arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹

افزایش بودجه دفاعی چین به ۱۷۱ میلیارد دلار در میانه تنش‌ها با آمریکا

‌ چین امروز جمعه در نخستین روز از برگزاری اجلاس بزرگ کنگره ملی این کشور، بودجه دفاعی خود را که بر اساس براوردها ۱۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است، اعلام می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش بودجه دفاعی چین به ۱۷۱ میلیارد دلار در میانه تنش‌ها با آمریکاگزارش روز جمعه روزنامه گلوبال تایمز چین حاکی است که احتمالا امسال ۳ درصد افزایش برای بودجه ارتش چین در نظر گرفته شده است که با این حساب معادل ۱۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

این روزنامه نوشته است بر اساس برخی از تخمین ها، ارزش بودجه ارتش آزادیبخش خلق چین برای سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۳ تا ۵ درصد رشد خواهد کرد.

گزارش حاکی است که چین برای «توسعه نظامی» خود لازم است بودجه بیشتری اختصاص دهد اما با توجه به همه گیری کرونا و شرایط امروز کشور و جهان، این روند افزایش بودجه کندتر خواهد شد.

بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۱۹ میلادی به نسبت یک سال قبل از آن ۷.۵ درصد رشد کرد از سال ۲۰۱۶ میلادی رشد سالانه بودجه ارتش چین «تک رقمی» بوده است.

بیانیه ارتش چین نشان می دهد که بودجه نظامی این کشور نزدیک به ۲ درصد از کل رشد تولید ناخالص داخلی تنظیم شده است اما این رقم در طول یک دهه گذشته معادل ۱/۳ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی بوده است.

گلوبال تایمز همچنین به «تهدید برخی کشورهای غربی بخصوص آمریکا» اشاره کرده و افزوده است تهدیدها در دریای جنوبی، دریای شرقی و تنگه تایوان روبه افزایش است.

"لی جیه" کارشناس مسایل نظامی در پکن می گوید که چین با نظرداشت تهدیدهای فزاینده از سوی آمریکا، لازم است که قدرت نظامی خود را افزایش داده و در راستای مدرن سازی ارتش حرکت کند.

نظرات بینندگان