arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ۷ سال حبس برای مدیرعامل سابق سایپا و  محکومیت دو نماینده مجلس به 61 ماه حبس /  سهامداران عدالت مجاز به فروش چند درصد سهام خود هستند؟ / دانشمندان چینی مدعی ساخت داروی کرونا شدند / اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ۷ سال حبس برای مدیرعامل سابق سایپا و  محکومیت دو نماینده مجلس به 61 ماه حبس /  سهامداران عدالت مجاز به فروش چند درصد سهام خود هستند؟ / دانشمندان چینی مدعی ساخت داروی کرونا شدند / اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی

زیر پوست اخبار: دیروز -سه‌شنبه- به روال روزهای گذشته کانون اصلی توجه مردمی به تحولات مربوط به بازار خودرو و مسکوکات معطوف شده بود. همانند چند روز گذشته شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نرخ محصولات خود را اعلام کردند و در بازار سکه و طلا نیز به شکل نسبی با کاهش قیمت اتفاق افتاد. در کنار این موضوع اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اعدام سلطان خودرو و همسراش، به علاوه قطعی شدن حبس برای دو نماینده مجلس و مدیر عامل سابق سایپا را می‌توان کنشی مثبت در جهت اجرای قانون و ممانعت از اختلال بیشتر دست‌های پنهان و دلالان در بازار مورد ارزیابی قرار داد. در کنار این موضوعات به نظر می‌رسد دانشمندان چینی موفق شدند در ماراتن ساخت داروی کرونا از آمریکایی‌های پیشی بگیرند که این خبر البته تا کنون مورد تایید نهایی قرار نگرفته است.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۷ سال حبس برای مدیرعامل سابق سایپا و  محکومیت دو نماینده مجلس به 61 ماه حبس: غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، از صدور حکم اعدام برای دو نفر از متهمان پرونده شرکت سایپا خبر داد و گفت: در همین زمینه مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا به ۷ سال حبس محکوم شده است. اسماعیلی اضافه کرد: محمد عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو به ۶۱ ماه حبس تعزیری، فریدون احمدی نماینده مجلس شورای اسلامی به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیعی به ۶۱ ماه حبس تعزیری و حسی هشترودی رئیس سابق حراست کل سایپا به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیعی به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

دانشمندان چینی مدعی ساخت داروی کرونا شدند: دانشمندان دانشگاه پکن در تازه‌ترین کشف خود مدعی ساخت دارویی شده اند که از طریق کوتاه کردن دوره درمان و افزایش ایمنی کوتاه مدت بدن در برابر ویروس، کرونا را درمان می‌کند. «سونی شی» رییس مرکز ژنتیکی دانشگاه پکن در این ارتباط گفت: با توجه به اینکه نتایج آزمایش این دارو بر روی موش‌های آلوده به کرونا مثبت بوده در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش بالینی دارو روی انسان هستیم. او اظهار کرد این دارو بر پایه پادتن بیماران بهبود یافته از کرونا تهیه شده است.

اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی: طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا​ مشخص و جهت اجرا به این بنگاه‌های تولیدی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت‌ محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن 97 قیمت محصولات خود را افزایش داده بود. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است.

چرا کرونا در دمای ۴۵ درجه‌ای خوزستان طغیان کرد؟: علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز: در اپیدمی‌ها شاخصی به نام R۰ وجود دارد که هرچه به عدد ۱ نزدیک باشد، یعنی اوضاع بهتر است. در استان خوزستان قبل از لغو پله‌پله محدودیت‌ها این عدد حدود ۱.۱۲ بود، اما حالا به ۱.۴۵ رسیده است و براساس پیشبینی‌ها به ۱.۵۴ هم می‌رسد.

سهامداران عدالت مجاز به فروش چند درصد سهام خود هستند؟: علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: آزادسازی سهام عدالت به گونه‌ای خواهد بود که سهامداران ظرف ۶ ماه آینده بتوانند تا ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند.

بازگشت سقف تراکنش ها به حالت عادی: بانک مرکزی در بخشنامه ای شرایط سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت، تمدید کارت‌های بانکی و سقف برداشت نقدی از خودپردازها از اول خرداد ماه سال جاری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس و با توجه به عبور کشور از دوران اوج بیماری کرونا و رعایت نکات بهداشتی لازم توسط شعب بانک‌ها، موارد ذیل بایستی از تاریخ 1‌‌.3‌‌.1399 بر اساس بخشنامه‌های شرایط عادی اجرا شود:

* سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، کیوسک و خودپردازها حداکثر به مبلغ سی میلیون ریال در شبانه روز

* سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها به مبلغ ده میلیون ریال

* سقف برداشت نقدی از خودپردازها (داخلی و شتابی) به مبلغ دو میلیون ریال

جانباختگان به ۷۱۱۹ تن افزایش یافتند: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۴۲۴ مورد بستری و یک هزار و ۶۸۷ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۱۱۹ نفر رسید.

بهزاد نبوی خطاب به روحانی: به هیچ وجه از برجام خارج نشوید: بهزاد نبوی در جلسه رئیس جمهور با فعالان سیاسی نیز گفت که بزرگترین دستاورد دولت «برجام» بوده که با آمدن ترامپ و برخی اقدامات مخالفان دولت در داخل تلاش شد آن را ناکام بگذارند. توصیه ایشان به آقای روحانی این بود که به هیچ وجه از برجام خارج نشوید و تأکید کرد ادامه برجام در همین وضع فعلی نیز برای کشور مفید است. تاکید آقای نبوی این بود که ما باید ابتدا سیاست خارجی خود را سامان دهیم و بعد مسائل داخلی را به سامان برسانیم.

جزئیات اطلاعیه وزارت کار درباره بیمه بیکاری کرونا: بر اساس اطلاعیه وزات کار، متقاضیان بیمه بیکاری بعد از دریافت پیامک تأیید حداکثر تا ۱۲ساعت باید نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در سامانه بیمه بیکاری اقدام کنند. گفتنی است، فهرست افرادی که تاریخ بیکاری آنان در فروردین ماه سال جاری است نیز از سوی سازمان تامین اجتماعی احصاء و در آینده‌ای نزدیک برای این افراد نیز پیامکی با مضمون فوق ارسال خواهد شد.

حرکت سینوسی در بازار سکه با کاهش قیمت: طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با توجه به اینکه سکه، دنباله‌رو ارز حرکت می‌کند؛ امروز به دلیل نوسانات نرخ ارز سکه تمام بهار طرح جدید، صبح خود را افزایشی نسبت به روز گذشته آغاز کرد اما از ظهر به بعد، مسیر حرکت خود را تغییر داده و ارزان‌تر شده است. دیروز قیمت هر قطعه نیم سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که افزایش ۵۰ هزار تومانی داشته است. ربع سکه نیز ۷۰ هزار تومان گران شده و دو میلیون  و۲۲۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون  و ۸۰ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به روز گذشته ۱۰ هزار تومان گران‌ شده اما نسبت به صبح که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شد، ۲۰ هزار تومان ارزان شده است.

مبلغ فطریه سال ۹۹ اعلام شد: دفتر مقام معظم رهبری مبلغ و مقدار فطریه هر نفر برای سال ۱۳۹۹ شمسی (۱۴۴۱ قمری) را تقریبا سه کیلو گندم معادل با ۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

برچسب ها: صبحانه خبری
نظرات بینندگان