arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

سگ گله رباتیک وارد بازار شد

ربات‌های بوستون داینامیک برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای فناوری شناخته شده اند، اکنون نسل جدید ربات‌های بوستون داینامیک در نقش سگ‌های گله معرفی شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ربات‌های بوستون داینامیک برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای فناوری شناخته شده اند، اکنون نسل جدید ربات‌های بوستون داینامیک در نقش سگ‌های گله معرفی شده اند.


به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این ربات جالب با نام اسپات اخیرا در نقش نگهبان گله‌های نیوزیلند مورد آزمایش قرار گرفته است. این ربات درست مثل یک سگ چهارپا است و دارای نرم افزاری برای کنترل از راه دور است.


این شرکت در یک وبلاگ می‌گوید: «سگ‌های گله مجهز به امکاناتی مانند سنجشگر گرما، LIDAR، سنسور دوربین با رزولوشن بالا، دوربین‌هایی دارای وضوح بالا برای گرفتن اطلاعات در زمان واقعی و سایر امکانات است. در کشاورزی، کشاورزان می‌توانند به اطلاعاتی مانند تخمین‌های دقیق‌تر و به روز برای عملکرد بهتر دسترسی پیدا کنند. این دسترسی طبقه جدیدی از اتوماسیون و تجارت ایمن‌تر و کارآمد‌تر را فراهم می‌کند.».


اما سوالی که اکنون مطرح است، این است که این ربات‌ها تا چه حد کاربردی هستند و آیا می‌توانند جایگزین سگ‌های گله بشوند یا خیر. برخی نیز معتقدند این نوع سگ‌ها ایمن‌تر از سگ‌های واقعی هستند چرا که گاز نمی‌گیرند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این وجود برخی نیز مخالف استفاده از سگ‌های رباتیک هستند و معتقدند سگ‌های واقعی کاربردی‌تر از سگ رباتیک محسوب می‌شوند.


برای مثال یک چوپان نیوزیلندی می‌گوید ربات‌ها فاقد مهارت‌های حرکتی لازم برای کار با گله گوسفندان هستند و نمی‌توانند به سرعت سگ واقعی گله واکنش نشان دهد. او می‌گوید: «جابجایی گوسفند فقط پشت آن‌ها حرکت کردن نیست، این کار باید شامل کنترل دقیق گوسفندان شود. تغییر حرکت حتی چند سانتی متری گوسفندان می‌تواند آن‌ها را از مسیر اصلی به شدت منحرف کند. رابطه گوسفندان و سگ‌ها در طول تاریخ تکامل یافته و شامل رابطه چشمی نیز می‌شود؛ بنابراین گوسفندان از ربات به شکلی که لازم است اطاعت نمی‌کنند و به نوعی به دستور‌های ربات بی توجهی می‌کنند.»

نظرات بینندگان