arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

اقتصاد دنیا در دوران پساکرونا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اقتصاد دنیا در دوران پساکرونا، مهدی ورقایی؛ بنیان گذار الست گروپ

به گفته مهندس مهدی ورقایی، بنیان گذار الست گروپ، دنیای پساکرونا دنیای جدیدی خواهد بود و این موضوع بر روی همه ابعاد جامعه تاثیر خواهد گذاشت. برای مقابله با این موضوع فرا ملیتی چه باید کرد؟ آیا می توان راهکارهایی را در کشور به کار برد که بتوان از تاثیرات دوران پسا کرونا به نحو احسن استفاده کرد؟ برای پاسخ این سوالات به تحلیل های مهندس مهدی ورقایی در رابطه با دوران پسا کرونا توجه کنید.

برای پاسخ به این سوال سخت و مبهم ، نیاز است تا ابتدا ، شرایط اقتصادی دنیا در دوران شیوع و گسترش و حضور کرونا در اکثر کشورهای دنیا را بررسی کنیم. در این مقاله همراه مهندس مهدی ورقایی، بنیان گذار شرکت افق بین الملل یاسمین (الست گروپ) باشید تا تحلیل های موشکافانه این مشکل فرا ملیتی را بخوانید.

«کرونا روزی تمام خواهد شد.» این گزاره‌ای‌ است که هیچکس در دنیا از صحت وقوع یا عدم‌وقوع آن اطلاع دقیق و متقنی ندارد. نه سیاست‌مردان ، نه پزشکان خبره و صاحبان کسب‌وکار و اقتصاددانان. اما در این میان ، اقتصاددانان در تلاشند تا به این سوال پاسخ دهند که چه اتفاقی در دنیای پس از کرونا به لحاظ اقتصادی خواهد افتاد و وضع به چه شکل خواهد بود؟

کرونا چه اثری روی اقتصاد دنیا گذاشته است؟ این اثر ، بیش از هرچیز ، در قیمت آتی (فیوچرز) ۱دلاری نفت امریکا (WTI) خود را نشان داد. نرخ رو به افزایش تعداد بیکاران در ایالات متحده (بر اساس تعداد کسانی که درخواست بیمه بیکاری در این کشور کرده‌اند) از زیر ۱٪ در شرایط قبل از کرونا به بیش از ۱۴٪ در دوران کرونایی ، و یا نرخ فزاینده بیکاری در کشورهای برتر صنعتی و اقتصادی دنیا نظیر آلمان و کانادا ، تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید بسیاری از کارخانه‌های دنیا ، و حرکت رو به نابودی صنعت کشورهای در حال توسعه ، بیش از هرچیز نشان از آن دارد که کرونا نه تنها یک بحران پزشکی و سلامتی جدی برای انسان است ، بلکه یک بحران جدی اقتصادی و معیشتی برای دنیا ‌ مردم کشورهای مختلف ، چه کشورهای توسعه یافته و چه کشورهای در حال توسعه ، نیز هست.

در نتیجه ، ضربه‌ی سخت به تولید و صنعت در جای‌جای دنیا ، میراث این ویروس پر حرف و حدیث برای اقتصاد در دوران کرونا و دوران پس از کرونا در جهان خواهد بود. اما ، همانطور که پزشکان و پرستاران ، با جانفشانی و ایثار ، در خط مقدم مبارزه با کرونا در حوزه سلامت و پزشکی هستند ، در این دوران ، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نیز با تاب‌آوری و البته خلاقیت و تبدیل تهدید به فرصت ، در خط مقدم مبارزه با کرونا در حوزه معیشت و اقتصادی خواهند بود.

حفظ سطح تولید با استفاده از ذهنیت خلاقانه و تاب‌آورانه ، باعث افزایش درآمد ملی و همچنین کاهش نرخ بیکاری در دنیا خواهد شد. اما چه کسانی این موهبت بزرگ برای اقتصادهای کشورهای مختلف دنیا را به ارمغان می‌آورند؟

مشخصاً ، کارآفرینان و افراد خلاق ، کلید حل مشکلات اقتصادی در دوران پساکرونا خواهند بود و اقتصادهای پویا در دنیا ، در حال حاضر ضمن تلاش برای رفع مشکلات کنونی و آنی ایجاد شده برای اقتصادشان ، در حال آموزش ، سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای شکوفایی هرچه بیشتر کارآفرینان تازه‌نفس و خلاق در دوران پساکرونا هستند. چیزی که شاید در حال حاضر در کشور ما کمتر به چشم می‌آید. در این میان می توان گفت فرصت های مهاجرتی به ویژه مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا، آلمان و سایر کشورهایی اروپایی پر رنگ تر شده است. برای مثال آلمان پیشنهادات جذابی برای مهاجرت به این کشور را وضع کرده است که برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مهاجرت به آلمان الست گروپ مراجعه کنید.

کشورهای توسعه یافته اروپایی و علی‌الخصوص شرکت‌های پیش‌رو در دنیا نظیر گوگل ، اپل و فیسبوک ، در حال حاضر و در دوران ظهور و گسترش کرونا ، در تلاشند تا ضمن حفظ موقعیت و سهم بازار خود و همچنین مقابله و مبارزه با اثرات رکودی کرونا بر کسب‌وکارشان، با نگاهی بلندمدت‌تر به توسعه‌ی مهارت‌ها و توانایی‌های نیروی انسانی خود بپردازند ، زیرا به خوبی میدانند در دوران پسا کرونا ، نیروی انسانی خلاق و هوشمند ، مهمترین برگ برنده شرکت‌ها و اقتصادها خواهد بود که باعث خواهد شد تا آن‌ها دچار رکود شدیدی که در دوران پساکرونا (یا حداقل در دوران فروکش کردن و کمتر شدن کرونا) قابل انتظار است ، نشوند و به نظر می آید در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری ممکن، همین گزینه است.

آنچه مشخص است ، در حال حاضر و در دوران پساکرونا ، تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ ، نقش مهمی در پیشرفت‌ کسب‌وکارها خواهد داشت و توصیه میشود کسب‌وکارهای سنتی برای افزایش صادرات و توسعه کسب‌وکار خود و استفاده از فرصت‌های ایجاد شده بر اثر کرونا ، از فضای سنتی به فضای نوین و دیجیتال، تغییر زیرساخت داده و از این طریق به اقتصاد کشور کمک کنند.

همچنین ، به شرکت‌های بزرگ توصیه میشود بخشی از کارکناشان را در این دوران (که آموزش بیشتر به صورت الکترونیکی در دنیا گسترش یافته) به دوره‌های آموزشی بیزینس در کشورهای توسعه یافته متصل کنند تا علاوه بر اینکه بتوانند انتقال دانش و تجربه را در این بستر به نحو احسن انجام دهند ، کمک شایانی نیز به آینده اقتصاد کشور در دوران پسا کرونا انجام دهند که شخصا توانسته ام تا حدودی این موضوعات را در الست گروپ پیاده کنم.

میتوان گفت ، کرونا برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه همچون کشورِ ما ، از جهتی فرصت خوبی برای کم کردن فاصله با اقتصاد کشورهای توسعه یافته است. فرصتی که ، گرچه تبعات منفی و فشار سنگین حاصل از رکورد اقتصادی کرونایی نیز در آن نهفته است ، اما اگر از آن بهره‌برداری در جهت رشد نیروی انسانی و تقویت سطح خلاقیت کارکنان و کارآفرینان نشود ، باعث خواهد شد تا در دوران پساکرونا ، فاصله اقتصاد ما با اقتصاد کشورهای توسعه یافته ، بیش از پیش شود.

مهدی ورقایی    1399/2/22

منبع:/https://alast.group

نظرات بینندگان