arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
روزنامه گردی در «انتخاب»:

توضیحات خلخالی درباره دادگاه‌های انقلاب: القانیان در ازای تاخیر در محاکمه، می خواست ۵۰۰ میلیون تومان بدهد / هویدا برای نجات خود مبلغ یک میلیون تومان رشوه پیشنهاد کرده بود / این‌که اعضای دادگاه با ماسک در دادگاه حاضر می‌شوند، دروغ محض است / دستگیری پسران آیت‌الله مشکینی باید سرمشقی برای همه باشد

در میان کسانی که به محض دستگیری اعدام خواهند شد باید از بختیار آخرین نخست‌وزیر شاه، اویسی، پالیزبان، نهاوندی، اردشیر زاهدی و فریده دیبا و شریف‌امام نام برد... در نظر ملت ایران هرکس بخواهد در خارج و یا در هرکجا این‌ها را ترور کند، هیچ دولتی حق ندارد آن‌ها را بازداشت کند به عنوان این‌که او تروریست است؛ زیرا او عامل اجرای حکم دادگاه انقلاب اسلامی است. لذا آن‌ها مهدورالدم هستند... از نظر شرعی هرکس مجرم شناخته شود غذا دادن به او حرام است و به همین جهت به محض صدور حکم این‌ افراد را در برابر جوخه‌های انقلاب قرار می‌دهیم./ در قرآن این مسئله مطرح نیست که حتما وکیلی باید برای متهم در نظر گرفته شود...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این‌که اعضای دادگاه با ماسک در دادگاه حاضر می‌شوند، دروغ محض است

سرویس تاریخ «انتخاب»: روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، کیهان به نقل از صادق خلخالی، حاکم شرع و رئیس کل دادگاه‌های انقلاب تهران، اعلام کرد که کار دادگاه‌های انقلاب همچنان ادامه خواهد یافت و «سرسپردگان رژیم فاسد پهلوی به تدریج محاکمه و چنان‌ که مفسد فی‌الارض شناخته شدند در برابر جوخه‌های اعدام قرار خواهند گرفت.» شرح سخنان خلخالی درباره نحوه کار دادگاه‌های انقلاب، احکام اعدام و... به این شرح بود:

دادگاه‌های انقلاب از الگو‌های اسلامی و ایرانی استفاده می‌کند و الگوهای دادگاه‌های غربی مورد نظر قرار نخواهد گرفت.

اعضای خانواده سلطنتی هنوز به طور غیابی محاکمه نشده‌اند ولی از نظر ما و مردم بسیاری از آن‌ها از جمله محمدرضا پهلوی، فرح پهلوی، اشرف پهلوی و ارتشبد اویسی و پالیزبان و... محکوم به اعدام می‌باشند.

دادگاه‌های انقلاب تبلور خشم انقلابی توده‌های مسلمان است و در این زمینه از هیچ‌گونه الگوی غیراسلامی استفاده نمی‌کند.

این شایعه که اعضای دادگاه با ماسک در دادگاه حاضر می‌شوند دروغ محض است و ما همان‌طور که خبرنگاران دیده‌اند بدون ماسک در دادگاه حاضر می‌شویم.

[در مورد شایعه شرکت قره‌باغی در دادگاه‌ها و عضویت او در هیات قضات] قره‌باغی هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

محکومان دادگاه‌های انقلاب کسانی هستند که در کشتار، شکنجه، سلب آزادی، اختناق، خفقان، سانسور و ترویج فساد در زمین شرکت داشته‌اند و با به راه انداختن برنامه‌هایی از قبیل جشن دو هزار و پانصد ساله، جشن هنر و غیره نه تنها ثروت مملکت را بر باد می‌دادند بلکه موجب فساد در زمین می‌شدند. گرچه ممکن است بعضی از این‌ها مستقیما در شکنجه کردن مردم شرکت نکرده باشند ولی جنایات افرادی نظیر هویداها، نصیری‌ها و یا جهانبانی‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

هویدا برای نجات خود مبلغ یک میلیون تومان رشوه پیشنهاد کرده بود اما دادگاه‌های انقلاب همچنان که به باندهای «عقرب» و اکیپ خرابکاری ساواک رحم نکرد، به هویدا نیز رحم نکرد.

[در توضیح حضور نداشتن وکلای مدافع در دادگاه‌های انقلاب] این‌ها می‌خواهند با گشتن دنبال ماده قانون وقت دادگاه‌ها را بگیرند و مردم را معطل کنند.

در میان کسانی که به محض دستگیری اعدام خواهند شد باید از بختیار آخرین نخست‌وزیر شاه، اویسی، پالیزبان، نهاوندی، اردشیر زاهدی و فریده دیبا و شریف‌امام نام برد. محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، غلامرضا پهلوی، فرح پهلوی، اشرف پهلوی، فریده دیبا (مادر فرح)، جعفر شریف‌امامی، غلامعلی اویسی، شاپور بختیار، غلامعلی اویسی، عزیزالله پالیزبان، شعبان جعفری (شعبان بی‌مخ). هوشنگ نهاوندی، اردشیر زاهدی و تعداد دیگری از طرفداران محکوم به اعدام شده‌اند.

در نظر ملت ایران هرکس بخواهد در خارج و یا در هرکجا این‌ها را ترور کند، هیچ دولتی حق ندارد آن‌ها را بازداشت کند به عنوان این‌که او تروریست است؛ زیرا او عامل اجرای حکم دادگاه انقلاب اسلامی است. لذا آن‌ها مهدورالدم هستند، در هر کجا باشند حکم‌شان همین است...

[جراید خارجی] با انقلاب سر عناد دارند. ما نقشه تمام امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها را نقش بر آب می‌کنیم. دست‌های آن‌ها را قطع کرده‌ایم.

دادگاه نورنبرگ کسانی را محاکمه می‌کرد که هیچ‌وقت تیر و تفنگ به دست نگرفته بودند اما همه آن‌ها در ردیف هیتلر بودند. هیتلرِ ایران یعنی شاه نیز عوامل و ایادی داشت که سیاست‌های جنایتکارانه خود را از طریق آن‌ها اعمال می‌کرد.

دستگیری پسران آیت‌الله مشکینی باید سرمشقی باشد برای همه مردم ایران، من دیشب به او تلفن کردم. او کاملا ناراحت بود می‌گفت: «پسر من اگر مقصر است باید مجازات شود.» تا زمانی که دست‌های اف. بی. آی، ساواک و سیا و امپریالیست‌های مختلف از ایران قطع نشده ما خون می‌دهیم و تسلیم نمی‌شویم.

از نظر شرعی هرکس مجرم شناخته شود غذا دادن به او حرام است و به همین جهت به محض صدور حکم این‌ افراد را در برابر جوخه‌های انقلاب قرار می‌دهیم.

در قرآن این مسئله مطرح نیست که حتما وکیلی باید برای متهم در نظر گرفته شود، دست‌های زیادی بودند که می‌خواستند مثل دادگاه‌های غربی هویدا و نصیری و مقدم محاکمه شوند ولی ما این دست‌ها را قطع کردیم. مثلا القانیان به دادگاه پیشنهاد کرده بود که محاکمه‌اش به تاخیر بیفتد و در عوض ۵۰۰ میلیون تومان بدهد، ولی دادگاه قبول نکرد.

در هنگام محاکمه سردمداران بزرگ رژیم طاغوتی ما احساس می‌کردیم فشارهایی بر دادگاه‌ها هست ولی دادگاه‌ها با کمال رشادت به کار خود ادامه داد.

نظرات بینندگان