arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۷۳۲
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
Responsible Statecraft تحلیل کرد؛

آیا آمریکا، دست به توقیف تانکرهای ایرانی در راه ونزوئلا، خواهد زد؟

رفتن به دنبال سپاه در کارائیب می تواند یک پیش زمینه خطرناک برای حمله به مواضع این نیروی نظامی ایران در جاهای دیگر فراهم کند، زیرا برخی گروه‌ها در داخل آمریکا از این موضوع حمایت می‌کنند. استفاده از این طرح علیه نیروهای سپاه که از تانکرها حفاظت می‌کنند، می تواند در قالب یک جنگ اعلام نشده، جبهه‌ی کاملاً جدیدی را باز کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا آمریکا، دست به توقیف تانکرهای ایرانی در راه ونزوئلا، خواهد زد؟

مارک فیتزپاتریک در Responsible Statecraft نوشت: در حالی که پنج تانکر نفتی ایران به سمت ونزوئلا می روند، گزینه هایی برای جلوگیری از تحویل سوخت نفتی که آن‌ها حمل می کنند، به دونالد ترامپ ارائه شده است. چشم انداز کشتن دو پرنده‌ی سرکش با یک سنگ باید برای ترامپ جذاب باشد. سیاست او در برابر هر دو کشور، فشار حداکثری است. اما سوال اینجاست که ایالات متحده چه کاری می تواند انجام دهد و آیا اقداماتش در مقابل ایران و ونزوئلا قانونی است؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: رسانه های ایرانی نوشتند که چهار فروند ناو جنگی نیروی دریایی آمریكا برای رویارویی احتمالی با تانكرهای ایران در كارائیب مستقر شده‌اند. وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف، علیه حرکات دریایی ایالات متحده که اقدامات مداخله‌ای انجام دهند و سعی در ایجاد اختلال در انتقال سوخت به ونزوئلا داشته باشند، هشدار داد.

این یک واکنش افراطی بود بود. گفتنی است، هم اکنون ناوشکن های موشکی هدایت شونده یواس‌اس لاسن، یو‌اس‌اس پربل و یو‌اس‌اس فاراگات به همراه کشتی جنگی یو‌اس‌اس دیترویت و هواپیمای پی 8 پوسایدون در حال گشت زنی در منطقه‌ی کارائیب هستند. این تجهیزات به منظور انجام عملیات مبارزه با قاچاق مواد مخدر که از اول آوریل آغاز شد، در منطقه حضور دارند. البته در صورت نیاز، این امکان وجود دارد که مأموریت آنها تغییر کند و علیه تانکرهای ایرانی وارد عمل شوند.


برای نیروی دریایی ایالات متحده بسیار غیرمعمول و تحریک آمیز است که کشتی های ایرانی را در دریاهای آزاد هدف قرار دهد، اما واشنگتن در این زمینه بی تجربه هم نیست. در سال 2003، نیروی دریایی اسپانیا، بر اساس اطلاعاتی که از آمریكا به دست آورد، یك كشتی كره شمالی را كه حامل موشك های اسکاد به مقصد یمن بود، توقیف کرد. این مجازات قانونی بود، زیرا کشتی سو سان ثبت نشده بود. در دهه 1990، نیروی دریایی ایالات متحده کشتی هایی را که از خلیج فارس عبور می کردند، متوقف کرد و مانع از صادرات نفت توسط صدام حسین به دلیل نقض تحریم های آمریکا شد.

اما در قضیه‌ی فعلی، هیچ قطعنامه ای از سازمان ملل، صادرات سوخت توسط ایران یا واردات آن توسط ونزوئلا را منع نمی‌کند. فقط مجازات های یک جانبه ایالات متحده وجود دارد که هیچ گونه دلیل موجهی برای توقف کشتی‌ها و جستجوی آنها ندارند.

اگر کشتی ها با پرچم کشور دیگری تردد می کردند، همانطور که بسیاری از کشتی های تجاری این کار را انجام می دهند، ایالات متحده بر اساس توافق‌نامه‌هایی که با اکثر آن کشورها مانند پاناما، جزایر مارشال و لیبریا دارد، احتمالاً می توانست این بهانه را مطرح کند که کشتی‌ها مشغول حمل مواد مخدر و یا سلاح های کشتار جمعی هستند و باید تفتیش شوند. اگرچه این بهانه برای کشتی های باری قابل قبول است اما در مورد تانکرها خنده‌دار به نظر می‌رسد. در هر صورت، کشتی های مورد نظر متعلق به ایران و ثبت شده هستند. از طرف دیگر، به دلیل تحریم های ایالات متحده، نفتکش های ایرانی پرچم های خارجی را حمل نمی کنند.

با این وجود، یک مسئله وجود دارد که ایالات متحده می‌تواند بر اساس آن توجیه قانونی موجهی برای دخالت در تانکرها به وجود آورد. دریاسالار جان میلر، معاون سابق فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، مظنون است كه این تانك ها احتمالاً دارای یك نیروی محافظ از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. وی گفت: این امر کشتی ها را به یک بازی عادلانه وارد می کند، چرا که ایالات متحده سپاه را در سال 2019 در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. مجوز استفاده از نیروی نظامی در سال 2001، در مورد کسانی که مسئول حملات 11 سپتامبر علیه ایالات متحده بودند، تصویب شده است. همین موضوع توجیه اعلام شده برای ترور هدفمند سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در تاریخ 3 ژانویه بود.

یکی دیگر از توجیهات قانونی قابل استفاده توسط واشنگتن در مورد ممنوعیت فعالیت کشتی‌های ایرانی در ونزوئلا زمانی به دست خواهد آمد که رئیس جمهور ونزوئلا، خوان گوایدو که توسط ایالات متحده و حدود 50 کشور دیگر به عنوان حاکم قانونی این کشور شناخته شده است، از آمریکا بخواهد که با کشتی‌هایی که وارد آبهای سرزمینی این کشور می‌شوند، مقابله کند. اگرچه این امر برای گوایدو کمی رنگ و بوی سیاسی خواهد داشت که چنین اقدامی مشکوک انجام دهد، اما درگیری یکی از دستیاران او در حمله تهاجمی به ونزوئلا که توسط نیروهای ویژه ایالات متحده در اوایل ماه می انجام شد، نشان می دهد که تسهیل تلاش آمریکا برای جلوگیری از بارگیری کشتی های نفتی در قلمروی این کشور ممکن است.

از طرفی، دولت ترامپ ممکن است منطق سیاست واقعی و بی پرده را به اجرا بگذارد. در این ارتباط باید گفت که خود ایران سال گذشته به تانکرهای خارجی در آبهای بین المللی خلیج فارس حمله و آن‌ها را ضبط کرد. بنابراین، امکان انجام همین کار توسط واشنگتن وجود دارد، به خصوص اگر این اقدام در دریای کارائیب انجام شود که به طور سنتی به عنوان "دریاچه آمریکایی" قلمداد می‌شود.

میلر می گوید که من توصیه نمی کنم تا در مورد نفتکش های ایرانی به مقصد ونزوئلا مداخله کنید. زیرا ارزش تخمینی 45 میلیون دلاری فرآورده های نفتی‌ای که آنها حمل و نقل می‌کنند، برای هر دو اقتصاد ناچیز است. وی گفت: این اقدامات ایران و ونزوئلا ارزش زیادی ندارد و ما نباید برای کشتن یک مگس از هویتزر استفاده کنیم.

در واقع، برای ایالات متحده بی معنی خواهد بود که سعی در متوقف کردن انتقال نفت داشته باشد. این کار تقریبا توسط هر کشور دیگر در جهان به عنوان سوءاستفاده‌ی آمریکا از قدرتش محکوم می شود و ایران و ونزوئلا از همدلی سیاسی بین‌المللی بهره مند می شوند. این محکومیت باعث می شود، ایران، علیه دارایی های آمریکا در هر نقطه از جهان و در هر زمان و مکان دست به انتقام جویی بزند.

رفتن به دنبال سپاه در کارائیب نیز می تواند یک پیش زمینه خطرناک برای حمله به مواضع سپاه در جاهای دیگر فراهم کند، زیرا برخی گروه‌ها در داخل آمریکا از این موضوع حمایت می‌کنند. استفاده از این طرح علیه نیروهای سپاه که از تانکرها حفاظت می‌کنند، می تواند در قالب یک جنگ اعلام نشده، جبهه‌ی کاملاً جدیدی را باز کند.

با درک همه اینها، دولت ترامپ به جای این کار می تواند به دنبال وسیله های دیگری برای متوقف کردن تانکرها باشد. به طور مثال، در تاریخ 9 ماه مه، یک حمله سایبری توسط اسرائیل علیه بندری که تانکرها مسیر آن را طی می کردند، به کار گرفته شد. این حمله ظاهراً مربوط به ارتباط ایران با ونزوئلا نبود، بلکه به ادعای دخالت ایرانیان در تلاش ناکام هکری 24 آوریل در شبکه های توزیع اسرائیل مربوط می‌شد.

ابزار اقتصادی و دیپلماتیک نیز موجود است. به طور مثال، وزیر امور خارجه، مایك پومپئو از همه كشورها خواسته است كه به هواپیمای ایرانی متعلق به ماهان ایر اجازه پرواز بر فراز کشورهایشان را ندهند و همچنین نگذارند این هواپیماها به منظور ترخیص کالا در کشورهایشان فرود بیایند. در همین ارتباط، یک هواپیما که گفته می شود حامل طلا به ارزش 500 میلیون دلار از ونزوئلا به ایران بود، مورد تحریم قرار گرفت. حمل و نقل سوخت فعلی ظاهراً با آن معامله مرتبط است. در قالب این معامله ایران متعهد می‌شد که در تعمیر پالایشگاه های ونزوئلا کمک کند.

گزینه های رشوه خواری نیز ممکن است، از طرف واشنگتن مطرح شود. به طور مثال، در مورد نفتکش Adrian Darya 1 این کار در تابستان گذشته در جبل الطارق انجام شد. نماینده ویژه ایالات متحده در ایران، برایان هوک در نامه ای به کاپیتان پاداش چند میلیون دلاری برای هدایت کشتی به کشوری داد که ایالات متحده بتواند آن را تصرف کند.

بسیاری از این گزینه ها خیالی هستند. فشار ایالات متحده می تواند تجارت ایران و ونزوئلا را دشوارتر و پرهزینه تر کند اما نمی‌تواند به طور کامل آن را متوقف کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۶۹
غیر قابل انتشار: ۲۳
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
25
87
تحلیل بسیار ضعیفی بود
پاسخ ها
محمد علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
موافقم
عابد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
41
102
این کار آمریکا، اثبات بیش از پیش فانون جنگل حاکم بر جهان است و همچنین بی اعتباری قوانین بین المللی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
اثبات بیش از پیش فانون جنگل حاکم بر جهان است !!! یعنی در ایران هم قوانین جنگلی حاکم هستنند!!!
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
65
165
این نفتکش ها به مقصد میرسه بارش رو خالی میکنه آمریکا هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه اینقدر جوش نزنید شیرتون خشک میشه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
67
147
خلیج فارس گورستان سربازان امریکایی می شود.
لاشه تکه تکه سربازان امریکایی شناور بر آبهای خلیج فارس تا چند روز دیگر دیدنی است.
پاسخ ها
nam x man
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
جناب انگار خیلی فیلم تخیلی میبینی
نمیگم این کار شدنی نیست ولی تو جنگ حلوا قسمت نمیشه
چی میشه حداقل تو افکارتون یکم ارومتر باشید و با دیدن جنازه تکه شده انقد ذوق نکنید
حضرت علی ع تو جنگ وقتی جنازه طلحه رو دید براش گریه کردن و حتی از دیدن جنازه یکی از شقی ترین دشمناش ناراحت شد
Ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
5
6
منو با خودشون میبردن بدون دردسر ب سلامت میرسیدن خخخ
ولی جدا از شوخی موشکا در اختیار من بود همه‌ی مواضع آمریکا در منطقه رو در یک زمان پودر میکردم
چ غلطی میکنن تو منطقه‌ی ما
T
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
3
10
آقای فیتز پاتریک سعی داشته جریانو جور دیگه نشون بده ولی واقعیت قدرت انکارناپذیری که تو این موضوع، جغرافیا به ایران داده یعنی اگه کشتی ما رو گرفتی، یه روز از در خونه ی ما که رد میشی، گذر پوست آخرش به دباغ خونه میفته
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
1
یعنی بیش نیست
حشمتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
4
7
جنگ باید خودمون شروع کنیم.مثلا فردا ساعت ۸تمام ناوهاشون بزنیم.ساعت ۹تمام کشورهای همسایه رو موشک باران کنیم.ساعت ۱۰اسراییل نابود کنیم وساعت ۱۲ واشینگتون وکالیفرنیا ولس انجلس از روی زمین محو کنیم.الله اکبر
حشمتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
4
4
جنگ باید خودمون شروع کنیم.مثلا فردا ساعت ۸تمام ناوهاشون بزنیم.ساعت ۹تمام کشورهای همسایه رو موشک باران کنیم.ساعت ۱۰اسراییل نابود کنیم وساعت ۱۲ واشینگتون وکالیفرنیا ولس انجلس از روی زمین محو کنیم.الله اکبر
مبهوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
4
نمیدونستم"انتخاب"تحلیلگرامریکاییهاست.
ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
3
6
امریکا.میدونی دلمون میخواد کشورتونو به اتش بکشیم ابنقدر متنفریم از شمادلقک ها.دست از شرارت بردارید وبرید گم شین لاشخورها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
6
واقع تحلیل بی خودومزخرفی بود
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
7
امریکا مثل ادم ترسویی که فقط از دور ناسزا میگه جلو نمیاد
ناشناس
|
Austria
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
4
قافیه چو تنگ آید مفسر به................خیلی زور زد که راه کاری پیدا کنه ولی خیلی ابکی نتیجه گرفت.
میکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
3
6
اگرامریکادست ازپاخطاکنه خلیج فارس گورستان سربازانش تروریستش خواهدشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
10
شما به عنوان یک ایرانی نباید متن ترحمه شده از جبهه مقابل که آمریکاست رو عینا تو سایت بزنید ۰این متن برای توجیه نا توانی آمریکا در مقابله با ایران تهیه شده۰ مهم اینه که آمریکایی که پخ می کرد تو ایران وزیر و وکیل عوض میشد الان با زحمت امثال قاسم سلیمانی و حاجی زاده ها و همدلی عامه مردم و رهبری الان تو حیاط خلوتش جرات جسارت به نفتکش های ما که در حال دور زدن و عبور از تحریم ها هستن رو نداره۰خدا پدر سپاه بیامرزه اگه در برابر جسارت انگلیسی ها به کشتی ما؛ کشتیشون مصادره نمیکرد و یا اگه در برابر جسارت به شهید سلیمانی پادگان آمریکاییها موشک باران نمیشد،مطمئنا الان نفتکشای ما رو نه تو دریای آمریکا بلکه تو خلیج فارس جلوشون میگرفتن و با موشک یا پهپاد تو اقصی نقاط جهان میزدن ۰الان حتی جرات ندارن بدون نامم بزنن چون تیر غیب سپاه هر کشوری که به اموال ایران در جهان جسارت کنه،به سزای بدتر میرسونه۰
حیف که دولتمردای ما همپای رهبر و مردم و نیروهای مسلح پیش نمیرن وگرنه تو همین تخریم سنگینم میتونستیم بریم حلو۰
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
7
مسئولان نظامی ایران بایدبدانندهیچ وقت نبایدبه آمریکا یاامسال آمریکا اعتمادکردبایدهرچه سریعترهسته ای راساخت زودتر
الحاج اثبات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
8
اینکار ارزش اقتصادی چندانی برای ایران ندارد،ولی اگر به سرانجام برسد،معنایش این است که دوره ابرقدرتی آمریکا،به پایان رسیده است،تصمیم بسیاردرست وبموقعی بود،ایران با اینکار،آمریکا را در وضعیت آچماز قرارداده ولی ازطرف دیگر، انگار ایران به سیم آخرزده،زیرا بعید نیست که آمریکا دست به اقدام بزند، قطعا فرزندان رشیدسپاهی ایران،همه جوانب را سنجیده اند.درودبرسپاه
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
8
سگی که زیاد عو میکنه گاز نمی گیره فقط بخاطر ترس از خودشه.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
3
3
انشالاکه ترامپ دست به دیوانگی نزند،چون جنک بسودهیچ کشوری نیست
قلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
4
دنیا باید خودش رو کمکم برای بازگشت کوروش و ابر قدرتی ایران آماده کنه آمریکا هم یا باید با ما باشه یا برعلیه ما چاره ای جز این ندارد ایران بعداز چندصد سال اکنون حاکم قدرتمندی دارد و طرحی دقیق برای اداره ی کامل دنیا به گوش باشید استارت عملی این طرح با نابودی اسرائیل زده میشود بزودی
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
6
بسم الله همان طور که بعضی از دوستان نظر
دادن تخلیه این کشتی ها برا یه ما و همچنین
دولت آمریکا حیاتی است . مبلغ ویا کالائی
که این کشتی ها حمل می کنند مهم نیست
مهم برا یه کشورمان پایان دادن به زور گوئی
کشور آمریکا است که بعد از حمله موشکی
کشورمان به پایگاه عین الاسد تا حدودی
حساب دست کشور آمریکا آمده است و حالا
با ارسال این کشتی ها درست است که تحریم
پایان نخواهد یافت ولی فشار ی که توسط
کشور آمریکا به ما وارد میشود کمتر خواهد
شد و قدرت پوشالی آمریکا برا یه چندمین
بار توسط کشورمان به سخره گرفته خواهد شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
5
کفتار های آمریکایی فقط و فقط زبان زور و قدرت می‌فهمند و به هیچ وجه حرف منطقی و استدلال نمیفهمند و باید با قدرت خیلی شدید با آنها برخورد کرد تا خفه شوند و جرات عربده کشی بر علیه ایران مقتدر نداشته باشند دیگر چیزی به نام ابرقدرت آمریکا وجود ندارد بخصوص در تقابل با ایران قهرمان دیار شیران
ک.غ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
5
الان مطمئنا همه مواضع ایلات متحده در منطقه در تیررس مسباشد.فقط کافیه کوچکترین خطایی بکنند
am
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
5
اگر آمریکا کوچکترین مشکلی برای نفتکش‌های ما بوجود بیاورد در واقع دو شکست برای ترامپ و سربازان آمریکایی بوجود خواهد آمد؛ یک: ترامپ دیوانه انتخابات پیش رو خواهد باخت و اما دوم خلیج فارس گورستان سربازان آمریکایی خواهد شد با این اوصاف بقول معروف سیاست خارجی آمریکا، اینقدر هم چیز نیستن که وارد بازی دو سرباخت شوند اینو مطمئن باشید.
هادی خدادادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
6
دوره بزن دررو تمام شده است
هادی خدادادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
4
دوره بزن دررو تمام شده است
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
6
0
بابا هممون سر کاریم.زندگی سگی ما که فرقی نمیکنه.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
5
بابادحالا میترسین نتفت کش هارابزنید یا مصادره کنید
هی الکی حرف میزنن...
زنده باد سپاه
زنده باد ایران
کیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
0
در این مورد چند هفته کمتر از یک ماه کشتیها ی ایرانی در توقیف خواهند بود و در نهایت با بازی رسانه ای توسط بی بی سی و... آمریکا پیروز جلوه داده خواهد شد سپس بار کشتیها در مقصد تخلیه. و برخواهند گشت.چرا که آمریکا میداند اگر کشتیها به مقصد نرسند در خلیج فارس مشکلات زیادی خواهند داشت وترامپ نشان داده هرگاه کاری برایش ضرر بیشتری داشته باشد به آن تن در نداده و از آن به نحوی خواهد گذشت
Akbar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
2
2
سلام
فقط خدا ، عشقه ایران در جهان
احمد صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
1
1
انسانهای که فکر شان نا بالغه کم نیستن از جمله ترامپکه با وس وسهای تند روهای صهیون بخاهد دست بکاری بزند که بعدا نتواند جمعش کند اگر چنین کار احمقانه ای بکند انوقت معلومه خودش برای سر بازانش باید مثل کرو نا جا قبر تهیه کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
1
6
انتخاب جان میگردی مقاله های تضعیف کننده از اینهمه خبرگزاری که تو دنیا هست جدا میکنی ترجمه میکنی میذاری تو سایت که چی بشه؟
آمریکا خندیده به همه جاش اگه بخواد غلطی بکنه که واسش هزینه نداشته باشه.
سر و ته مقاله اینه که به نظرتون آمریکا تصمیم داره چجوری تنبیهمون کنه؟ یا حالا اگرم بیخیالمون شد نهایتاً معامله ۵۰۰ میلیون دلاره که عددی نیست بذار دلشون خوش باشه..
جون مادرت منتشر کن ۴تا لایک و دیسلایک بخورم، روحم شاد شه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
2
4
سپاس از تحلیل غرب زده یا ترسیده شما ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
3
5
آسوده بخوابین آمریکا گرد و خاک الکی میکنه هنوز تو کرونا گیر کردن مال این حرفا نیستن بخوان ما رو بزنن وگرنه میدونن اسرائیل با خاک یکسان میشه
نظرات بینندگان