arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / خشم روس‌ها از توهین توئیتری کاخ سفید / جزئیات جنگ سرد اردوغان با رهبران عربستان و امارات / آیا سطح قرنطینه‌ها در تهرن شدیدتر خواهد شد؟ / آبادان قرنطینه کامل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / خشم روس‌ها از توهین توئیتری کاخ سفید / جزئیات جنگ سرد اردوغان با رهبران عربستان و امارات / آیا سطح قرنطینه‌ها در تهرن شدیدتر خواهد شد؟ / آبادان قرنطینه کامل شد

زیر پوست اخبار: دیروز -یک‌شنبه- جان‌باختگان کرونا در کشور، در رقم زیر 50 نفر باقی ماند اما مقامات وزارت بهداشت تصمیماتی جدید را پیرامون وضعیت مدارس در وضعیت کرونا اتخاذ کردند. به نظر می‌رسد ستاد مقابله با کرونا، در شهرهای با وضعیت سفید در پی عادی‌سازی وضعیت است. با این وجود، همچنان نگرانی‌ها پیرامون عدم رعایت مراقبت‌های لازم کرونایی توسط شهروندان تهرانی ادامه دارد. علاوه بر تهران، دیروز با دستور فرماندار آبادان این شهر تا پایان هفته به صورت کامل قرنطینه شد، این وضعیت برای مهار شیوع این بیماری است. در سطح بین‌المللی نیز پس از توئیت کاخ سفید مبنی بر پیروزی آمریکا و انگلستان بر آلمان نازی، در روز پایان جنگ جهانی دوم، خشم روس‌ها برانگیخته شد. این توئیت علاوه بر روسیه، فرانسه را نیز مورد اغفال و نادیده گرفتن قرار می‌دهد که این خود می‌تواند عامل تشدید تنش‌ها میان طرفین باشد.  

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اعلام قرنطینه کامل در آبادان: با دستور سید زین‌العابدین موسوی معاون استاندار و فرماندار ویژۀ آبادان و در راستای کمک به قطع زنجیرۀ بیماری کرونا تمام ادارات (به‌غیر از بخش‌های خدماتی و درمانی و عملیاتی) و بانک‌های شهرستان آبادان تا آخر هفتۀ جاری تعطیل اعلام شد. وی با بیان اینکه به‌منظور جلوگیری از ورود شهروندان شهرستان‌های تعطیل‌شده از امروز ورودی آبادان از دو نقطۀ اهواز و ماهشهر تا پایان هفته مسدود خواهد شد، از همه اهالی سایر شهرها خواست که در طول تعطیلات به آبادان سفر نکنند.

جزئیات بازگشایی مدارس در هفته آینده: محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی مدارس از ۲۷اردبیهشت خبر داد. وی افزود: حضور دانش‌آموزان اجبار نیست و تنها برای رفع مشکلات و سئوالات از معلمان می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند.

توهین توئیتری کاخ سفید به روسیه: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیام تبریک توئیتری کاخ سفید به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم را که در آن اشاره‌ای به نقش روسیه نشده، توهین آمیز خواند. روز گذشته و به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم، کاخ سفید در توئیتی بدون اشاره به نقش اتحاد جماهیر شوروی در پایان این جنگ، نوشته بود روز هشتم ماه می سال ۱۹۴۵ آمریکا و انگلیس بر آلمان نازی پیروز شدند.‌

روایت المانیتور از جنگ سرد اردوغان با رهبران امارات و عربستان: المانیتور در گزارشی از اوج‌گیری تنش‌ها میان اردوغان با ربران سیاسی عرب به ویژه رهبران دو کشور امارات و عربستان پرده برداشت. المانیتور با جنگ سرد خوانن اختلافات میان طرفین می‌نویسد: این جنگ از سال 2013 آغاز شده است. تنش‌ها بین آنکارا و ریاض شدید بوده، به خصوص که ریاض تصمیم گرفته تا با اخوان المسلمین ابوظبی همکاری کند. سیاست‌های حمایتی اردوغان از اخوان المسلمین ریشه تنش‌ها است. آنکارا بلوک اماراتی و عربستان سعودی را مقصر اصلی کودتا برای سرنگونی رئیس جمهور منتخب دموکراتیک مصر در سال 2013 می‌داند.

پاسخ تند کدخدایی به نامه علی مطهری به آیت الله جنتی: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گدر پاسخ به نامه اخیر علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، به آیت‌الله جنتی گفت: نظارت استصوابی بر اساس مصوبه مجلس، نظارت قانونی است. اجرای آن حاکمیت قانون است و مخالفت با آن فرار از قانون و آنارشیسم.

احتمال اعمال شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر بر تهران: علی ماهر، معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت هشدار داد و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شد. وی با اعلام اینکه به نظر می رسد که باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رویم، تاکید کرد: وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست. کاهش هزار نفر بستری به کمتر از ۳۰۰ مورد در روز، ناشی از قرنطینه، سخت گیری‌ها و رعایت مردم بود که تا ۲۳ فروردین ادامه داشت. با ابلاغ پروتکل‌ها و باز شدن اصناف، مردم پروتکل‌ها را به دست فراموشی سپردند. شاید هم برای بازگشت مردم به جامعه اندکی زود بود.

افت ۸۷ درصدی معاملات مسکن در تهران: بر اساس آمار ارایه شده توسط دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تعداد معاملات انجام‌گرفته در فروردین امسال ۱۳۰۰ معامله بوده است که این رقم در مقایسه با اسفند ۹۸ که ۱۰ هزار و ۲۴۲ معامله بوده، بیش از ۸۷ درصد کاهش و نسبت به فروردین سال گذشته حدود ۶۳ درصد کاهش معاملات را نشان می‌دهد.

آخرین آمار «کرونا» در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسید.  متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵۸۹ نفر رسید.

روایت نماینده مجلس از پرداخت خسارت 27 میلیارد تومانی ایران به انگلستان: احمد مازنی نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی، در مجلس گفت: در آذرماه سال 90 افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری متعلق به دولت انگلیس تخریب شد؛ گفته می شود پس از ترمیم آثار هنری به سفارت بریتانیا در تهران برگردانده شدند و یک میلیون و 300 هزار پوند معادل 27 میلیارد تومان هزینه خودسری عده ای خودسر از جیب مردم پرداخت شد.

بایدن در جستجوی کمپینی جمهوری‌خواه برای حمایت از خود: جو بایدن طی یک گفتگو گفتگوی زنده در اینستاگرام با مگان راپینو، ستاره فوتبال زن آمریکا، بیان کرد که در حال حاضر بسیاری از جمهوری خواهان اصیل در حال تشکیل گروهی به عنوان جمهوری‌خواهان برای بایدن هستند. این اظهارات در آن مقطع چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما در حقیقت اعلام این نکته بود که برخی از جمهوری خواهان در پشت پرده تلاش برای پیروزی بایدن را شروع کرده‌اند.

خط قرمز دولت در عدم استفاده از منابع بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری گفت: درجلسات سران قوا و ستاد اقتصادی دولت درباره کسری بودجه بحث و بررسی شد و عدم استفاده از منابع بانک مرکزی به عنوان خط قرمز مورد توافق قرار گرفت.

ادعای هماهنگی روسیه با اسرائیل در حمله به مواضع نیروهای نزدیک به ایران در سوریه: عدنان أحمد در العربی الجدید نوشت:  منابع نظامی نزدیک به معارضان سوریه تاکید می کنند حملات اسرائیلی پایگاههای شبه نظامیان ایرانی را از بین برده است، که شامل مراکز پژوهشی در استان حلب و فرودگاه کویرس می شود. این منابع از روند تحرکات اسرائیل و نوع واکنش روسیه معتقدند که میان دو طرف روس و اسرائیلی هماهنگی‌ کامل وجود دارد.

نظرات بینندگان