arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

هایکو ماس: با خروج آلمان از مشارکت هسته‌ای ناتو، بمبی کم نمی‌شود

وزیر خارجه آلمان پیشنهاد رییس فراکسیون پارلمانی سوسیال دموکرات‌ها برای خروج این کشور از مشارکت هسته‌ای با ناتو را رد کرد. وی با ابراز تردید در این مورد که خروج آلمان از مشارکت هسته‌ای باعث ابتکارات جهانی خلع سلاح خواهد شد، افزود: اگر فقط از این مشارکت خارج شده و بگویید که من هیچ کاری با آن ندارم، یک بمب اتمی کمتر در جهان وجود نخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روز دوشنبه شبکه یک تلویزیون آلمان، «هایکو ماس» ضمن مخالفت با طرح «رولف موتزنیخ» رهبر فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها (SPD) در پارلمان این کشور (بوندستاگ) مبنی بر خروج از مشارکت هسته‌ای با ناتو، تأکید کرد که خروج کامل از این مشارکت، نمی‌تواند راه حل باشد.

به گزارش ایرنا، وی با ابراز تردید در این مورد که خروج آلمان از مشارکت هسته‌ای باعث ابتکارات جهانی خلع سلاح خواهد شد، افزود: اگر فقط از این مشارکت خارج شده و بگویید که من هیچ کاری با آن ندارم، یک بمب اتمی کمتر در جهان وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که درخواست موتزنیخ برای مخالفت با استقرار بمب‌های اتمی ایالات متحده در آلمان در آینده، انتقاداتی را از اتحادیه اروپا متوجه برلین کرده است. طبق برآوردها، حدود ۲۰ بمب اتمی ایالات متحده هنوز در پایگاه نیروی هوایی بوشل واقع در راینلاند-پفالتس نگهداری می‌شود و چندین هواپیمای تورنادو ارتش آلمان برای نقل و انتقال این بمب‌ها در این پایگاه حضور دارند.

این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که «آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان از حزب دموکرات مسیحی (CDU) پیشنهاد کرد؛ ناوگان نیروی هوایی این کشور با جنگنده‌های یورو فایتر و F-۱۸ آمریکایی جایگزین شود.

رهبر فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در بوندستاگ این بحث را پیش کشیده است مبنی بر این که وجود بمب هسته‌ای در قلمرو آلمان تضمین کننده امنیت این کشور نیست و مخالفت برلین با استقرار این بمب‌ها در خاک خود، مغایرتی با تعهداتش نسبت به پیمان ناتو ندارد.

پیش‌تر دبیرکل ناتو ضمن ابراز خرسندی از تعهد آلمان نسبت به مسأله مشارکت هسته‌ای با این پیمان، گفته بود: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند ناتو همچنان یک ائتلاف هسته‌ای باقی خواهد ماند.

«ینس استولتنبرگ» روز هجدهم اردیبهشت در گفت: وگو با روزنامه «دی ولت» آلمان اظهار کرد: من تعهد آشکار دولت آلمان به مسأله بازدارندگی هسته‌ای ناتو را تمجید می‌کنم.

وی، توافق‌های هسته‌ای ناتو را دارای اهمیت روز دانست و افزود: این به متحدان اروپایی ما یک چتر حمایتی هسته‌ای را ارائه می‌دهد.

دبیرکل ناتو با بیان این که تمرین‌ها، رویکرد‌ها و دکترین هسته‌ای مشترک به متحدان امکان نفوذ روی مسائل هسته‌ای را می‌دهد، تأکید کرد؛ مشارکت هسته‌ای که ۲۹ کشور عضو این ائتلاف نظامی در آن حضور دارند یک توافق چند جانبه است و مزایا، مسؤولیت‌ها و خطرات بازدارندگی را در میان متحدان به اشتراک می‌گذارد.

نظرات بینندگان