arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

شاخص میلیونی بازار بورس؛ دلایل و ریسک‌های آتی آن برای سرمایه‌گذاران / چرا آینده بازار بورس ایران امیدوار کننده است؟

مهدی یوسفی: گاهی همگانی از مزایای بازار سرمایه از جمله امکان مشارکت با نقدینگی خرد و کوچک و قدرت نقدشوندگی بالا، توجه ویژه ارکان حاکمیت به ظرفیت و پتانسیل بازار سرمایه در قالب واگذاری سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی به مردم در بازاار بورس و در کل ارتقا فرهنگ سهامداری سبب شده است که شاهد صف‌های طویل اخذ کد بورسی و روانه نقدینگی به بازار بورس باشیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاخص میلیونی بازار بورس؛ دلایل و ریسک‌های آتی آن برای سرمایه‌گذاران / آیا می‌توان به آینده بازار بورس ایران امیدوار بود؟
مهدی یوسفی: شاخص کل بورس در پایان معاملات ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با افزایش ۴۲ هزار واحدی، ارتفاع تاریخی ۱ میلیون و ۲۰ هزار واحدی را لمس کرد. اهمیت عبور از عدد ۱ میلیون برای شاخص کل از آن جهت است که در هفته معاملاتی اخیر و نزدیکی هر چه بیشتر شاخص کل به این عدد سبب شد نگرانی و ترسی فراگیر از ریزش و اصلاح در بازار بورس به وجود آید.

هر چند در تحلیل نموداری شاخص کل، عدد ۱ میلیون هیچ گاه به عنوان مقاومت تکنیکال مطرح نبود و این عدد صرفا مقاوتی روانی لحاظ می‌شد که عبور از آن به مثابه کلید ورود به سطحی عالی در بازار سرمایه درنظر گرفته می‌شد.

بازدهی بی سابقه بازار بورس ایران در دو ماه اخیر سبب بیان تحلیل‌های متفاوتی از صاحب نظران و کارشناسان گردید و گا‌ها هشدار‌های دال بر ریزش احتمالی شنیده می‌شد؛ به همین دلیل برخی‌ها این رشد سریع و پیوسته بازار بورس را حباب گونه تصور می‌کنند. در این نوشتار سعی می‌شود تحلیلی مختصر از رشد شاخص، عوامل موثر و افق‌های پیش روی بازار سرمایه ارایه گردد.

شوربختانه این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که مهمترین عامل افزایش نرخ تورم در کالا و خدمات در ایران متاثر از افزایش نرخ دلار چه به شکل طبیعی و چه به شکل دستوری است و در عمل تغییر در نرخ ارز در کمترین زمان ممکن به تغییر در نرخ تورم می‌انجامد. اکثر بازار‌های مالی موازی با بازار سرمایه از جمله بازار مسکوکات، مسکن، طلا و ... در یکی دو سال اخیر با افزایشی حدود سه برابر در قیمت محصولات مواجه شده‌اند؛ لذا یکی از دلایل اقبال به بازار سرمایه، اشباع در سایر بازار‌ها و عدم کشش افزایش قیمت در آن‌ها می‌باشد.

آگاهی همگانی از مزایای بازار سرمایه از جمله امکان مشارکت با نقدینگی خرد و کوچک و قدرت نقدشوندگی بالا، توجه ویژه ارکان حاکمیت به ظرفیت و پتانسیل بازار سرمایه در قالب واگذاری سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی به مردم در بازاار بورس و در کل ارتقا فرهنگ سهامداری سبب شده است که شاهد صف‌های طویل اخذ کد بورسی و روانه نقدینگی به بازار بورس باشیم.

علی القاعده با ورود پول هوشمند و گسیل حجم زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه و به سبب جلب اعتماد عمومی نسبت به سرمایه گذاری در بازار بورس، نمی‌توان میزان شاخص کل را حتی با چند ماه قبل مقایسه کرد؛ در نتیجه شاخص در تراز میلیونی را باید جزیی از بازار سرمایه و تابعی از قدرت نقدینگی حاکم در بازار بورس ایران در نظر گرفت.

با توجه به میزان حجم معاملات روزانه و مشارکت گسترده عمومی، می‌توان در بلند مدت به آینده بازار بورس امیدوار بود و این ظرفیت وجود دارد که شاخص کل پس از تعادل و ثبات، اهداف بلندتری را فتح نماید. در پایان ضمن استمداد از دست اندرکاران و مسئولان بازار سرمایه جهت رفع موانع سخت افزاری و نرم افزاری و فراهم نمودن بستر مناسب جهت گسترش این بازار، به مشترکان جدید عرصه بازار سرمایه توصیه می‌شود با کسب آموزش و آگاهی‌های لازم و به دور از هیجان‌های کاذب در خرید و فروش، مبادرت به فعالیت نمایند.

شاخص میلیونی بازار بورس؛ دلایل و ریسک‌های آتی آن برای سرمایه‌گذاران / آیا می‌توان به آینده بازار بورس ایران امیدوار بود؟

مهدی یوسفی، تحلیل‌گر و فعال بازار سرمایه

نظرات بینندگان