arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۱۵/

۱۳۶۱؛ جزئیات فعالیت‌های یک نیروی سابق ساواک در آلمان / برنامه ریزی برای اقدامات علیه جمهوری اسلامی / جزئیاتی از شرایط حزب توده در تهران

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه ترجمه ی پانزدهمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

اطلاعاتی درباره فعالیت‌ نیروهای ضدانقلاب ایرانی مرتبط با سازمان های اطلاعاتی آمریکایی و آلمان غربی

تاریخ: 7 جولای 1981 (سه شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۶۰)

یک منبع موثق مشخص کرده است که {پاک شده} کارمند سابق ساواک، سازمان اطلاعات ایران، در برلین غربی، از خانه خود در نورنبرگ با شماره تلفن {پاک شده} خارج شده است. او از آنجا فعالیت های خدمات خبری را سازماندهی می کرده است. در حال حاضر {پاک شده} در برلین غربی بوده و تماس های شخصی با رابطهای قبلی خودش برقرار می کند. نکات ثبت شده او نشان دهنده موارد اصلی زیر برای کارهای آینده او است:

- جبهه ملی ایران که شامل شهروندان ایرانی و وفاداران فعال شاه می شود. در حال آماده سازی برای یک اقدام ضدانقلابی در ایران است. می توان فرض کرد که تمامی آمادگی ها در اواسط سال 1982 تکمیل خواهد شد و سازمان های اطلاعاتی آمریکایی و آلمان غربی به شدت از آن حمایت می کنند.


- اقدامات نظامی در حال آماده سازی توسط ژنرال سابق ایرانی {پاک شده} و دریادار سابق ایرانی {پاک شده} در نیروی دریایی سابق است.


- جبهه ملی ایران بر اساس گزارشها تا جایی پیش رفته است که اقدامات تروریستی گسترده ای را علیه حکومت [امام] خمینی و حزب توده انجام داده است. از دید آنها، تنها ترور می تواند راه را برای ضدانقلاب باز کند. مخصوصا در این حوزه اعتبار به ژنرال {پاک شده} داده می شود که در فرانکفورت/مین زندگی می کند.

{پاک شده} اولین موفقیت خود را در بمب گذاری روی صندلی نماینده حزب جمهوری اسلامی (IRP) در پایان ژوئن 1981 انجام داده است که در آن 64 نفر قربانی شدند

یک حمله همزمان هم با هدف مرکز حزب توده انجام شد که به دلایل نامعلومی شکست خورده است.

نظارتهای حزب توده بصورت گسترده ادامه دارد، مخصوصا بر اعضای فعال و رابط های آنها در شوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی.

 کشمکش بر سر حزب توده بر اساس گزارش ها آنقدر مهم است که شوروی نمی تواند موضع محکمی درباره ایران بگیرد. نظارت بر حزب توده همچنین با کمک گسترده سازمان های اطلاعاتی آمریکا و آلمان غربی انجام می شود.

*عکس تزئینی است

نظرات بینندگان