تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹

پژوهشگران: احتمالا جهش ژنتیکی عامل زوال عقل، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که ممکن است نوعی جهش ژنتیکی عامل زوال عقل، در ابتلا به کووید- ۱۹ موثر باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، پژوهش جدیدی حاکی از این است داشتن یک ژن معیوب مرتبط با زوال عقل می‌تواند خطر ابتلا به کووید- ۱۹ شدید را تا دو برابر افزایش دهد.

پژوهشگران "دانشگاه اکستر"(University of Exeter) انگلستان و "دانشگاه کنتیکت"(UConn) آمریکا، داده‌های به دست آمده از یک بانک اطلاعات پزشکی انگلستان را تحلیل کردند و دریافتند که خطر ابتلا به نوع شدید کووید- ۱۹ در میان افرادی که حامل دو رونوشت معیوب از ژن "آپولیپوپروتئین ایی"(APOE) هستند، بیشتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که داشتن دو رونوشت معیوب از این ژن می‌تواند خطر بروز آلزایمر و بیماری قلبی را نیز افزایش دهد. بررسی‌های این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که داشتن این جهش‌های ژنتیکی، خطر ابتلا به کووید- ۱۹ را حتی در افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا نیستند، دو برابر می‌کند.

پژوهشگران پیش از این دریافتند که افراد مبتلا به زوال عقل، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید- ۱۹ شدید قرار دارند و هنوز روش محافظت یا محل نگهداری خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است. بخشی از این خطر می تواند با شیوع زیاد کروناویروس در خانه‌های سالمندان مرتبط باشد اما پژوهشگران در این پروژه، به بررسی یک مولفه ژنتیکی پرداخته اند که می‌تواند در این میان موثر باشد.

پژوهشگران دریافتند افرادی که حامل رونوشت معیوب ژن آپولیپو پروتئین ایی هستند، دو برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید کووید- ۱۹ قرار دارند. آنها در این پژوهش، داده‌های مربوط به سلامت و ژنتیک مربوط به ۵۰۰ هزار نفر را در بانک اطلاعات پزشکی انگلستان مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر افراد این جمع مورد بررسی، هنوز به ویروس مبتلا نشده‌اند اما کسانی که نتیجه آزمایش کووید- ۱۹ آنها مثبت از آب درآمد، حامل این جهش ژنتیکی بودند و میزان ابتلا در آنها دو برابر افراد دیگر بود.

دکتر "چیا لینگ کو"(Chia-Ling Kuo)، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه کنتیکت گفت: نتایج این پژوهش، بسیار هیجان‌انگیز هستند زیرا ممکن است ما با کمک آنها بتوانیم درک کنیم که چگونه این ژن معیوب، موجب آسیب‌پذیری در برابر کووید- ۱۹ می‌شود.

شاید نتایج این پژوهش بتوانند ایده‌های جدیدی را برای درمان ارائه دهند. این نتایج، بسیار مهم هستند زیرا نشان می‌دهند افزایش خطر ابتلا به بیماری که با افزایش سن بروز می‌کند، می‌تواند ناشی از تفاوت‌های بیولوژیکی خاصی باشد.

پروفسور "دیوید ملزر"(David Melzer)، سرپرست این پژوهش گفت: چندین پژوهش نشان داده‌اند که افراد مبتلا به زوال عقل، در معرض خطر ابتلا به کووید- ۱۹ قرار دارند. این پژوهش نشان می‌دهد که ممکن است این خطر فقط ناشی از اثرات فراموشی، افزایش سن و قرار گرفتن در معرض ویروس در خانه‌های سالمندان نباشد.

وی افزود: شاید این خطر تا حدودی ناشی از تغییرات ژنتیکی خاصی باشد که این افراد را هم در معرض ابتلا به کووید- ۱۹ قرار می‌دهند و هم آنها را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کنند.

این پژوهش، در مجله " Journal of Gerontology" به چاپ رسید.