arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

ربیعی: مناطق سفید کشور به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرد

سخنگوی دولت گفت: مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در زمینه روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت گفت: مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در زمینه روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم.

«علی ربیعی» روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در جلسات گذشته ستاد ملی کرونا به ایجاد شرایط مناسب برگزاری مراسم احیا به طور جمعی و با رعایت پروتکل‌ها اصرار کردند و این موضوع یکی از دغدغه های جدی رییس جمهور و همه اعضای ستاد کرونا بود.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل‌ها و رعایت نکردن برخی از متولیان یا برخی از گزارشات بود که اقداماتی با تجمع‌های زیاد بدون هماهنگی صورت گرفته است که با ورود رهبر معظم انقلاب و رهنمود ایشان با صراحتی که فرمودند من تابع نظرات کارشناسی ستاد ملی هستم این اطمینان خاطر ایجاد شد و مردم مومن بیش از سایرین مسایل بهداشتی را مراعات کردند. نگرانی‌های کم هم برطرف شد.

سخنگوی دولت افزود: گزارشاتی که داشتیم مراسم به خوبی برگزار شد که زمینه را برای مراسم های مذهبی دیگر و برای زیارتگاه‌ها و امکان مذهبی آماده کرد تا بتوانیم تصمیات جدیدتری را اتخاذ کنیم.

ربیعی گفت: مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و روند بهبودی و در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم. میانگین بهبودی ما بسیار خوب است به طوری که تقریبا ۹۴ درصد افرادی که مراجعه کردند، بهبود یافته اند در حالی که میانگین جهانی آن ۸۴ درصد است.

وی به آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: این گزارش نشان می دهد که عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE در کمتر از ۴ هفته به زیر عدد یک رسیده است یعنی میزان انتقال از یک نفر به ۳ نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است که این شاخص بسیار خوبی است که یک نفر حتی یک نفر را مبتلا نمی‌کند و عدد کمتری از یک نفر انتقال پیدا می‌کند.

از مرحله کنترل عبورکرده و وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم

ربیعی افزود: گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می داد که از مرحله مدیریت و از مرحله کنترل بیماری عبور کردیم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه های همراه وارد فاز مهار بیماری شده اند. فاز مهار بیماری به طور قطع نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصدی که تا امروز داشتیم، با پروتکل‌های بهداشتی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه ناچار هستیم اقتصاد خود را سرپا نگه داریم، گفت: تجارب کشورهای دیگر که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند یک استراتژی صحیح بوده و این استراتژی صحیح قطعاً با همکاری صاحبان صنایع کارگران در محیط های تولیدی افرادی که در بخش‌های خدماتی هستند و همچنین کارمندان دولت در همه مجموعه ها و همه شهروندان امکان پذیر است.

وی افزود: تجربه نشان داد ما می‌توانیم با بودن کرونا مرگ‌ها و جان باختن کمتر را داشته باشیم و همینطور زندگی روزمره مردم در جریان باشد و اقتصاد کشور هم از کار نیافتد.

ربیعی در ادامه روز جهانی ارتباطات را به جامعه ارتباطی و اطلاع رسانی کشور تبریک گفت و اظهارداشت: به نمایندگی از دولت و همچنین به سهم خود از تلاش‌های موثر جامعه ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی کشور سپاسگزاری می کنم دولت از همه دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی و آنها که کنش های ارتباطی مورد نیاز در جامعه کرونا زده ایران را فراهم کردند سپاسگزاری می‌کند و برای همه فعالان این بخش آرزوی توفیق می‌کند.

سخنگوی دولت یادآورشد: دولت در بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی اقدامات بنیادی داشته که مهمترین آنها حول شفافیت عامل و پاسخگویی بوده است. حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بدون تردید بی‌نظیر بوده و به نظر من در هیچ دوره‌ای این چنین شفافیتی در معرض همگان قرار نداشته و این هم از سنت‌های حسنه ای است که باید در کشور نهادینه شود و باقی بماند.

وی تاکید کرد: دولتی مثل این دولت در معرض نقد رسانه‌ها و فضای مجازی و زیر ذره‌بین و نظارت قضا همگانی قرار نداشته است و خوشحالیم که پاسخگویی و شفافیت توامان ایجاد شده است که بر این امر اصرار داریم و بنای دولت بر این است که تا پایان روز به روز بر شفافیت و اطلاع رسانی که مردم در جریان امور قرار بگیرند بیفزاید و شرایط را برای نظارت پذیری و شفافیت بر تصمیمات را دولت را روز افزون خواهیم کرد.

ربیعی یادآور شد: امسال بیماری کرونا علاوه بر زندگی اجتماعی و روزمره جهان ارتباطات انسانی و رسانه ای ما را با شوک جدیدی مواجهه کرده است به نظر می‌رسد نقش ارتباطات و رسانه‌ها در ایجاد حمایت اجتماعی و معنابخشی به زندگی و کمک به گذر زندگی سالم از این شرایط بحرانی امروز بی بدیل است.

وی با بیان اینکه نقش جامعه اطلاعاتی در گذار جامعه به طور قطع نقشی موثر بوده و خواهد بود، گفت: از ابتدای کرونا این جامعه همپای جامعه درمان کشور بخشی از مدیریت مقابله و مبارزه با کرونا را به سرانجام رسانده است و نقش مهمتر این جامعه در فردای پس از کرونا است که بتواند لطمات آن را بر روح جامعه التیام بخشد و به بازگشت جامعه به سمت کار و زندگی با نشاط و موثر کمک کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور نمایندگان مجلس دهم در وزارت نفت و نظر دولت در این زمینه اظهار داشت: آنچه در فضای مجازی مطرح شد و برخی اظهارات را در این زمینه دیدم، متاسفانه دقیقاً قلب واقعیت صورت گرفته و هدف چیز دیگری بوده و آنچه که بیان شده قلب واقعیت است.

وی افزود: در بحث تفکیک تفکیک وزارت بازرگانی قلب واقعیت صورت گرفته ما دقیقاً به خاطر اینکه در دوران تحریم که زندگی روزانه و معیشت مردم نیاز به تمرکز در حوزه بازرگانی دارد و باید کالا به موقع خریداری شود، به موقع سفارش داده شود و بازار کنترل شود این طرح را داشتیم در حالی که بیان شد این‌ها می‌خواهند وزارتخانه جدید درست کنند که وزارت رانت ایجاد شود. هر تصمیمی می گیرید در نقطه مقابل این اظهار نظر صورت می‌گیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: با بیان اینکه وزارتخانه بزرگی که در دوران تحریم تلاش کرد فساد و شفافیت کمتر دارد. اتفاقاً ما با این بحث به شفافیت کمک می‌کردیم.

ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:معمولاً بعد از هر دوره مجلس فشارها برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود من به نوبه خودم چه در دوره‌ای که وزارت بودم و چه در دوران قبل شاهد این ماجرا بودم که افرادی بودند که به دستگاه ها و جاهای مختلف زنگ می‌زدند و آدم معرفی می‌کردند.شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه‌های اجرایی و به بنگاه‌هایی که در بخش‌های غیر مستقیم وزارتخانه‌هاست نگاه کنید و ببینید چقدر هر دوره مجلس از این افراد پیدا می کنید.

سخنگوی دولت گفت: این رویه مذمومی و سنتی غلطی بوده که ما تجربه هم داشتیم و با آن مواجه بودیم. چند روز پیش در یکی از جلسات دولت گزارشاتی رسیده و مسائلی مطرح شده درباره یک وزارتخانه صنعتی گزارشاتی بود که می‌خواهند فشار بیاورند و جذب شوند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: به منظور جلوگیری از فشار بر وزارتخانه ها این موضوع در دولت بحث شد و مذاکره هر وزارتخانه برای جذب افراد ممنوع شد. به توجه به اینکه فشار به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با راحتی بیشتری صورت می گرفت، برای همین و برای که دست و بال دستگاه‌های اجرایی را باز بگذارند برای "نه گفتن" دولت تصمیم گرفت این موارد را به بررسی در کار گروهی که در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود منوط کند.

ربیعی با بیان اینکه نمی‌دانم مصوبه خیلی محرمانه چگونه بیرون می‌رود و اعلام می‌شود، گفت: مصوبه دقیقاً همین بوده که این کار ممنوع است و اگر هم افرادی قرار است بیایند کمیته ای در این خصوص تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها حق به‌کارگیری نمایندگان دور قبل را ندارند، اضافه کرد: اما تعدادی از نمایندگان که در مجلس یازدهم حضور ندارند، اینها کارمند دولت هستند طبیعتا بعد از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی کنند. تعدادی هم کارمند دولت نیستند اما دارای تحصیلات علمی، مدیریتی هستند و اجرایی بودند و سرمایه انسانی هستند. اینها ممکن است علاقه مند باشند که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در بخش هایی از دولت قرار بگیرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به کارگیری نیرو در سیستم دولتی و پست‌های مدیریتی فرآیند خاص خود را دارد،گفت: در این زمینه از دستگاه‌های امنیتی استعلام می‌شود منع قانونی نداشته باشد بر این اساس ما این کمیته را گذاشتیم تا علاوه بر کارمندانی که می خواهند برگردند، افرادی که می‌خواهند بیایند فشار از دستگاه ها برداشته شود.

ربیعی با اشاره به اینکه خواهیم دید که در این دوره بسیار کمتر از دوره‌های قبل این اتفاق صورت خواهد گرفت،اظهارداشت: می توانم تعداد بیشماری را به شما نشان دهم که در دوره‌های پیشین بدون شایستگی‌ها در جاهای مختلف این افراد بکارگیری شدند تا برای یک دوره بعد آب نمک بخورند. این کارهای مذموم را ما حتماً دنبال نخواهیم کرد و بنا هم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته هم که در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد برای غربالگری بود که چنین افرادی وارد نشوند.

 

نظرات بینندگان