دهد، تمام معادلات ما بهم می‌ریزد. برآورد می‌شود که در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا باهم بروز کنند و پیش بینی می‌شود که یکی از پاییز‌های سخت را در پیش داشته باشیم.

تجهیز جنگنده‌های هوافضای سپاه به موشک هوابه‌زمین جدید: در کلیپ تازه منتشرشده از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه، تصاویری از تجهیز جنگنده‌های سوخو-22 هوافضای سپاه به موشک جدید هوا به زمین منتشر شده است. تاکنون اطلاعات بیشتری در خصوص این موشک منتشر نشده است؛ اما به نظر می‌رسد گونه‌ هواپایه و توسعه یافته‌ای از راکت هدایت‌شونده فجر-۴ باشد. راکت فجر-۴ از جمله راکت‌های کالیبر ۳۳۳ میلیمتری است که پیشتر در گونه‌های هدایت شونده با افزودن بالک‌های هدایتی در دو مدل فجر-4 و فجر4CL توسعه یافته است.

افزایش سطح اختلالات روحی و روانی در دوران پساکرونا: کوروش محمدی رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: سطح پرخاشگری و اختلالات روحی و روانی، وسواس، ارتباطات ناسالم و ناموثر زوجین و خشونت‌های منجر به قطع رابطه عاطفی و در نهایت طلاق در دوران پساکرونا در جامعه افزایش می‌یابد. وی افزود: این اختلالات در زمان حاضر نسبت به گذشته در حال گسترش بوده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و فوری مسوولان کشور است.

روند صعودی کرونا در کشور: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵۸۹ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت خوشبختانه تا کنون ۸۵۰۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جزئیات دیدار نخست‌وزیر جدید عراق و سفیر ایران: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق، دیروز شنبه در دیدار با «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد تأکید کرد که کشورش علاقه‌مند به داشتن بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌هاست.  نخست وزیر جدید عراق در این دیدار با اعلام اینکه که کشورش گذرگاه یا مقر تروریسم و یا محلی برای انجام حمله به کشور دیگر و عرصه حل و فصل اختلافات نخواهد بود، بر علاقه‌مندی بغداد برای برقراری بهترین روابط با جمهوری اسلامی و همه کشورهای همسایه به شکلی که منافع دو ملت همسایه و ثبات و امنیت منطقه تامین شود، تأکید کرد.

در خواست وزارت خارجه آمریکا از  کشورهای دنیا  برای تحریم «ماهان»: مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری با مطرح کردن ادعاهایی علیه هواپیمایی ماهان ایران در پی شیوع ویروس کرونا نوشت: ماهان ایر منتشر کننده سلاح‌های دردسرساز کشتار جمعی است و از تروریسم و حکومت مادورو حمایت می‌کند، همچنین گفته می‌شود که این شرکت هواپیمایی ویروس کرونا را گسترش می‌دهد! اورتاگوس در تلاش برای ترغیب کشورهای دیگر به حمایت از این موضع غیر قانونی آمریکا علیه یک شرکت هواپیمایی نوشت: با خارج نگه داشتن ماهان ایر از کشورتان، از ویروس کرونا و خطرات تحریم‌ها دوری کنید.

نظرات بینندگان