arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

چرا هواپیمای مسافربری پاکستان به باند رسید، اما اوج گرفت و سقوط کرد؟

جان باختن ۹۷ نفر از ۹۹ سرنشین هواپیمای ایرباس-۳۲۰ خطوط هواپیمایی پاکستان در کراچی سومین حادثه مرگبار هوایی این کشور طی ده سال گذشته است. در حالی که مقامات ایالت سند پاکستان جان باختن کلیه سرنشیان این پرواز به جز دو نفر را مورد تایید قرار داده‌اند و جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا شده، اما هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص علت اصلی حادثه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، جان باختن ۹۷ نفر از ۹۹ سرنشین هواپیمای ایرباس-۳۲۰ خطوط هواپیمایی پاکستان در کراچی سومین حادثه مرگبار هوایی این کشور طی ده سال گذشته است.

در حالی که مقامات ایالت سند پاکستان جان باختن کلیه سرنشیان این پرواز به جز دو نفر را مورد تایید قرار داده‌اند و جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا شده، اما هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص علت اصلی حادثه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

سانحه چگونه روی داد؟

پرواز شماره PK ۸۳۰۳ شرکت هواپیمایی «پاکستان اینترنشنال ایرلاینز» این ایرباس-۳۲۰ خطوط هوایی پاکستان که روز جمعه ۲۲ مه (۲ خرداد) از لاهور در شرق این کشور برخاسته بود، پروازی ناتمام بود و سرنوشت تلخی داشت.

این پرواز تا لحظه فرود شرایطی عادی را پشت سر گذاشته بود. خلبان هواپیما پیش از وقت در نظر گرفته شده برای فرود در ساعت ۱۴ و چهل و پنج دقیقه به وقت محلی از مسافران خواست با توجه به نزدیک به شدن زمان فرود و نشستن هواپیما به روی باند فرودگاه کراچی کمربند‌های خود را ببندند.

همه چیز در پرواز لاهور به کراچی که در شرایط معمول کم‌تر از دو ساعت به طول می‌انجامد، غیر از ثانیه‌های آخر و فرود فاجعه بار خوب پیش می‌رفت.

هواپیما شروع به فرود کرد، اما به جای آنکه به روی باند آرام گیرد به مدت بیست تا سی ثانیه به دفعات با سطح باند برخورد پیدا کرد تا اینکه خلبان ناچار شد تا دوباره اوج بگیرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط «فلایت‌رادار۲۴»، وب‌سایتی که پرواز هواپیما‌ها را رصد می‌کند، ایرباس-۳۲۰ شرکت دولتی «پاکستان اینترنشنال ایرلاینز» دو دقیقه بعد به ارتفاع ۳ هزار و ۱۷۵ پایی از سطح زمین رسید.

خلبان هواپیما در واقع به موجب یک اصلاح هوایی انصراف از پرواز، یا «Go-around» و با افزودن به قدرت موتور، هواپیما را به ارتفاع بازگرداند. در حالی که یک شاهد گفته است که عملیات انصراف از فرود و بازگشت دوباره به باند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول انجامیده، اما اطلاعات سایت «فلایت‌رادار۲۴» نشان می‌دهد که هواپیما کمتر از شش دقیقه بعد دوباره برای فرود تلاش کرده است.

در همین فاصله بوده است که خلبان‌ها اعلام می‌کنند برای دومین تلاش فرود آماده می‌شوند. خلبان‌ها همچنین در مکالمه با برج مراقبت فرودگاه درخواست کمک می‌کنند. برخی منابع پاکستانی مدعی شده‌اند که خلبان در این مکالمه تاکید کرده که هر دو موتور هواپیما از کار افتاده است.

از کار افتادن هر دو موتور هواپیما و فرود اضطراری؟

در گزارشی که وب سایت «لایو‌ای تی سی نت» liveatc.net جمع‌آوری کننده فید‌های صوتی از خدمه ترافیک هوایی منتشر کرده صحبت‌های خلبان شنیده می‌شود که به برج مراقبت می‌گوید که «هر دو موتور از کار افتاده است». خلبان ۳۰ ثانیه بعد دورباره برای برج مراقبت پیام اضطرار می‌فرستد و درخواست کمک می‌کند.

هواپیما حامل ۹۹ سرنشین بود که در فرود ناموفق، مجدد ابتدا با ساختمان‌های اطراف فرودگاه برخورد کرد و سپس در چند کیلومتری باند فرودگاه به روی یک محله مسکونی سقوط کرد و منهدم شد.

محمد زبیر، یکی از دو بازمانده این پرواز می‌گوید: «پس از سقوط کمربندم را باز کردم و به سمت نور حرکت کردم.» وی می‌گوید همه جا را آتش فرا گرفته بود و هیچ کسی را نمی‌شد، دید.»

چرا هواپیمای مسافربری پاکستان به باند رسید، اما اوج گرفت و سقوط کرد؟
محمد زبیر، یکی از دو بازمانده سانحه سقوط هواپیمای پاکستانی 

این جوان پاکستانی همچنین دریافت خود از آخرین لحظه‌های پیش از سقوط را در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی محلی تشریح کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی صندلی محمد زبیر در ردیف هشتم هواپیما قرار داشته در حالی که محمد مسعود ظفر، رئیس یکی از بانک‌های پنجاب و دیگر بازمانده حادثه در ردیف نخست هواپیما نشسته بود.

به گفته ماموران امدادی که پس از سقوط برای جمع آوری اجساد به محل آمده بودند برخی از جنازه‌ها ماسک اکسیژن به صورت داشتند و این نشان می‌دهد که در هواپیما پیش از سقوط وضعیت اضطراری اعلام شده بود.

به گفته مقامات محلی جسد برخی از مسافران پس از گذشت نزدیک به دو روز از وقوع سانحه هنوز تعیین هویت نشده است.

نظرات بینندگان