arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

دبیرکل ناتو: کرونا بزرگترین چالش بعد از جنگ جهانی دوم است / در برابر سخت‌ترین شرایط امنیتی دهه‌های اخیر قرار داریم / تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، ناتو یک ائتلاف هسته‌ای می‌ماند

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه کرونا بزرگترین چالش بعد از جنگ جهانی دوم است از تسلیحات هسته‌ای ناتو و مشارکت هسته‌ای در این ائتلاف نظامی در برابر انتقاد‌ها حمایت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"ینز استولنبرگ"، دبیرکل ناتو مشارکت هسته‌ای آلمان و دفاع برلین از حضور تسلیحات اتمی آمریکا در خاک این کشور را تمجید کرده و گفت: بدون توافق چند جانبه درباره مشارکت هسته‌ای در ناتو تعداد بیشتری از کشور‌ها می‌توانند برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش کنند. وی سهم آلمان را در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست.

دبیرکل ناتو در بخشی از این مقاله تاکید کرد که ویروس کرونا بزرگترین چالشی است که دنیا بعد از جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده است. اما این بدین مفهوم نیست که مسائل دیگر ناپدید شده‌اند.

استولنبرگ در بخش دیگری از این مقاله نوشت: ما در برابر سخت‌ترین شرایط امنیتی دهه‌های اخیر قرار داریم. تهدید ترور همچنان وجود دارد، رژیم‌های استبدادی دموکراسی را به چالش می‌کشند، ما شاهد گسترش سلاح‌های هسته‌ای در کشور‌هایی مانند کره شمالی و همچنین اقدامات تهاجمی روسیه هستیم.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از این مقاله اعلام کرد: در حالی که ناتو مسئله بازدارندگی هسته‌ای خود را به عنوان یک ابزار سیاسی می‌بیند، روسیه در سال‌های اخیر شدیدا در زمینه قابلیت‌های نظامی و بخصوص زرادخانه‌های هسته‌ای خود سرمایه گذاری می‌کند.

وی افزود: روسیه در کالینینگراد که تنها ۵۰۰ کیلومتر با برلین فاصله دارد موشک‌های هسته‌ای را مستقر کرده است.

وی همچنین این اقدامات روسیه را تهدیدی برای دانمارک، لهستان و رومانی دانست.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که چندین دهه است که مسئله مشارکت هسته‌ای ناتو حفاظت هسته‌ای موثری را برای متحدین اروپایی فراهم کرده است.

وی تاکید کرد که بازدارندگی هسته‌ای همچنان اظهار همبستگی نهایی بین شرکای این اتحاد است که همچنان به دنبال جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای هستند.

همه متحدین ما در ناتو در این باره با هم اتفاق نظر دارند که این ائتلاف نظامی تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد یک ائتلاف هسته‌ای باقی خواهد ماند.

در روز‌های اخیر سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات آلمان پایان مشارکت هسته‌ای و خروج تسلیحات اتمی آمریکا از خاک آلمان را درخواست کرده بودند.

در واکنش به این درخواست حزب سوسیال دموکرات یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که همچنان به این توافق ائتلاف بزرگ پایبند است که در آن مذاکرات خلع سلاح اتمی موفق پیش شرطی برای خروج تسلیحات اتمی آمریکا از خاک آلمان محسوب می‌شود.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان هم اطمینان داد که سیاست دولت آلمان تحت تاثیر اظهارات رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات قرار ندارد.

در حالی که مقامات حزب سوسیال دموکرات خواستار بازگشت کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا از خاک آلمان هستند، اما حزب دموکرات مسیحی این مسئله را قابل مذاکره نمی‌داند.

رالف موتسنیچ"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات اخیرا مناقشات در این باره را کلید زده است. وی در این باره گفته است که تسلیحات اتمی آمریکا در خاک آلمان نه تنها امنیت ما را افزایش نمی‌دهد بلکه نتیجه عکس دارد. وی گفته است حالا زمان آن رسیده که آلمان استقرار این نوع تسلیحات در خاک خود را رد کند.

وی دلیل این درخواست خود را غیر قابل پیش بینی بودن دونالد ترامپ و ناتوانی آلمان در تاثیرگذاری بر وی برای تغییر تصمیمات نادرست خود دانسته و گفت: دولت ترامپ اعلام کرده است که تسلیحات اتمی دیگر تنها کاربرد بازدارندگی نداشته و می‌تواند در جنگ‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان