arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹

قطر: امیدواریم قرارداد‌های توسعه میدان گازی مشترک با ایران، تا پایان ۲۰۲۰ امضا شود

وزیر انرژی قطر اعلام کرد که هر چند مزایده اجرای طرح‌های تولید گاز مایع توسط شرکت قطر پترولیوم به دلیل کاهش تقاضا در بازار و شیوع ویروس کرونا، به تعویق افتاده اما دوحه امیدوار است قراردادهای نهایی آن تا پایان سال جاری امضا شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، سعد بن شریده الکعبی وزیر انرژی قطر اعلام کرد که پروژه‌های میدان گازی گنبد شمالی قرار است ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع قطر را از تولید سالیانه ۷۷ میلیون به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ افزایش دهد و این مقدار می‌تواند تا دو سال پس از آن به ظرفیت تولید ۱۲۶ میلیون تن در سال برسد.

الکعبی مدیر اجرایی شرکت قطر پترولیوم در جریان نشست شورای تجاری قطر- آمریکا گفت که مزایده‌های این طرح بخاطر کووید-۱۹ به تعویق افتاده است اما قراردادهای نهایی آن تا پایان سال جاری امضای می شود.

وی افزود که پروژه میدان گنبد شمالی با تمام توان در حال پیشروی بوده و تنها مساله موضوع گسترش کرونا و تولیدکنندگان است.

به نوشته فایننشال تایمز، اقدام برای گسترش پروژه گازی قطر به این کشور کوچک حوزه خلیج فارس کمک می کند تا عنوان بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع را از استرالیا باز پس گیرد.

در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا قیمت‌های گاز طبیعی مایع در آسیا که مرکز تقاضا برای سوخت‌های فسیلی است، به پایین ترین قیمت خود تنزل پیدا کرده است.

الکعبی در ادامه بیان کرد در حالیکه قطر پترولیوم قیمت‌های خود را تا حدود ۳۰ درصد کاهش داده اما قطعا هیچ راهی در راستای کاهش تولید برای دوحه همانند تولید کنندگان نفت جهان وجود ندارد.

وزیر انرژی قطر با اشاره به اینکه کشورش در وضعیت مالی خوبی قرار دارد، افزود که بازارهای انرژی می‌تواند فرصت‌هایی را برای قطر پترولیوم به وجود آورده تا سرعت سرمایه گذاری را در پروژه‌های بین‌المللی بالا ببرد.

ماه جاری میلادی شرکت قطر پترولیوم به توافقنامه پیشبرد سه پروژه حفاری در ساحل کامپچه در مکزیک و همچنین توافق با شرکت توتال فرانسه برای دستیابی ۴۵ درصد سهام مشارکت در دو پروژه حفاری در ساحل عاج دست پیدا کرده است.

میدان گنبد شمالی قطر در خلیج فارس در قسمت جنوبی میدان پارس جنوبی ایران قرار دارد.

خبرگزاری رویترز ۱۹ فروردین امسال به نقل از سعد الکعبی نوشت که آغاز تولید گاز در تأسیسات جدید این کشور تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاده اما از پروژه‌های خود برای افزایش میزان عرضه گاز صرف‌نظر نکرده است.

وی در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری گفته بود که این کشور از برنامه احداث ۶ مرکز جدید گاز مایع طبیعی (ال‌ ان‌ جی) منصرف نشده اما شرکت پیمانکاران در مناقصه‌ها و آغاز تولید آن‌ها به تعویق افتاده است.

شرکت قطر پترولیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در دنیاست.

نظرات بینندگان