arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۸۱۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

جزئیات تخریب قبر رضاشاه به دست صادق خلخالی با به کار گذاشتن بمب ساعتی و تی‌ان‌تی / خلخالی: به عنوان افتتاح، اولین کلنگ خرابکاری را من زدم؛ به جایش دستشویی می زنیم / عضو دفتر ریاست جمهوری: مخالف تخریب بودیم، می خواستیم موزه شود

خلخالی: مردم خود تصمیم گرفتند که این مقبره را خراب کنند... بنده هم اولین کلنگ خرابکاری را زدم. / قبلا در این‌جا دستشویی و آبریزگاه برای استفاده زوار حضرت عبدالعظیم بوده و حالا هم اگر مقامات مسئول صلاح بدانند این‌جا آبریزگاه دستشویی و رختشویی این‌جور چیز‌ها درست خواهد شد که خیلی هم بجاست...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صادق خلخالی مقبره رضاشاه را تخریب کرد

سرویس تاریخ «انتخاب»: ساعت شانزده و پانزده دقیقه عصر یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹، به دستور صادق خلخالی آرامگاه رضاشاه پهلوی با دینامیت، جرثقیل و بولدوزر تخریب شد.

روزنامه صبح آزادگان فردای آن روز در این باره نوشت: دیروز تخریب آرامگاه سابق رضاخان با حضور و دستور آیت‌الله خلخالی شروع شد. ابتدا آیت‌الله خلخالی طی سخنان کوتاه به مردمی که در صحن حضرت عبدالعظیم تجمع کرده بودند ضمن برشمردن جنایات بی‌شمار رژیم منفور پهلوی علت تخریب آرامگاه را از میان بردن آثار شوم رژیم منفور پهلوی بیان کرد. سپس آیت‌الله خلخالی به اتفاق مردم و افراد کمیته ۱۴ و پاسداران منطقه ۸ به طرف آرامگاه حرکت کردند و اولین کلنگ تخریب را با شکستن سنگ‌های مرمر جلوی آرامگاه شروع کردند و سپس افراد کمیته با وسایل مختلف شروع به شکستن در‌های ورودی و سنگ‌های اطراف کردند.

طبق اظهارات پاسداران مستقر در آرامگاه، قسمت‌های سخت ساختمان با به کار گذاشتن بمب ساعتی خمیری و تی‌ان‌تی انجام خواهد گرفت.

در لحظه مخابره این خبر ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه قسمت‌هایی از آرامگاه تخریب شده بود و این کار ادامه داشت.

اگر مقامات صلاح بدانند این‌جا آبریزگاه درست خواهد شد!

خبرنگار خبرگزاری پارس در همین زمان بر سر مقبره رضاشاه حاضر شد و مصاحبه کوتاهی با صادق خلخالی انجام داد، این مصاحبه که فردای آن روز در روزنامه‌های، چون کیهان و صبح آزادگان منتشر شد به این شرح بود:

علت تخریب آرامگاه چیست؟

مردم خود تصمیم گرفتند که این مقبره را خراب کنند و لذا جمعیت زیادی اجتماعی کردند برای خراب کردن مقبره و جرثقیلی آوردند و وسایل دیگری بیلی، کلنگی، پتکی که البته خوب به عنوان این‌که یک افتتاحی بشود برای تخریب، بنده هم اولین کلنگ خرابکاری را زدم.

به جای این محل چه بنای دیگر خواهید ساخت؟

قبلا در این‌جا دستشویی و آبریزگاه برای استفاده زوار حضرت عبدالعظیم بوده و حالا هم اگر مقامات مسئول صلاح بدانند این‌جا آبریزگاه دستشویی و رختشویی این‌جور چیز‌ها درست خواهد شد که خیلی هم بجاست و اگر یک تصمیم دیگری هم بوده باشد یک موزه‌ای دوباره بسازند و الا این بنا بنای شیطانی که از آثار آن‌هاست باید از بین برود.

آیا شما شخصا تصمیم به تخریب این محل گرفته‌اید؟

دستور من در این باره مهم نیست، زیرا من چنین دستوری ندادم بلکه این خواست عموم ملت ایران است که من نیز یکی از آن‌ها هستم. تخریب این بنا هم اکنون به نیمه رسیده است و من امیدوارم که تا اوایل شب کار تخریب به مرحله پایان برسد.

در هنگام تخریب مقبره رضاشاه یک عضو دفتر ریاست‌جمهوری به خبرنگار صبح آزادگان گفت: «از آقای خلخالی درخواست شد که از تخریب این محل خودداری کند، زیرا قرار است آن را به یک موزه آثار جنایی تبدیل نمایند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۱۹
هسرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
61
7
واقعا قبر یه آدم سنگ دل خاین چپاول گر بیت المال و متجاوز به اموال مردم جنایتکار و ... باید نگه داشت حقیقتا حق عدالت حکم میکنه حتی قبر اینطور افراد رو باید تخریب کرد تا دیگران متوجه باشند که چنین افرادی حتی بعد از مرگ شون هم مورد نفرت و تنفر مردمند . این آقای بگفته منابع اطلاعاتی غرب وقتیکه با اشاره انگلیس همانطورکه شاه شد تبعید شد یکی از ثروتمندترین افراد در خاورمیانه بود و مسائل دیگه روی قاجاریه پهلوی سفید کرد. در نتیجه نبابد از هر کسی که عامل تخریب بوده ایراد گرفت.
نظرات بینندگان