arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

گزارشی از قیمت مایحتاج روزانه / یک خرید ساده سوپرمارکتی چقدر آب می‌خورد؟

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد یک خرید ساده سوپرمارکتی بیش از ۱۰۰ هزارتومان آب می‌خورد. تورم مواد غذایی بخصوص در کلانشهر‌ها به مرز انفجار رسیده است. آمار‌های رسمی هم این گفته را تصدیق می‌کند. دی ماه سال گذشته بود که مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد تورم برخی اقلام خوراکی مانند گوشت و سبریجات به ۷۰ درصد رسیده است. اما این در حالیست که حالا نگاهی گذرا به قیمت مواد غذایی در مغازه‌ها حاکی از رسیدن تورم مواد خوراکی به بیش از ۱۰۰ درصد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: گزارش میدانی «فراز» از بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد یک خرید ساده سوپرمارکتی بیش از ۱۰۰ هزارتومان آب می‌خورد.

«برای یک خرید ساده مواد غذایی و خوراکی زیر ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توانم خرج کنم، در آمد من ماهیانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است و ۲ فرزند مدرسه‌ای دارم.» این واکنش یک آقای حدودا ۴۰ ساله به افزایش قیمت کالا‌های خوراکی است که از سوپر مارکتی در محله سهروردی در حال خرید بود. در سبد خریدش، ۲ بسته ماکارونی، یک سطل ماست کم‌چرب، یک بسته تخم مرغ ۶ تایی، دو بسته قارچ ورقه‌ای، ۲ قوطی رب گوجه فرنگی و یک بسته ۲۰ تایی چای کیسه‌ای بود؛ مغازه‌دار از او خواست ۱۰۳ هزار تومان کارت بکشد.

تورم مواد غذایی بخصوص در کلانشهر‌ها به مرز انفجار رسیده است. آمار‌های رسمی هم این گفته را تصدیق می‌کند. دی ماه سال گذشته بود که مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد تورم برخی اقلام خوراکی مانند گوشت و سبریجات به ۷۰ درصد رسیده است. اما این در حالیست که حالا نگاهی گذرا به قیمت مواد غذایی در مغازه‌ها حاکی از رسیدن تورم مواد خوراکی به بیش از ۱۰۰ درصد است.

دبیر ستاد تنظیم بازار: فعلا چاره‌ای نیست!

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار که دوم اردیبهت جاری گفته بود: «گرانی درخصوص کالا‌های اساسی و اقلام خوراکی نخواهیم داشت»، در پاسخ به پرسش «فراز» مبنی بر اینکه «چرا قیمت بسیاری از مواد خوراکی بخصوص مواد لبنی، به ضورت نجومی در حال افزایش است، گفت: «این اتفاق به دلیل افزایش هزینه‌های تولید کنندگان مواد غذایی رخ داده است، البته تدابیری اندیشیده‌ایم که این وضعیت سامان پیدا کند.» قبادی در واکنش به این سوال که تدابیری که اندیشیده‌اید آیا در کوتاه مدت آرام شدن قیمت‌ها در بازار اثر می‌گذارد یا خیر، اینطور بیان داشت: «فعلا چاره‌ای نیست. اقتصاد در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته و باید کمی صبور بود.»

لیمو ترش کیلویی ۹۵ هزار تومان!

این روز‌ها گرانی بیشتر از هر زمان دیگری به میوه و سبزیجات رسیده است. بررسی آمار و ارقام مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که فقط طی یک ماه، گوجه فرنگی ۳۵ درصد گران شده است. لیمو ترش کیلویی ۹۵ هزار تومان است. در این روز‌ها تنها ارزانی مربوط به قیمت زنجبیل است که از ۱۱۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. در این روز‌ها همچنان میوه‌های نوبرانه از جمله زردآلو و گوجه سبز قیمت‌های نجومی دارند. زردآلو در مغازه‌ها کیلویی ۴۷ هزار تومان و گوجه سبز هم کیلویی ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این باره به «فراز» گفت: «از زمانی که قیمت بنزین به ۳ هزارتومان رسید، کرایه حمل بار ۴ برابر شد این اتفاق یکی از دلایل افزایش هزینه‌های میوه و سبزیجات در بازار است.» او در عین حال بر این باور است که برخی از افزایش قیمت‌ها در بازار میوه در نبود نظارت بر شبکه توزیع به وجود آمده است که اتحادیه‌ها باید این مشکل را حل کنند.

برآوردکلی از وضعیت تورم افسارگسیخته در بازار اقلام خوراکی نشان می‌دهد که همه چیز در نبود نظارت و زیر سایه هرج و مرجی که در اقتصاد به وجود آمده است، رخ داده است. نکته قابل تامل آن است بسیاری از کالا‌هایی که به دلیل گرانی از سفره گروه‌های آسیب پذیر جامعه، بخصوص خانوار‌های کارگری حذف شده‌اند، وارداتی نبوده و ربطی هم به قیمت دلار ندارد.

این نکته‌ای است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز آن را تایید می‌کنند. آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این باره به فراز گفت: «مشکل از نبود نظارت است و این اتفاق فقط مربوط به امسال و تاثیر کرونا بر اقتصاد نیست. در واقع ویروس کرونا مشکلات ساختاری اقتصادی ایران را بیش از گذشته عیان کرد.»

این آگاه اقتصادی بر این باور است: دولت به جای پرداختن به مشکلات تولید و اصلاح نظام قیمت‌گذاری که سال‌ها اقتصاد ایران را در دور باطل انداخته، همچنان قصد دارد اقتصاد را با دستور اداره کند.»

حال این پرسش اساسی قابل طرح است که مردم تا کجا باید فشار ساختار‌های معیوب اقتصادی را بر معیشت خود تحمل کنند؟

نظرات بینندگان