arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / رونمایی از سلطان‌های مسکن پردیس / خشم بی‌سابقه ترامپ از چین / آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟ / وزیر کشور و نیروی انتظامی از سوی آمریکا تحریم شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / رونمایی از سلطان‌های مسکن پردیس / خشم بی‌سابقه ترامپ از چین / آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟ / وزیر کشور و نیروی انتظامی از سوی آمریکا تحریم شدند

زیر پوست اخبار: دیروز -چهارشنبه- در ادامه اقدامات آمریکا در مسیر اعمال فشار حداکثری بر ایران، برخی دیگر از نهادها و اشخاص سیاسی کشورمان از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند. در این میان مهم‌ترین نهاد را می‌توان نیروی انتظامی و مهم‌ترین شخصیت سیاسی را عبدالرضا رحمانی فضلی و سردار اشتری‌فرد، فرمانده ناجا مورد ارزیابی قرار داد و در مقطع کنونی به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد فضای تهدید و فشار علیه ایران در میانه تنش‌های موجود پیرامون امکان وقوع درگیری میان دو کشور در ارتباط با مساله نفت‌کش‌های ایرانی راهی شده به سمت ونزوئلا را افزایش دهد. در سطحی دیگر، ترامپ با واژگانی زشت و بدون نام بردن از شخصی خاص، یک مقام چینی را به شدت مورد توهین و اهانت قرار داد. این رویه بی‌سابقه که در وضعیت شیوع کرونا به وجود آمده به نظر می‌رسد نشان دهنده عمق پیدا کردن نزاع و اختلافات میان واشنگتن و پکن است؛ زیرا ترامپ به خوبی می‌داند که کرونا می‌تواند به دوران ریاست جمهوری او پایان دهد. همچنین، در فضای داخلی کشور نیز متعاقب حکم قطعی اعدام سلطان خودرو و همسرش، در مجتمع مسکن پردیس نیز از دلالانی در قالب سلاطین پردیس رونمایی شده که پی‌گیری‌های دولت می‌تواند در شناسایی این افراد بسیار موثر واقع شود.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

انتقاد بی‌سابقه ترامپ از چین: رییس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین توئیت خود باری دیگر چین را بابت شیوع کرونا مورد انتقاد قرار داده است اما این بار با ادبیاتی نامتعارف‌تر و لحنی تندتر. در توئیتی که ترامپ منتشر کرده، آمده است: یک احمقی در چین به تازگی بیانیه‌ای منتشر کرد که به جز چین همه را بابت ویروسی که اکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته، سرزنش می‌کند. لطفاً به این ابله توضیح دهید، این «بی‌کفایتی چین» بود، نه چیزی غیر از آن که این کشتار جمعی جهانی را رقم زد.

رونمایی از سلطان‌های مسکن پردیس: مدیر عامل عمران پردیس اعلام کرد: افزایش حدود ۲۵ میلیون تومانی قیمت واحدها که از ابتدای خرداد اعمال می‌شود صرفاً شامل صاحبان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحدی است که دائم بر طبل گرانی می‌کوبند؛ دلالانی که حالا می‌توان از آنها به عنوان سلطان‌های مسکن پردیس نام برد.

آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟: حدود یک ماه پیش دانشگاه استنفورد در تحقیقی در مورد بیماران آمریکا به این یافته دست پیدا کرد که یک سوم بیماران علائمی مانند از بین رفتن اشتها، حالت تهوع و اسهال داشته‌اند. بر اساس این مطالعه پزشکی تب، سرفه و تنگی نفس علائم کلاسیک کرونا ویروس هستند اما علاوه بر علائم تنفسی، تعداد قابل توجهی از مبتلایان به ویروس کرونا به خاطر از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ و اسهال رنج می‌برند. تب،‌سرفه خشک و تنگی نفس از علائم بارز کووید ۱۹ است اما تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است از علائم رایج دیگری غافل شده باشیم: ناراحتی معده.

آمریکا نیروی انتظامی را تحریم کرد: دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد. در لیست افرادتحریم شده نام وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی هم به چشم می‌خورد. اسامی افراد تحریم‌شده بدین شرح است: محمد علی‌نوری‌نژاد، معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، حمیدرضا اشراق، معاون حقوقی و امور مجلس ناجا، حسین اشتری‌فرد، فرمانده ناجا، هابیل درویش، مرتبط با بنیاد تعاون ناجا، محسن فتحی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات ناجا، یحیی محمودزاده، معاون طرح و برنامه و بودجه ناجا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران، حسن شاهورپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر و ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا (معاون طرح و برنامه ستاد کل نیرو‌های مسلح). همچنین، نهاد‌های زیر به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند:

 ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و زندان قرچک.

نیروی دریایی آمریکا: کمتر از ۱۰۰ متر به ما نزدیک نشوید: نیروی دریایی آمریکا هشدار داد که کشتی ها یا از ناوهای جنگی آمریکا ۱۰۰ متر فاصله بگیرند یا با ریسک شناسایی شدن «به عنوان تهدیدی که می‌تواند اقدام دفاعی قانونی در پی داشته باشد»، مواجه شوند. در متن این بیانیه آمده است: ورود شناورهای مسلح به شعاع ۱۰۰ متری ناوهای ایالات متحده می‌تواند به عنوان تهدید تلقی شود.

هشدار آقاتهرانی به قالیباف: مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه منظور برخی محافل سیاسی از «وحدت باهم» وحدت با یک نفر است، گفت: هر جریانی که خلاف مسیر مورد تایید این محافل به دنبال وحدت حداکثری باشد، وحدت‌شکن است و باید آمادگی روبرو شدن با انواع تهمت و تخریب‌ها را داشته باشد.

هشدار پزشکان چینی نسبت به غییر عملکرد ویروس کرونا: بررسی های پزشکان در چین نشان می دهد که ویروس جدید کرونا در میان مبتلایان جدید در دو استان شمال شرقی این کشور در مقایسه با موج اول شیوع ویروس در شهر ووهان به شکل متفاوتی ظهور می کند. شیوع ویروس جدید کرونا در دو استان جی لین و هیلونگ ‌جیانگ باعث شده است که مقامات چین تصمیم به قرنطینه ۱۰۰ میلیون نفر از ساکنان این دو استان بگیرند.

بازداشت جانشین احتمالی ابوبکر بغدادی توسط اطلاعات عراق: سازمان اطلاعات عراق از بازداشت «عبدالناصر قرداش»، نامزد احتمالی برای رهبری گروه تروریستی داعش خبر داد. س خبرگزاری رسمی عراق چهارشنبه شب به نقل از این سازمان نوشت که قرداش گزینه احتمالی جانشین بغدادی بوده است. ابوبکر بغدادی سرکرده داعش سال گذشته در حمله هوایی و پهپادی آمریکا در سوریه کشته شد. برخی منابع بعد از این اتفاق نوشتند که «عبدالله قرداش» معروف به «حاجی عبدالله العفری» جانشین بغدادی شده است.

برگزاری حضوری آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان قطعی شد: محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون نهایی پایه نهم و دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود از تصحیح احکام رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

آخرین آمار کرونا در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۴۵۷ مورد بستری و یک هزار و ۸۸۹ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسید. وی همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

 

نظرات بینندگان